روی خوش بازار به جمع‌آوری صفوف فروش سنگین

کاهش نرخ سود بین‌بانکی به زیر ۲۰درصد و رایزنی بازار سرمایه با بازار پول به منظور کاهش نرخ سود بانکی، در کنار افزایش حمایت حقوقی‌ها و جمع‌آوری صفوف فروش سنگین، هفته آرامی را برای بورس رقم زد.

به گزارش ارک خبر،فراز و فرودهای بازار سرمایه همچنان ادامه دارد و با خود شادی‌های زودگذر و ناراحتی‌های زودگذر از کم و زیاد شدن شاخص برای سهامداران به ارمغان می‌آورد. البته این را برخی طبیعت بازار سرمایه می‌دانند و معتقدند که بازار بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا پیش می‌رود، اگرچه نباید از برخی مداخلات و اثرگذاری تصمیمات غلط بر بازار و شاخص هم غافل نشد.

در هفته جاری به بازار چه گذشت؟

مروری بر روند شاخص طی هفته‌های گذشته حکایت از آن دارد که بازار سرمایه توانسته رونق نسبی را تجربه کند و برخی از سهم‌ها در آن، از صفوف فروش رهایی یابند؛ ضمن اینکه تحلیل‌ها حکایت از آن دارد که در صنایع اصلی بازار مانند پتروشیمی و پالایشی، فلزی و معادن، فولاد و بانک‌ها شاهد معاملات مثبت و افزایش امیدواری‌ها هستیم؛ اگرچه در مقابل، هستند سهم‌هایی که با اقبال کمتر سهامداران و خریداران مواجه بوده و صف‌های فروش در مورد آنها همچنان وجود دارد.

با شروع هفته جاری، شاخص پالایشی‌ها یا همان فرآورده‌های نفتی گارد صعودی گرفته و در این بخش، شاخص بازدهی بیش از ۱۰ درصدی را تجربه کرده است؛ ضمن اینکه در این گروه، دو سهم پالایش نفت تبریز و پالایش نفت بندرعباس نیز، با رشدهای دو رقمی خوبی همراه شده و بازدهی کوتاه‌مدت خوبی داشته‌اند.

به موازات، در شاخص فلزات اساسی نیز که عمدتاً سهام شرکت‌های فولادساز را در خود جای داده‌اند، تحلیل وضعیت نشانگر آن است که این سهام، بازدهی ۴ درصدی را طی روزهای اخیر تجربه کرده و کم کم بازار در حال واکنش مثبت به سهام فولادسازان بوده؛ ضمن اینکه به گفته تحلیلگران بورس، رشد قیمت‌های جهانی بیلت در کنار بالا ماندن قیمت فروش محصولات فولادی در بورس کالا و رفع دخالت دستوری در محصولات این شرکتها، امیدها را به این گروه بازگردانده است.

افزایش حجم معاملات در کنار معاملات روان و متعادل برخی سهم‌ها

البته این رشد و برگشت اقبال به بازار که سبب شده صنایع به گردونه معاملات روان و متعادل بازگردند، در حجم معاملات نیز تأثیرگذار بوده و به نحوی که صرفاً در روز گذشته، حجم معاملات بورس و فرابورس با جهش قابل توجهی، به نزدیک ۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ ضمن اینکه افزایش حجم معاملات را می‌توان نشانه مهمی برای بازار دانست؛ به طوری که دست به دست شدن سهام و ورود نقدینگی تازه نفس، سبب می‌شود تا بازار با پویایی بیشتری به روند متعادل خود ادامه دهد.

از طرف دیگر وضع قوانین حمایتی مانند اختصاص بخش بیشتری از منابع صندوق‌های درآمد ثابت به سهام به خصوص با توجه به رسیدن به کف قیمتی اکثر سهم‌ها می‌تواند قدرت نقدینگی را بیشتر و زمینه‌ساز اعتماد بیشتری در بازار شود.

در این بین رشد شاخص هم حسابی خودنمایی کرد؛ به طوری که شاخص در هفته گذشته در سطوح ۱۱۷۷۹۷۵ واحدی بسته و در روز گذشته توانست سطوح بسیار مهم و حساس ۱۲۱۰۰۰۰ واحدی را باز پس گرفته؛ به نحوی که بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه، تثبیت شاخص در بالای سطوح ۱.۲ میلیون واحدی خود محرک مثبت دیگری برای بازار و انتظار برای رشد بیشتر شاخص را به وجود آورده است.

در این بین کاهش نرخ سود بین‌بانکی به کمتر از ۲۰ درصد و تلاش بازارساز برای رایزنی با بازار پول به منظور کاهش نرخ سود بانکی در کنار افزایش حمایت حقوقی‌ها و جمع‌آوری صفوف فروش سنگین و جلوگیری از افت و ریزش سنگین سهم‌ها نیز، در مواقع بحرانی با کنترل دامنه نوسان سبب شده تا کم کم جو روانی بازار تعدیل شده و سرانجام واکنش خوبی را طی دو سه روز گذشته و با شروع هفته جاری شاهد و اکثر صنایع بزرگ و به عبارتی شاخص ساز بتوانند از روند منفی رها شده که این امر می‌تواند به کلیت بازار بسط پیدا نماید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا