اهتمام دولت و بررسی موضوع قطار شهری کرج در سطح کلان

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

در سفر آبان ماه رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید به استان البرز پروژه های مختلفی مورد بررسی قرار گرفت و با اهتمام دولت اعتباری برای آن در نظر گرفته شد که بخش مهمی از این پروژه مربوط به حمل و نقل بود.
در این بخش شامل راه، قطارشهری، راه های روستایی و حوزه راه و شهرسازی 428 میلیارد تومان اعتبار داده شد و قطارشهری نیز 186 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرد.
بر اساس اعلام استاندار البرز دولت تاکنون 500 میلیارد تومان برای قطار شهری کرج پرداخت کرده است.
عملیات احداث خط 2 قطار شهری کرج به طول 27 کیلومتر از سال 84 آغاز شده که تاکنون 30 درصد این طرح که کمالشهر کرج را به شهرستان شهریاار متصل می کند، احداث شده است.
اختلاف بین مدیریت شهری کرج به عنوان کارفرما و شرکت سابیر مجری طرح از حدود یکسال پیش سبب توقف این طرح بزرگ شده است.
سید حمید طهائی استاندار البرز در این باره گفت: شرکت سابیر عملکرد قابل خوبی در زمینه احداث قطار شهری کرج نداشته و قرارداد اشتباه و خطایی در این خصوص منعقد شده که به موضوعات مهم در آن مورد توجه قرار نگرفته است. همچنین به سابیر فرصت های متعددی داده شد ولی اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.
وی گفت: با بررسی های صورت گرفته و طی جلساتی ناتوانی سابیر برای ادامه پروژه مشخص شد و برخلاف میل و سابقه این شرکت تصمیم به ادامه کار با پیمانکار دیگری گرفته شد.
طهایی افزود: پیمانکاری که درباره پرداخت حقوق پرسنل خود دچار مشکل است، نمی تواند کار را ادامه دهد، بنابراین برای تسریع در امور باید هر چه سریع تر کارگاه واگذار شود تا به نتیجه قطعی برسیم.
با ابتکار دولت استان البرز با 74 موسسه اقتصادی کشور برای جذب سرمایه گذاری مذاکره کرده و در نهایت تا کنون هزار و 200 میلیارد تومان قرارداد و موافقت نامه با این موسسات اقتصادی تبادل و به امضاء رسیده است.
استاندار البرز در این باره گفت که یکی از مواردی که در قالب مذاکرات با موسسات اقتصادی کشور مطرح شده طرح واگذاری پروژه خط 5 قطار شهری کرج به قرارگاه خاتم الاوصیاء بوده است.
وی افزود: در مجموع پیش بینی می شود بالای 5 هزار میلیارد تومان اعتبار جذب و 294 طرح حدود بالای 50 درصد از طریق این موسسات اقتصادی جذب شود.
نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس نیز پیش از این اعلام کرده بود که تکلیف مجری 10ساله خط 2 قطارشهری این کلانشهر به زودی مشخص می شود.
محمد جواد کولیوند به خبرنگار ایرنا گفت:‌ در نشستی با وزیر تعاون، کار و رفاه این موضوع به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: برای شرکت سابیرمجری 10ساله خط 2 قطارشهری کرج به این نتیجه رسیده شد تا اقدامات اجرایی آن برآورد شود و میزان طلب آن نیز تعیین شود.
داوود وحیدی سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت که برای حل این مشکل با پیمانکار قطار شهری مشکلات آن در جلسات مختلف در سطح کلان بررسی می شود. بررسی مشکلات قطار شهری کرج در شورای سازمان و با ریاست استاندار البرز برگزار می شود.
این عضو شورا بیان داشت: این نشست ها با حضور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، استاندار، نمایندگان مردم البرز درمجلس شورای اسلامی، رئیس شورا و اعضای شورای اسلامی شهر کرج در خصوص بررسی مشکلات قطار شهری برگزار شده است.
وی خاطر نشان کرد: رسیدگی به موضوع قطار شهری کرج در سفر اخیر رئیس جمهوری به البرز در دستور کار قرار گرفت و این نشست ها مکرر برگزار می شود.
وی با اشاره به عدم برگزاری نشست روز گذشته شهردار واعضای شورای اسلامی شهر کرج با پیمانکار قطار شهری گفت: هیچ گاه مرسوم نبوده که یک پیمانکار مدیریت شهری در صحن شورا با اعضا و شهردار جلسه ای را برگزار کند ضمن اینکه رسیدگی به مشکلات قطار شهری کرج اکنون در سطح کلان و با حضور وزیرکار، تعاون کار و رفاه اجتماعی و مسئولان ارشد استان در حال برگزاری است .
وی ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع رسیدگی به مشکلات قطار شهری کرج در سطح کلان درحال بررسی است هر گونه نشست با پیمانکار قطار شهری در سطح استان ممکن است به تصمیم های کلانی که در خصوص این پروژه قرار است اتخاذ شود ضربه وارد کند.
وحیدی با بیان اینکه 3 روز گذشته نشستی با حضور استاندار نمایندگان و رئیس شورای اسلامی شهر کرج در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شده است ، افزود: در این خصوص نقطه نظراتی از سوی مسئولان استان به حوزه وزیرکار ارائه شده که قرار است به نتایجی برسد و ممکن است برگزاری جلسه در خصوص قطار شهری در کرج لطمه ای به نتایج جلسات کلان وارد کند.
این عضو شورا اظهار داشت: اعضای شورای شهر و مدیریت شهری در گذشته جلسات متعددی با پیمانکار قطار شهری البته در خارج از صحن شورا برگزار کرده اند و شرکت سابیر گزارش های خود را به اعضای شورای اسلامی شهر ارائه کرده است و دیگر نیازی نیست که در این خصوص جلساتی با پیمانکار قطار شهری کرج در البرز برگزار شود.
وی به اعتباری که در سفر اخیر رئیس جمهوری به قطار شهری کرج اختصاص یافت، اشاره کرد و گفت: تا پیمانکار قطار شهری کرج مشخص نشود اختصاص اعتبار به این پروژه عملا غیر قابل اجرا است .
وحیدی گفت: در سال 90 باید به کار شرکت سابیر در البرز خاتمه می دادیم که متاسفانه برخی از مسئولان استان با دلسوزی و وساطت باعث شدند که این پیمانکار در البرز بماند و ادامه روند اجرایی قطار شهری کرج با مشکل مواجه شود.
وی افزود: شرکت سابیر توان ادامه کار اجرای قطار شهری کرج را ندارد و ما نیز تابع قوانین هستیم و تا رسیدن به نتیجه مطلوب تلاش خواهیم کرد.
خط 2 قطار شهری به طول 27 کیلومتر با 27ایستگاه عملیات احداث آن از سال 1394 آغاز شده که تا کنون تنها 30 درصد از این پروژه آن انجام شده است.
این خط کمالشهر درغرب کرج به شهرستان شهریار در غرب استان تهران متصل می کند، اکنون با گذشت 10 سال این پروژه به علت اختلاف بین کار فرما و شرکت پیمانکاری متوقف شده است.
7410/1535مژگان السادات سجادی**انتشار دهنده:داریوش غفاری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا