نیم نگاه به جامعه 

مدیرمسئول - محمّد اشراقی

کرونا – شرایط کشورما که با بحران انواع تحریم ها هم دست به گریبان هست، در برابر بیماری همه گیر کرونا سخت تر از دیگر کشورها می باشد . لذا مردم و مسئولین کشور باید با دقت و احتیاط مواظب سلامت مردم باشند .

مشکل مسکن – مشکل مسکن درایران اخیرا بسیار حاد شده است. مسئله مسکن مثل نان مردم از اهمیت زیادی برخوردار است.

اگر امور نان دراختیار دولت نبود درکشوری مثل ایران اکنون درصد قابل توجهی از مردم مثل کشورهای آفریقایی گرسنه بودند.

تولیت امور نان توسط دولت ،باعث ایجاد نظم و ترتیب خاص در مورد تهیه و توزیع این کالای اساسی مردم شده است. اگر امورمسکن هم مثل امور نان به مدیریت دولتی سپرده شود ، بسیاری ا ز مشکلات نامطلوب مشهود کنونی مسکن در ایران حل شده بود. قابل توجه است که بعضی دیگر از امور مهم واستراتژیک کشور دردست دولت است و بامشکلات کمتری روبرو می باشند.

تفاوت مرکز و شهرستان ها- وضعیت استان ها وشهرستان در بسیاری از مسائل متفاوت است. بدلایل مختلف کم وکیف امکانات مادی  ومعنوی شهرستانها پایین تر از مرکز است .

نتیجتا خروجی پروژه های جاری نیز از کیفیت لازم بی بهره هستند.

اگر مسائل فرهنگی و هنری را درنظربگیریم ، مشاهده می کنیم که نتیجه کارهای انجام شده درشهرستان ها ،رضایت بخش نیستند.

شاخص های مربوط به تعداد کتاب و کتابخانه ، روزنامه و روزنامه نگار، نویسنده ، مؤلف ،هنرمند و سالنهای هنری ، تعداد برنامه های هنری و بسیاری از شاخص درسطح نازلی از شاخصهای اعلام شده در مرکز می باشد.

بنظر می رسد این وضعیت ناشی از نیت ها وسیاستگزاریهای عامدانه بوده باشد.

چون این وضعیت نوعی از عقب ماندگی عمومی و سراسری را نیز فرآهم آورده است ، بنظرمی رسد در ادامه تمایل ملی به تزریق رشد مادی از حاشیه به مرکز ، نقشه مسیر انواع رشدهای معنوی را نیز ازحاشیه به سوی مرکز ترسیم نمایند.

اگر مسیر رشدها برعکس شود ، مسیر مهاجرتها نیز تغییر می یابد. دیگرتهرانی که احتیاج به تخلیه دارد  بوجود نمی آید.  آحاد ملت از عطش شدید مهاجرت به شهرهای بزرگ و پایتخت را با هوس و هدف رشد در موطن خود عوض می نمایند .

فرهنک های بومی فرصت رشد و ارتقا پیدا می کنند. بدبینی های ناشی از تمرکز گرائی به خوشبینی ها مبدل می شود .

احتمالا روزی عقلا به فکر اجرای این طرح های مفید بیفتند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا