چالش کرونا و قلب نگران «سیمرغ»/فجرجهانی هم از حاشیه مصون می‌ماند؟

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی از امروز آغاز به کار کرده است که همچنان جدی‌ترین نگرانی درباره این رویداد بین‌المللی نگرانی‌ها بابت ملاحظات کرونایی است.

به گزارش ارک خبر،«مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که پیش از این در ایام برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه انعکاس اهم اخبار مرتبط با متن و حاشیه این رویداد را در دستور کار قرار داده بود و از امروز به مرور متن و حاشیه «سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» می‌پردازد.

همچنان می‌توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرد.

جشنواره جهانی فیلم فجر از امروز ۵ خردادماه به صورت رسمی آغاز به کار می‌کند؛ جشنواره‌ای که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا وقفه‌ای یک ساله در برگزاری آن پیش آمد تا برای نخستین بار در طول ادوار گذشته، استمرار آن دچار اختلال شود.

از امروز چهارشنبه ۵ خردادماه و به مدت ۸ روز پردیس سینمایی چارسو، سینما آزادی و سینما کانون میزبان برنامه اکران فیلم‌های حاضر در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فجر خواهند بود.

فیلم روز؛ صحنه‌زنی

کارش در سینمای بلند را با ساخت «بی‌نامی» آغاز کرد، کارگردان جوانی که در اولین گام ورودش به عرصه سینما اما اقبالی از فیلمش نشد تا در نهایت «بی نامی» با فروشی اندک، از پرده سینما کنار برود. فیلمی که مجید رضابالا را به عنوان تهیه کننده در ترکیب خود داشت؛ تهیه کننده پیشکسوتی که سابقه حضورش در سینما با شکست مطلق «بی نامی» محل بحث شد تا زخم نقدها را به جان بخرد.

علیرضا صمدی هرچند در «بی نامی» نتوانست فاتح گیشه‌ها باشد اما نوع متفاوت کارگردانی‌اش در این اثر مجید رضا بالا را بر آن داشت تا روند همکاری‌اش را با این کارگردان جوان ادامه بدهد و این بار در «صحنه زنی» تهیه کنندگی را بر عهده بگیرد.

چالش کرونا و قلب نگران «سیمرغ»/فجرجهانی هم از حاشیه مصون می‌ماند؟

داستان «صحنه زنی» اما به جشنواره ملی فیلم فجر باز می‌گردد؛ فیلمی که متقاضی حضور در این رویداد ملی شد اما سرانجام در لیست نهایی آثار دوره سی و نهم قرار نگرفت تا آغاز انتقادهای علیرضا صمدی به این جشنواره باشد؛ صحبت‌های اعتراضی علیرضا صمدی به این تصمیم اما کلیدواژه‌ای پر ابهام داشت. او از «توقیف» این فیلم سخن گفت تا به همراه صاحبان چند فیلم دیگر این بار فهرستی بلند بالا از توقیفی‌ها تشکیل دهند؛ ماجرایی که البته خیلی زود دبیر دوره سی و هشتم نسبت به آن واکنش نشان داد و عنوان کرد به جز فیلم «قاتل و وحشی» هیچ فیلمی دچار توقیف نشده است.

«صحنه زنی» اما امروز در جشنواره سی و هشتم جهانی فیلم فجر به نمایش درمی‌آید تا پایانی بر حاشیه‌های آن باشد؛ فیلمی که بهرام افشاری نقش اصلی آن را ایفا می‌کند و داستانی تازه در دل خود دارد.

این فیلم درباره یک باند سه چهار نفره است که یک شبکه خلاف دارند و کارشان این است که صحنه‌های جعلی تصادف را می‌سازند و از بیمه پول می‌گیرند.

چهره روز؛ رضا میرکریمی

«برای من بسیار مهم است که بتوانم فیلم بسازم. در حال حاضر احساس افسردگی عجیبی دارم از اینکه از کار اصلی ام جدا افتاده‌ام. البته از حضور جوانان با فیلم‌هایشان در جشنواره و تماشای فیلم‌های آنها توسط دیگران خوشحال می‌شوم اما احساس آنها برای من غبطه برانگیز است از همین رو ترجیح می‌دهم به عنوان یک فیلمساز در جشنواره حضور داشته باشم تا یک مدیر. ولی دبیری یک تکلیف اجتماعی و عمومی است که با کمال میل حاضرم آن را انجام دهم به شرطی که به اهداف سینمایی من هم آسیبی نزند.»؛ این بخشی از صحبت‌های رضا میرکریمی  در سال ۹۷ در خلال برگزاری جشنواره سی و هفتم جهانی فیلم فجر است؛ کارگردانی که ۴ سال دبیری این رویداد سینمایی را به عهده داشت اما سرانجام آن را به محمدمهدی عسگرپور تحویل داد که در آن زمان البته برای خبرنگاران غیرمنتظره بود. هرچند میرکریمی سهمی عمده در سر و شکل دادن به جشنواره جهانی داشت اما هرگز از گزند انتقادات در طول مسئولیتش در امان نماند که برخی از این نقدها به‌جا بود.

کارگردانی که حالا گویی در پی رفع همان «افسردگی» است و حالا سعی دارد با ساخت «نگهبان شب» از پس آن برآید.

چالش کرونا و قلب نگران «سیمرغ»/فجرجهانی هم از حاشیه مصون می‌ماند؟

میرکریمی اما باز هم با جشنواره جهانی فجر همراه است این بار اما در قالب تدریس در یکی از کارگاه‌های جشنواره.

میرکریمی حالا در نخستین روز جشنواره اولین کارگاه این رویداد را رقم می‌زند و به انتقال تجربه‌های خود در زمینه فیلمسازی بپردازد. این کارگاه امشب در بسترهای مجازی پخش می‌شود، روز بعد فیلم مسترکلاس میرکریمی هم قرار است در پردیس سینمایی چارسو برای اعضای باشگاه مخاطبان به نمایش درآید.

نکته روز؛ دومین «فجر» در سایه کرونا

سایه «چالش کرونا و برگزاری جشنواره‌های سینمایی»، حالا بیش از یک سال است که بر سر سینمای ایران سنگینی می‌کند. معتبرترین رویداد سینمایی ایران یعنی جشنواره «فجر»، حالا برای دومین بار و در قالبی متفاوت برای رویارویی با این چالش دورخیز کرده است.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر که طبق تقویم باید در بهار سال ۹۹ برگزار می‌شد؛ درست در روزهای اوج قدرت‌نمایی کرونا، اولین رویداد سینمایی در ایران بود که ناگزیر تن به تعطیلی داد و برگزاری آن به «آینده» موکول شد. در آن شرایط تصور اینکه می‌توان جشنواره را در سایه تهدید کرونا برگزار کرد، بسیار دور از ذهن بود اما در ماه‌های بعد و با برگزاری جشنواره‌های «فیلم کودک»، «فیلم کوتاه تهران»، «سینماحقیقت» و سرانجام «جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر»، سینمای ایران آنقدر آزمون و خطا کرد تا در بهار ۱۴۰۰ با خیال آسوده‌تر برای «فجر جهانی» دورخیز کند.

چالش کرونا و قلب نگران «سیمرغ»/فجرجهانی هم از حاشیه مصون می‌ماند؟

این روزها سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی کلید می‌خورد که به رغم آزمون و خطای صورت گرفته، برگزاری جشنواره در سایه کرونا، هنوز منتقدان جدی دارد و از چند هفته پیش که برگزاری این رویداد به‌صورت جدی در دستورکار مدیران سینمایی قرار گرفت، منتقدان نیز دست به کار شدند با طرح یک ابهام مشخص؛ «تجمع در سایه کرونا خطرناک است؛ برگزار جشنواره به چه قیمتی؟»

عبور از این ابهام که همچنان هم دغدغه اصلی مسئولان جشنواره جهانی فیلم فجر است، بزرگ‌ترین چالش پیش روی برگزارکنندگان جشنواره به‌ویژه محمدمهدی عسگرپور در مقام دبیر است. جشنواره جهانی هرچند بخش‌های اصلی خود را به‌صورت مجازی پیگیری می‌کند اما میزبانی از علاقمندان به تماشای فیلم در سالن سینما، در دستور کار این جشنواره قرار دارد و قرار است با افزایش ظرفیت میزبانی، ضمن رعایت سفت و سخت پروتکل‌ها، سه سینمای چارسو، آزادی و کانون، میزبان این رویداد باشد.

وزارت بهداشت که در فرآیند برگزاری جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر در بهمن‌ماه سال گذشته، نظارتی جدی بر رعایت پروتکل‌های کرونایی داشت و حتی کارشان به طرح گلایه و کنایه‌های رسانه‌ای هم رسید، این بار همراهی هم‌دلانه‌تری با «فجر» داشته است. کیانوش جهانپور مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با حضور در ستاد جشنواره فجر جهانی، از لزوم زنده نگه داشتن رویدادهای سینمایی گفت و همین دیدار و تعامل می‌تواند تبدیل به پشتوانه‌ای برای برگزاری بی‌حاشیه جشنواره سی‌وهشتم در زمینه نگرانی‌های کرونایی شود.

اما همچنان سایه تهدید این ویروس شوم، بر سر «فجر جهانی» سنگینی می‌کند؛ آیا این جشنواره هم بدون حاشیه و نگرانی به سرانجام خواهد رسید؟

پیشنهاد ویژه؛ آن سوی آتش

«کلاسیک‌های مرمت شده» عنوان بخشی است که حالا از جذاب‌ترین بخش‌های جشنواره جهانی فیلم فجر برای سینمادوستان و فیلم‌بین‌های حرفه‌ای محسوب می‌شود، امسال این بخش اما تفاوتی ویژه با دوره‌های پیشین دارد. در جشنواره سی و هشتم این بار قرار است علاوه بر فیلم‌های ایرانی، چند فیلم از سینمای جهان هم به نمایش دربیاید.

در میان فیلم‌های ایرانی اما آثاری از کارگردانان مطرح به چشم می‌خورد.

چالش کرونا و قلب نگران «سیمرغ»/فجرجهانی هم از حاشیه مصون می‌ماند؟

کیانوش عیاری از آن دسته از افرادی است که هم طعم تکریم را چشیده، هم طعم تنبیه را. گاه آثارش در صدر نشسته و گاه به محاق توقیف رفته است.

نسخه مرمت شده «آن سوی آتش» که جزو نخستین ساخته‌های اوست در اولین روز جشنواره به نمایش درمی‌آید تا افتتاحی برای جشنواره جهانی فیلم فجر باشد. این فیلم محصول سال ۶۶ است.

فیلم «آن سوی آتش» داستان نوذر و عبدالحمید دو برادر جنوبی را روایت می‌کند که بر سر سهمی که قرار بوده شرکت نفت بابت تصاحب خانه آنان به ایشان پرداخت کند، رودرروی هم قرار می‌گیرند. در این میان ماجرای علاقه نوذر به آسیه، دختر لال شیرفروش، ابعاد تازه‌ای به قصه می‌بخشد.

خسرو شجاع‌زاده، سیامک اطلسی، مهرداد وفادار، عاطفه رضوی، نعمت‌اله لاریان و پروین سلیمانی بازیگران این فیلم هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا