هشدار هواشناسی نسبت به کاهش ۴ تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوا

سازمان هواشناسی ضمن هشدار نسبت به بارش برف و باران و کاهش ۴ تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوا در نقاط مختلف کشور توصیه‌های را در حوزه کشاورزی و دریایی ارایه داد.

به گزارش ارک خبرسازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ آورده است: فعالیت سامانه بارشی همراه با نفوذ هوای سرد از عرض‌های شمالی، روز چهارشنبه (۳ دی ماه) بارش برف و باران را در نیمه غربی کشور، روز پنجشنبه (۴ دی ماه) بارش برف و باران  را در نیمه غربی، نیمه شمالی و برخی مناطق جنوب و شرق کشور و احتمال بارش تگرگ در جنوب غرب و جنوب کشور، روز جمعه (۵ دی ماه) کاهش ۵ تا ۱۰ درجه دما را در شمال غرب کشور، استان‌های ساحلی دریای خزر و شمال شرق کشور و احتمال بارش تگرگ در برخی استان‌های مرکزی و جنوبی کشور در پی دارد.

روز شنبه (۶ دی ماه) کاهش ۵ تا ۸ درجه‌ای دما در جنوب غرب، جنوب، نواحی مرکزی و شرق کشور و روز یک شنبه (۷ دی ماه) کاهش ۴ تا ۶ درجه دما در جنوب شرق کشور پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی به صاحبان مزارع و باغات استفاده از کودهای مناسب جهت کاهش تنش سرمایی، زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، خودداری از انجام آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف جهت جلوگیری از خسارت برف و باران و استحکام سازه‌های باغی در برابر وزش باد را توصیه می‌کند.

رنگ‌آمیزی تنه درختان با رنگ سفید جهت حفاظت از آفتاب‌سوختگی ناشی از پوشش برف به‌ویژه در شیب‌های جنوبی و آفتاب‌گیر، پایش و مبارزه با آفت ملخ صحرایی در جنوب کشور با توجه به مساعد شدن شرایط جوی برای هجوم ملخ، انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران یا برف به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، انجام عملیات یخ‌آب زمستانه در دمای منفی ۷ درجه سانتیگراد به منظور از بین بردن آفات، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف به‌خصوص صیفی‌جات استان بوشهر و هرمزگان و حفاظت از مزارع گوجه فرنگی استان بوشهر و مزارع استان خوزستان در برابر تگرگ از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی به صاحبان مزارع و باغات است.

این سازمان همچنین به صاحبان سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبار نسبت به تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما و بارش برف، استحکام و ترمیم سقف گلخانه‌ها در برابر وزش باد و کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت جهت جلوگیری از خسارت بیماری های قارچی توصیه می‌کند.

تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما، خودداری از استفاده از آب باران برای دام‌ها، تامین ذخیره آب آشامیدنی مورد نیاز روزانه دام با توجه به احتمال یخ‌زدگی آب، اطمینان از خشک بودن بستر جهت بالا بردن توانایی دام به مقاومت در برابر تنش سرما، تهیه خوراک پرانرژی برای دام‌ها با توجه به کاهش دما، جلوگیری از نفوذ هوای سرد و روان‌آب به داخل سالن‌ها و پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌ها با توجه به کاهش دما از توصیه‌های هواشناسی به صاحبان سالن‌های مرغداری و دامداری است.

این سازمان به صاحبان استخرهای پرورش ماهی توصیه می‌کند که در جهت پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخرها با توجه به حجم بالای روان‌آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها،عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی و کاهش دما و شکستن یخ آب سطح استخرها در مناطق سردسیر جهت هوادهی به ماهی‌ها اقدام کنند.

خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها‏، عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش، کاهش دما و وزش باد و تغذیه کمکی کلونی‌ها جهت زمستان‌گذرانی و عدم چرای دام در مراتع و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده هنگام وقوع بارش از توصیه‌های هواشناسی به عشایر و زنبورداران است.

در زمینه ماشین آلات و ادوات کشاورزی توصیه‌هایی مانند تخلیه آب و جمع‏‌آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر، استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین‏‌آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما و آغاز بارش‏‌ها، تسریع در عملیات خاک‌ورزی و عدم استقرار ماشین آلات کشاورزی روی زمین هنگام وقوع بارش‌ها مد نظر قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی ‌رنگ دیگری آورده است: افزایش تلاطم و ارتفاع امواج بین ۱.۵ تا ۲.۵ مترپنج‌شنبه (۴ دی ماه) برای شمال خلیج فارس، جمعه (۵ دی ماه) برای خلیج فارس و تنگه هرمز، شنبه (۶ دی ماه) برای خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، یکشنبه (۷ دی ماه) برای نواحی شرقی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و دوشنبه (۸ دی ماه) برای نواحی مرکزی و شرقی دریای عمان پیش‌بینی می‌شود.

در ادامه این هشدار آمده است افزایش ارتفاع امواج و تلاطم بین ۱.۵ تا ۲.۵ متر پنج‌شنبه ( ۴ دی ماه) در نواحی غربی و مرکزی دریای خزر، جمعه (۵ دی ماه) در دریای خزر و شنبه (۶ دی ماه) در نواحی مرکزی و شرقی دریای خزر قابل پیش‌بینی است.

در این شرایط جوی غرق شدن شناگران و قایق‌های کوچک، آسیب دیدن شناورهای سبک، پاره شدن تورهای صیادی، اختلال در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فعالیت‌های فراساحل دور از انتظار نیست بنابراین محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و تفریحی و فعالیت شیلاتی و اتخاذ تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان در پشتیبانی صنایع دریایی به‌ویژه فراساحل و ممنوعیت انجام تفریحات آبی و شنا توصیه می‌شود.

به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا