عید ۱۴۰۰ باید بیشتر مراعات کنیم/ وضعیت واکسیناسیون بهتر می‌شود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه عید امسال مشابه عید پارسال است و شاید مراعات‌های بیشتری هم باید بکنیم، گفت: واکسیناسیون در هفته‌های پیش رو بهتر می‌شود.

به گزارش ارک خبر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی کرونا ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت زینب (س) اظهار داشت: ان شاءالله همه ما بتوانیم از راه خاندان رسالت پیروی کنیم. امروز روز وفات ایشان است و روز ولادت ایشان روز پرستار است. پرستاران ما در سراسر کشور یکی از افتخاراتشان این است که مسیر و راه زینب کبری (س) را انتخاب کنند.

روحانی عنوان کرد: در بیش از یک سال که بر پرستاران، پزشکان و کادر درمان ما گذشت، روزهای بسیار سختی بود، بار سنگینی بر دوش آنها بود و البته کار بسیار مهمی هم انجام دادند. ملت بزرگ ما همواره از خادمان خود تقدیر و تشکر کرده و از خدمتگزاران صحنه مدافعان سلامت نیز همواره تشکر می‌کنند.

رئیس‌جمهور افزود: این روزها برای همه ما، روزهای حساس‌تری نسبت به دو، سه ماه پیش است زیرا مردم هم در جنب و جوش اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی هستند، یعنی نظافت و تمیز کردن بیشتر مربوط به این ایام است و هم جنب و جوش خرید و تردد وجود دارد. روزهایی است که تماس‌ها بیشتر است و ممکن است فاصله‌های اجتماعی کمتر مراعات شود و آثار آن بد ظاهر شود. یعنی اگر امروز مراعات دقیق انجام نگیرد یکی، دو هفته بعد آثار آن را شاهد هستیم.

روحانی تصریح کرد: همه دوست داریم شب عید، شب‌های آرامی برای مردم بسیار عزیز ما باشد و برای کسی مصیبتی پیش نیاید و همه خانواده‌ها بتوانند این ایام را در چارچوب همه رسومات و سنت‌هایی که بوده، البته نه به شکل سابق، برگزار کنند. عید ما، رفت و آمد مردم و سفر حتی اگر دچار موج چهارم نباشیم و شرایط عادی باشد، باز هم همه باید مراعات کنند. شاید از یک نظرهایی عید امسال مشابه عید پارسال است و باید بیشتر مراقبت کنیم.

وی با اشاره به دوران مواجهه با ویروس کرونا در سال گذشته بیان کرد: پارسال می‌گفتیم از دست ویروس ووهان چه کنیم، امروز از مار به افعی پناه بردیم و می‌گوییم به پناه ویروس ووهان برویم تا ویروس انگلیسی نیاید. امسال شرایط سخت‌تر شده است. مردم در طول این دوازده، سیزده ماه همیشه لطف کرده و همکاری کردند و ان شاءالله این ایام بیشتر مراقبت کنند. مراودات مقداری کمتر شود و با مراعات بیشتر رفتار کنیم. در ایام نوروز حتی اگر شرایط بهتری داشتیم لازم است پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه الحمدلله واکسیناسیون در کشور ما آغاز شده و شرایط ما در هفته‌های پیش رو، هم برای کادر درمان در سراسر کشور و هم برای افراد مسن یا بیماران زمینه‌ای بهتر می‌شود، گفت: شرایط مهیا می‌شود. تمام توان دولت برای خرید واکسن امروز متمرکز است و در کل شرایط ما بگونه‌ای است که هر مقدار بتوانیم واکسن مورد نیاز را تهیه می‌کنیم.

روحانی افزود: البته همه مردم ما می‌دانند که واکسن امروز مشابه ماسک در روزهای اول این بیماری است. چطور در روزهای اول سر ماسک دعوا بود و در فرودگاه‌ها ماسک‌ها را تصرف و مسیر هواپیما را عوض می‌کردند. یادمان هست چه وضعی در روزهای اولیه این بیماری بود. امروز این شرایط برای واکسن در دنیا پیش آمده است که یک امتحان بزرگی برای همه دنیا از کشورهایی که پیشرفته و پولدار هستند و امکانات دارند و می‌خواهند همه واکسن‌ها را به کشور خودشان بیاورند و سریع واکسیناسیون را در کشور خود انجام دهند، محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یک مقداری از این اقدامات طبیعی است که هر حکومتی به فکر مردم خودش باشد ولی مقداری هم اینجا وظایف اخلاقی و انسانی به ما حکم می‌کند در این آزمایش موفق و به فکر همه مردم جهان باشیم. به هر حال این موضوع پاندمی بوده و یک بیماری هست که سراسر جهان را فراگرفته است. حالا یک کشور هم صد در صد واکسیناسیون را اجرا کند باز هم مصون نمی‌ماند به دلیل اینکه تردد و رفت و آمد هست. مصونیت واقعی رمانی حاصل می‌شود که واکسیناسیون در سراسر جهان انجام شود و همه کشورها بتوانند از واکسن استفاده کنند که شرایط خاص و ویژه‌ای است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز واکسن شرایط خاصی دارد، تاکید کرد: اولاً اینکه آثار واکسن‌ها هنوز خیلی برای ما مشخص نیست. اینکه کدام واکسن موثرتر و تا چه زمان موثر است، عوارض آن چیست، آیا عوارضی دارد یا ندارد هنوز برای ما روشن نیست و همه در ابهام است. برخی‌ها هم در دنیا هستند که از واکسن احتراز می‌کنند و می‌ترسند.

روحانی با تاکید بر اینکه ما در شرایط فعلی راهی جز اجرای پروتکل و در کنار آن واکسن نداریم، گفت: به هر حال واکسن برای بسیاری از افراد مصونیت به همراه دارد. در شرایط فعلی مراقبت ما از مرزها باید بیشتر از سابق شود. دیدیم که یکی از استان‌های مهم ما در خوزستان با پیک جدیدی مواجه شد. امروز وضعیت قرمز ما فقط در استان خوزستان است و در هیچ استان دیگری شهر قرمز نداریم. اگر مراعات نکنیم به استان‌های همجوار و کل کشور سرایت می‌کند. قرارگاه، وظایف سنگینی در استان خوزستان بر دوش دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در گزارش امروز دیدیم در خوزستان هم تست‌ها افزایش پیدا کرده و هم بیماریابی در حال افزایش است. در کنار آنها هم رهگیری رو به افزایش است. البته چاره‌ای از اعمال محدودیت‌ها نیست. در مورد ورود و خروج نیز محدودیت‌ها اعمال می‌شود تا هم شرایط مردم خوزستان بهتر شود و هم این شرایط به استان‌های دیگر در سراسر کشور سرایت نکند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در شرایط فعلی همه می‌دانیم که سیستم ایمنی بدن است که باید در برابر ویروس مقاومت کند، افزود: سیستم ایمنی‌ها یکسان نیست و شرایط مختلفی وجود دارد. همانطور که بارها گفته شده تا حالا دارویی هم پیدا نشده است که استفاده شود و این ویروس از بین برود. عمدتاً داروها برای بافت‌هایی است که جلوی آسیب را بگیرد و مداوا کند. بیشتر داروها در این زمینه‌ها تجویز و مصرف می‌شود.

روحانی تصریح کرد: یکی از راه‌هایی که این سیستم ایمنی را تقویت و برای مبارزه با ویروس آماده کند، همین واکسن است. در واقع واکسن تزریق موادی شبه ویروس است تا سیستم ایمنی ما بتواند با آن بجنگد، مبارزه کند و آماده ویروس واقعی شود. البته شرایط مختلفی وجود دارد و این ویروس ممکن است هر روز جهش خاصی داشته باشد.

وی ادامه داد: این مسئله برای کسانی که واکسن را می‌سازند، کار را سخت‌تر و سنگین می‌کند چون امکان دارد این ویروس چند ماه دیگر با شرایط امروز ما کاملاً متفاوت باشد و ما نیازهای جدیدی پیدا کنیم و یا تغییرات جدیدی در واکسن‌ها نیاز باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه واکسیناسیون چیزی نیست که در یک ساعت برای کل کشور امکانپذیر باشد، گفت: به هر حال واکسیناسیون زمان می‌برد. اگر واکسن هم به اندازه کافی باشد، ماه‌ها وقت می‌برد و ممکن است ۶ ماه، ۷ ماه یا ۸ ماه زمان ببرد تا کل مردم واکسینه شوند.

روحانی با بیان اینکه در این شرایط باز بر می‌گردیم به اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی یک ضرورت است، اضافه کرد: یعنی واکسن موجب نمی‌شود پروتکل‌ها یا مراعات مردم ضعیف شود و همچنان دستورالعمل‌های بهداشتی به عنوان یک اصل اساسی باید مد نظر ما باشد.

وی تاکید کرد: امکانات بهداشتی باید به طور کامل در کشور بسیج شود و اقدامات کنترلی و پایشی با قدرت بیشتر در سراسر کشور ادامه یابد. باید روزانه تست تشخیصی افزایش یابد که البته نسبت به قبل افزایش خوبی پیدا کرده است. هر چه بیشتر تست تشخیصی را افزایش دهیم افراد مبتلا را می‌توان سریع‌تر شناسایی کرد که به جای بستری شدن در شرایط سرپایی مداوا شوند تا نیاز به بستری نداشته باشند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ناچار به ادامه محدودیت‌ها هستیم، گفت: نمی‌توانیم تا ماه‌ها، امسال و شاید کل سال آینده محدودیت‌ها را کنار بگذاریم بلکه باید آنها را مراعات کنیم. اقدامات تنبیهی هم گاهی مورد نیاز است و چاره‌ای نداریم.

روحانی با تاکید بر اینکه دولت همچنان خود را موظف می‌داند در این شرایط بستر خدمات الکترونیکی را توسعه دهد، عنوان کرد: روزانه و هفتگی داریم این کار را انجام می‌دهیم تا کلیه خدمات دولت و نیازمندی‌های مردم از طریق سیستم دیجیتالی و الکترونیکی انجام شود و درکنار همه اقدامات بهداشتی و درمانی که انجام می‌دهیم، وظیفه مهمی است.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر اقدامات حمایتی خوبی هم در طول امسال مانند تاخیر در پرداخت وام‌ها برای مردم، صاحبان کار و اقداماتی که اجتماعات را کاهش دهد، انجام شده است. کمک‌هایی باید دولت انجام دهد، برای مثال یارانه ویژه‌ای برای افرادی که شرایط سخت‌تری داشتند، مدنظر گرفته شد و اگر شرایط سال آینده مانند امسال باشد باز هم نیاز داریم اقدامات حمایتی خود را نسبت به مردم و کسب و کارها انجام دهیم.

رئیس‌جمهور در پایان بیان کرد: امیدواریم همه ما با تلاش، اقدامات هماهنگ و کمک بخش‌های مختلف از سوی وزارت بهداشت، هلال احمر و نیروهای مسلح و همچنین کمک‌های مردم با اجرای همه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی، بتوانیم شرایط بهتری داشته باشیم و سریع‌تر بر این ویروس فائق آییم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا