ضرورت راه‌اندازی «خانه گفت‌وگوی ملی» در دانشگاه‌ها دانشگاهها

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی راه‌اندازی «خانه گفت‌وگوی ملی» در دانشگاه‌ها را ضروری دانست و گفت: با اجرای این طرح که شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از آن حمایت می‌کند، دانشگاهیان می‌توانند با یکدیگر به بحث و گفت‌وگو و تبادل‌نظر بپردازند .

57299447-1

ارک خبر -ایسنا، دکتر مخبر دزفولی در اولین اجلاس ملی کمیته های دستگاهی کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره دانشگاه های سراسر کشور، که امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: از همان ابتدا که بحث توجه به کرسی‌های نظریه‌پردازی و ایده‌پردازی توسط مقام رهبری مطرح شد این موضوع با جدیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد رسیدگی قرار گرفت اگرچه در این زمینه با فراز و نشیب‌های زیادی هم مواجه بودیم و نتوانستیم به طور گسترده فضای دانشگاهی و نخبگان را پوشش دهیم اما به تدریج حرکت پویایی در این مسیر آغاز شد و امروزه با عملیاتی و میدانی کردن این موضوع موجب جریان‌سازی جدید در دانشگاه‌ها شده‌ایم.

وی در ادامه نظریه‌پردازی و ایده‌پردازی را یکی از پایه‌های اصلی پیشرفت کشور توصیف کرد و گفت: برای جهت‌گیری و حرکت به سمت توسعه به سه پایه اساسی نیازمندیم و اگر قبول کنیم علم و فناوری و اقتصاد، معیشت و تجارت و بازاریابی دو ضلع اساسی یک مثلث برای تمدن‌سازی محسوب می‌شوند بی‌تردید نظریه‌پردازی نیز ضلع سوم آن را تشکیل می‌دهد. یعنی تمدن‌سازی و پیشرفت بدون نظریه‌سازی امکان‌پذیر نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین نظریه‌پردازی را یکی از بنیادهای اولیه پیشرفت غرب عنوان کرد و افزود: اگر تحولات بعد از رنسانس غرب را پیگیری کنیم مطمئناً خواهیم دید که طرح و ساخت نظریه و ایده‌های نو بنیادهای اولیه این اتفاقات را تشکیل داده است بنابراین دانشگاه باید محلی برای نظریه‌پردازی باشد و این محیط را تنها به دارالفنون محدود نکنیم. چراکه کشورهای توسعه‌یافته بعد از 300 سال فعالیت در حوزه نظریه‌پردازی امروزه به دانشگاه‌های کارآفرین تبدیل شده‌اند و ما نمی‌توانیم بدون توجه به این موضوع طی 30 سال به توسعه دست یابیم.

دکتر مخبر دزفولی همچنین یادآور شد: ما انتظار نداریم 70 هزار نظریه‌پرداز در کشور داشته باشیم اما بسترها و زمینه‌های شکل‌گیری نظریه و ایده‌های جدید در دانشگاه‌ها باید فراهم شود چراکه بدون دانشگاهیان نمی‌شود تحولات مبتکرانه در جامعه شکل‌دهی کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی موفقیت در کرسی‌های آزاداندیشی، نقد و نظریه در محیط‌های علمی را یک فرهنگ توصیف کرد و گفت: باید با فرهنگ‌سازی این کرسی‌ها در محیط‌های علمی به ملکه تبدیل شوند. ما باید باور کنیم بدون جدال می‌توان نقد کرد و با خود تمرین کنیم که می‌توانیم به راحتی آسیب‌های یک ایده، تفکر یا جریان رابشناسیم.

وی با تاکید بر اینکه بنیان‌های فکری و علمی بدون داشتن نظریه ماندگار نخواهد بود، گفت: ایران جزء کشورهای صاحب علم در دنیا محسوب می‌شود و جایگاه علمی خوب و موفقی نیز به دست آورده است اما باید توجه کرد که بدون داشتن نظریه نمی‌توان بنیان‌های فکری قوی داشته باشیم.

به گفته وی، هیچ‌کس منکر بی‌اخلاقی و تقلب در جریان علمی کشور که اخیراً اتفاق افتاده، نیست اما تاکید می‌کنم دانشمندان ما جزء دانشمندان پاک دنیا هستند. بنابراین فعالیت‌های علمی آنها باید توسط نظریه‌پردازان قانون‌مند شود. ما در حال حاضر به وجود چنین صاحب‌نظرانی در کشور نیاز داریم اگرچه کاری سخت و دشواریست اما امکان‌پذیر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با اشاره به ضرورت راه‌اندازی خانه گفت‌وگوی ملی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: لازم است دانشگاهیان بخصوص مسوولان با مشارکت یکدیگر خانه گفت‌وگوی ملی در کشور راه‌اندازی کنند تا همه آنها بتوانند به گفت‌وگو، نظریه‌پردازی و انتقال تجربیات به یکدیگر بپردازند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم با حضور دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، آیت‌الله رشاد رئیس هیات کرسی‌های نظریه‌پردازی و برخی مسئولان دیگر با اهداء لوح تقدیر از اساتید و دانشمندان نظریه‌پرداز در حوزه علوم انسانی تقدیر و تجلیل شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا