تنهایی؛ سالمندان خراسان شمالی را رنج می دهد

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، جوانان پرشور دیروز همان افرادی هستند که امروز به ‌عنوان فرد سالمند از آن‌ها یاد می ‌شود و این امر ذهن را ناخودآگاه به ‌سوی پریشانی سوق می‌دهد، نیروهایی که تجربه سال‌های سال در ذهن آن‌ها خاک می‌خورد و چنانچه از این سرمایه فکری استفاده نشود، در نهایت موجب افسردگی و فراموشی و طرد این افراد در جامعه خواهد شد.
اکنون ‌که به سن میان‌سالی پا گذاشته، انگار دیگرکسی آنان را نمی‌شناسد، همان‌هایی که با تلاش او امروز در آسایش و آرامش زندگی می‌کنند، آن ‌قدر در لذت‌ها غرق‌ شده‌اند که او را فراموش کرده‌اند، او اکنون نیازمند توجه و مکانی است که بتواند در آنجا آرامش داشته باشد و اوقات فراغت خود را به بهترین نحو ممکن سپری کند، اما انگار در این نزدیکی‌ها گوش شنوایی وجود ندارد تا به نیازهایش پاسخ دهد و چاره‌ای جز غصه خوردن و کنج خانه نشستن ندارد.
یکی از زنان سالمند خراسان شمالی می گوید: روزگاری اطرافم پر از بچه کوچک و بزرگ بود ولی با ازدواج آنان و گرفتاری ها و مشغله کاری شان و از سویی فوت همسرم بسیار تنها شدم و هم اکنون خانه سوت و کور است.
اشرف دلدار با بیان اینکه خانه نشینی و تنهایی تمام دردها را به یاد انسان می آورد اظهار کرد: با توجه به افزایش سالمندی در جامعه پیشنهاد می شود مسئولان در برنامه های فرهنگی و تفریحی خود برنامه های ویژه ای را برای سالمندان اجرا کنند و برنامه های متنوعی در قالب اردوهای تفریحی، مراسم های جشن و کلاس های مشاوره ای در دستور کار خود قرار دهند.
یکی دیگر از سالمندان این استان می گوید: تنهایی خود خواسته یا ناخواسته مشکلات و دردهایی را به همراه می آورد که ریشه بساری از آنان مربوط به کهولت، تنهایی، چشم انتظاری و … است.
مهری عصمت دار با بیان اینکه بسیاری از اوقات در تنهایی خود گریه می کنم اظهار کرد: گاهی اوقات در کنج خانه به عکس های قاب شده به دیوار خانه خیره می شوم وافسوس روزهای دورهمی را می خورم و در این سن که احتیاج به نیاز عاطفی بیشتری دارم دوست دارم بیشتر فرزندان و نوه ها کنارم باشند و توجه بیشتری صورت گیرد.
وی به اهمیت نقش مادران و سالمندان در جامعه اشاره کرد و گفت: امید می رود تا شان و مقام سالمندان بیش از گذشته در نهاد خانواده حفظ و فرهنگ تکریم سالمند در جامعه نهادینه شود.
یک کارشناس ارشد رشته جامعه شناسی می گوید: هر چند به عقیده برخی سالمندی مرحله ای از حیات فردی است که وی را سربار جامعه می کند، با این وجود بررسی این پدیده نیازمند دقت نظر بیشتر در ابعاد مختلف حیات این گروه است و نمی توان با این برچسب تاثیر گذاری مثبت همین سالمندان در چرخه رشد جامعه را کتمان کرد.
مصیب فرخی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه باید توجه بیشتری به گروه های آسیب پذیر از جمله سالمندان صورت گیرد، اظهار کرد: سالمندانی که در پارک ها بعد از ظهر خود را در بطالت سپری می کنند نمونه محدودی از رها شدگی و بی توجهی به نیاز های رفاهی، تفریحی و نشاط آفرینی آن ها است.
وی گفت: در واقع محدود بودن زمینه های تفریحی به حدی دستگاه ها را متمرکز در تامین نیاز جوانان ساخته که به نظر می رسدسالمندان حتی در برنامه ریزی ها جایگاهی ندارند.
فرخی در بخش دیگر از سخنانش افزود: از سویی کاهش جمعیت شاغل در زنان، بی توجهی به نیازهای سلامت جسمی و روانی، محدودیت های اجتماعی در دست یابی به سطح مطلوبی از حضور اجتماعی موجب شده است سالمندی در زنان توام با مشکلات بیشتری از جمله فرسودگی های روحی روانی باشد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه زنان سالمند و ناتوان در اغلب اوقات عزلت گزینی را ترجیح می دهند گفت: بویژه زنانی که همسران خود را از دست داده اند و فرزندان با تشکیل خانواده ترک منزل کرده اند
با وجود این، هزینه های گزاف برنامه های شاداب سازی و نشاط آفرینی اجتماعی و همایش های پر زرق و برق نیز نتوانسته حتی گرهی از این گروه بگشاید.
فرخی با بیان اینکه برنامه ریزی های فعلی نشان می دهد هنوز نیاز سالمندان تامین نشده است افزود: سالمندی پدیده ای نیست که بتوان حل مشکلات آن را به زمان واگذار کرد، نسل فعلی و نسل آینده سالمند زمانی می توانند در معیشت خود تفاوتی را تجربه کنند که برنامه ریزان گزینه های مطلوبی را برای سراشیبی مشکلات دوران کهولت قائل شوند. مشکلاتی که با حمایت یک دستگاه و یا نگرانی دستگاه دیگر رفع شدنی نیست و تصمیم گیری خوبی را نیازمند است.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: هم اکنون از 940 هزار نفر جمعیت خراسان شمالی، 7.5 درصد آن سالمند هستند.
سارا براتی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه 69 هزار و 900 نفر از جمعیت این استان سالمند می باشند اظهار کرد: هم اکنون 2 هزار و 743 سالمند تحت پوشش سازمان بهزیستی این استان هستند.
وی با بیان اینکه چون تعداد موالید کم است شیب جمعیت این استان رو به پیری است گفت: مهم ترین مشکل سالمندان این استان در زمینه بهداشت و درمان و همچنین مناسب سازی معابر است که درخواست دارند به مناسب سازی معابر توجه بیشتری صورت گیرد.
براتی وسیله ایاب و ذهاب برای جابجایی سالمندان را از دیگر مشکلات این قشر عنوان کرد و افزود: دبیرخانه شورای سالمندان در بهزیستی است که شورای سالمندان هر سه ماه تشکیل می شود و این برنامه در تمام شهرستان ها مرتب برگزار می شود.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی هماهنگی با بهداشت و درمان برای رسیدگی به مشکلات آنان بدون نوبت و ویزیت، ویزیت در منزل، صدور مجوز مراکز روزانه و شبانه سالمندان و خدمات به سالمندانی که ناتوانی دارند و دچار عوارض بینایی، ذهنی و آلزایمر هستند از جمله خدمات برای این قشر است.
براتی با بیان اینکه هم اکنون هشت مرکز روزانه و شبانه سالمند در این استان فعالیت دارند افزود: در این مراکز 400 سالمند بالای 60 سال نگهداری می شوند.
7186/6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا