ویژگی بالینی بیماران فوت شده بر اثر کرونا

ویژگی‌های بالینی بیمارانی که بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ فوت کرده‌اند نشان می‌دهد سن بالا بخصوص بالای ۸۰ سال، جنس مرد و وجود بیماری‌های زمینه‌ای در بیماران فوت شده ناشی از کووید ۱۹ شایع است.

به گزارش ارک خبربه نقل از دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، موضوع ویژگی های بالینی بیمارانی که بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ فوت کرده اند، یکی از موارد مورد بررسی محققان است.

افراد در هر سنی مستعد ابتلا به کووید ۱۹ هستند و پیشگیری در تمامی سنین باید مورد توجه قرار گیرد اما برخی از افراد در معرض خطر بیشتری هستند و ممکن است بیماری را با علایم شدیدتری نشان دهند و در مواردی متاسفانه منجر به فوت آنها شود.

اکنون این سوال مطرح می شود که بیمارانی که بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ فوت کرده اند چه ویژگی های بالینی ای داشته‌اند؟

مروری بر شواهد نشان می دهد که در بررسی موارد فوت شده بر اثر کووید ۱۹ بیان می شود که سن بالا (افراد بالای ۸۰ سال، در مقایسه با افراد ۵۹-۵۰ ساله، ۲۰ برابر خطر مرگ بیشتری داشتند)، جنس مرد و داشتن بیماری های زمینه ای (مانند دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و آسم شدید) شانس رخداد مرگ را در مبتلایان به کووید ۱۹ افزایش می دهد.

در بررسی افراد فوت شده، عوارض کووید -۱۹ شامل صدمات قلبی، شوک عفونی، اختلال عملکرد اندام ها، ترومبوز (لخته شدن خون) داخل قلب بوده است. علایم بیماری مانند تنگی نفس، سرگیجه و درد قفسه سینه در هنگام بستری با خطر بیشتری از مرگ در بیماران مبتلا همراه بوده است.

در نتیجه سن بالا بخصوص بالای ۸۰ سال، جنس مرد و وجود بیماری های زمینه ای در بیماران فوت شده ناشی از کووید ۱۹ شایع بوده است و این امر نشان از اهمیت توجه به نکات پیشگیرانه در این افراد دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا