موزه صنعتی کمر راست می‌کند

خبرگزاری ارک – موزه صنعتی را بازسازی و ساماندهی می‌کنند، در حالی که هنوز نمی‌توانند میزان مقاومت این سازه را در مقابل چند ریشتر زلزله تخمین بزنند.

موزه 13 آبان (استاد علی‌اکبر صنعتی) که چیزی حدود 9 سال پیش تعطیل شد تا شاید روزی مرمت شود و امکان ریزش بنا روی سر عابرانِ در حال گذر از ضلع شمالی میدان امام خمینی (ره)، از بین برود از اواسط سال گذشته در حالی کار مرمت و بازسازی‌اش توسط شهرداری و جمعیت هلال احمر آغاز شده و این روزها به نیمه راه رسیده که مسوول مرمت این ساز‌ه تاریخی هنوز نمی‌داند کارشان در مقابل چند ریشتر زلزله مقاوم است و البته اقدام‌شان را در مقابل لرزش‌هایی که از هر بار عبور مترو از زیر این بنای تاریخی در میدان توپخانه به آن وارد می‌شود، کارساز می‌دانند.

1441787579361_amin khosroshahi-2

سید امیر محسن ضیایی، رئیس جمعیت هلال احمر کشور صبح امروز (چهارشنبه 18 شهریور) به همراه فرهاد علی‌اکبری، رئیس موزه صنعتی ، مرتضی جعفری‌پور، معاون سازمان زیباسازی و همچنین محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (البته در لحظات پایانی بازدید) از موزه صنعتی دیدن کردند تا روند مرمت کار را بررسی کنند.

رئیس موزه صنعتی در لحظات نخست بازدید خطاب به رئیس جمعیت هلال احمر، این ساختمان را نگین هلال احمر دانست و آن را به پاسارگاد به عنوان نگین کشور تشبیه کرد.

در خلال صحبت‌های علی‌اکبری، صحبت از اعداد و ارقامی که برای این عملیات بازسازی و مرمت هزینه شده نیز مطرح شد، اما بیشترین صحبت‌ها از عشقی بود که مسوولان موزه استاد صنعتی برای بازسازی و بازگشایی دوباره این عمارت داشتند تا بار محبوبیت فرهنگی جمعیت هلال احمر را بیشتر کنند.

علی‌اکبری این مکان را نخستین مکان شیر و خورشید (هلال احمر) بعد از آغاز کار آن نهاد پس از انقلاب اسلامی دانست و گفت: این ساختمان قدمت بسیار بالایی دارد. قبل از در اختیار قرار دادن این بنا به هلال احمر، مدتی اسطبل اسب شاه پهلوی بوده و مدتی نیز کاربری دیگری داشته است.

او همچنین از انجام یک‌سری از استحکام‌بخشی‌ها برای این بنا صحبت کرد و گفت: کار زیادی روی سقف انجام شده است. قدری کارها باقی مانده که در صورتی که منابع مالی اجازه دهند از نظر زمان‌بندی عقب نمی‌مانیم. براساس پیش‌بینی‌ها قرار است تا آبان‌ماه کار به سازمان زیباسازی تحویل داده شود.

وی با اشاره به انبار کردن 168 قطعه تابلوی نقاشی، آبرنگ و موزاییک از آثار استاد صنعتی گفت: تعدادی نیز آثار به هم پیوسته در خود بناست،‌ که با توجه به این‌که همه آن‌ها گچ فرانسوی در طول زمان استفاده شده و خاصیت آن این است قدری خود را رها می‌کند، اما گچ ایرانی خود را سفت می‌کند، به همین دلیل در مرمت دو نوع کار می‌توان کرد یا بازسازی قلم‌مویی و رنگی شود یا یک قالب مانند برنز از آن‌ها از آن‌ها داشته باشیم و با سیستم تکنولوژی جدید مانند لیزری از آن‌ها قالب بگیریم.

علی‌اکبری تاکید کرد: می‌توان این بنا را یکی از پربیننده‌ترین موزه‌های دنیا کرد. اگر چنین قالبی تهیه شود، در زادگاه استاد صنعتی یعنی کرمان نیز می‌توانیم مشابه این موزه را ایجاد کنیم.

1441787581233_amin khosroshahi-5

* نگران اعتبار نباشید

مرتضی جعفری‌پور، معاون سازمان زیباسازی با اشاره به این‌که اصل این کار استحکام‌بخشی بوده است، گفت:‌ تقریبا 60 درصد کار انجام شده است. اکنون به سمت نازک‌کاری رفته‌ایم. سقف برداشت شده و براساس تکنیک‌های سازه‌ی جدید کار کرده‌ایم. بنا یک کلاف درهم‌ تنیده است، و از تمام ابعاد بررسی شده است و با توجه به عبور مترو و ارتعاشات از همه توان‌مان برای استحکام‌بخشی استفاده کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: نهایت استحکام بخشی برای این بنا انجام شده است. بنا، ساختمان خیلی بلندی نیست که بخواهد به آن فشار بیاید، اما با توجه به ارتفاع آن نهایت استحکام بخشی روی بنا انجام

شده است.

او با بیان اینکه از نظر اعتباری،‌ سازمان زیباسازی با مشکل چندانی مواجه نیست، گفت: فقط در بحث تفاهم‌نامه میان شهرداری و هلال احمر باید برخی موارد برطرف شود.

جعفری با تاکید بر این که براساس پیش‌بینی‌ها اواخر بهمن‌ماه کار بازسازی بنا به پایان می‌رسد، گفت: مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون تومان شهرداری برای این کار هزینه کرده است. ما نیز چیزی حدود دو میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار داریم. برای ادامه کار به اعتبار بیشتری نیاز داریم که امیدواریم در هیات مدیره سازمان آن اعتبار نیز تامین شود.

1441787582450_amin khosroshahi-9

* تفاهم‌نامه امضا می‌کنیم تا کار تمام شود

معاون سازمان زیباسازی نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره تفاهم‌نامه‌ای که باید با شهرداری امضا شود، گفت:‌ شهرداری تهران در بخش‌های مختلف و حوزه‌های مرتبط براساس توافق‌نامه‌هایی که منافع عمومی را در نظر می‌گیرد هزینه کرده و سرمایه‌گذاری می‌کند، اما در این زمینه چارچوبی نیز وجود دارد که این پروژه‌ها در تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و سازمان مربوط مشخصا نوع بهره‌برداری را مشخص کند.

او افزود: پس از پایان عملیات مرمت و تجهیز و تکمیل موزه برخی از بناهایی که با همکاری شهرداری مرمت می‌شوند به دلیل مدیریت‌های مختلف تعطیل می‌شوند. به همین دلیل درباره تفاهم‌نامه، ما اصرار داریم.

او مرمت و به مرحله بهره‌برداری رساندن عمارت ارباب‌ هرمز را که در حال حاضر به موزه ملی گرافیک تبدیل شده را نمونه‌ای از این اقدامات دانست و گفت:‌ شهرداری در آینده هم قصد سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی را دارد، اما به تأکید شهردار تهران این تفاهم‌نامه‌ها برای رسیدن به نتایج مطلوب‌تر باید تهیه شود.

* روی بناهای تاریخیِ در اختیار هلال‌احمر بیشتر بررسی می‌کنیم

سید امیرمحسن ضیایی، رئیس جمعیت هلال احمر نیز که تا قبل از صحبت‌های این مسوولان پرسش‌های باقی مانده در ذهنش درباره این بنا را می‌پرسید، خطاب به خبرنگاران گفت: این بنا در وهله‌ی اول متعلق به جمعیت بوده و بعدا به محوطه‌ای فرهنگی تبدیل شده است. از دو سال گذشته جمعیت تصمیم به احیای بنا گرفت. با توجه به موقعیت قرارگرفتن آن و عبور مترو، شهرداری در مقاوم‌سازی بنا نقش دارد که امیدواریم تا پایان امسال آن را آماده بازدید مردم کنیم.

او با تاکید بر حساسیت جمعیت هلال احمر برای آثار و ساختمان موزه اظهار کرد: پس از افتتاح موزه در همه جای دنیا جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ موزه دارند، هلال‌احمر به عنوان جمعیتی فرهنگی تصمیم به حفظ این بنا دارد و طبیعی است که از همفکری دیگر نهادها حفظ شوند.

وی درباره آثار تاریخی دیگری که در سطح کشور در اختیار جمعیت هلال احمر کشور است، اظهار کرد: یک موزه در نزدیکی ساختمان اصلی هلال احمر داریم که به تاریخ صلیب سرخ می‌پردازد. در شهرهایی مانند تبریز نیز ساختمان‌های قدیمی در اختیار دفتر جمعیت است، همچنین مجموعه آثاری از دست‌نوشته‌هایی که توسط صلیب سرخ به جمعیت هلال احمر داده شده نگهداری می‌شوند.

ضیایی تأکید کرد: باید بررسی‌های بیشتری برای آثاری که در اختیار جمعیت هلال احمر است داشته باشیم تا به نتیجه مناسبی برسیم.

او اعتبار اختصاص داده شده از سوی جمعیت هلال احمر برای مرمت این موزه را 600 میلیون تومان دانست و گفت: هنوز یک و نیم میلیارد تومان دیگر برای ادامه کار و تجهیز موزه نیاز داریم که باید برای آن فکری بکنیم.

1441789618691_amin khosroshahi

* نقش میراث فرهنگی در بازسازی موزه‌ صنعتی چه بود؟

ضیایی در ادامه از پاسخ دادن به پرسش خبرنگاران درباره‌ی نقش میراث فرهنگی در بازسازی این بنای تاریخی طفره رفت و موضوع را به نوع مرمت بناهای تاریخی دیگر در اختیار این نهاد ربط داد.

میراث فرهنگی به قول مدیران، ضلع سوم این مرمت و بازسازی بوده است و قبل از آغاز بازسازی‌ها در پیگیری‌های خبرنگار ایسنا در بی‌توجهی به این بنا، معمولا میراث فرهنگی، هلال‌احمر را مقصر درجه نخست می‌دانست که نسبت به بنای خود بی‌توجه است و اما حالا این بی‌توجهی را بیشتر می‌توان از سوی میراث فرهنگی دید. چون در هیچ‌کدام از صحبت‌های مسئولان شهری و هلال احمر درباره‌ی مرمت این بنای تاریخی و مهم، هیچ حرفی از میراث فرهنگی به میان نمی‌آید!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا