*آموزش زبان اقوام* نوشته محمد اشراقی

*مدیرمسئول – محمّد اشراقی

 

مردم ایران به قومیت های مختلف تعلق دارند. این قومیت ها هرکدام دارای عقاید، فرهنگ ها و زبان های متفاوت می باشند. تاریخ نشان می دهد که بین قومیت های موجود درایران اختلاف و تقابلی وجود ندارد. قانون اساسی جمهوری اسلامی، قومیت هارا برسمیت می شناسد و آموزش زبان و فرهنگ اقوام را هم زمان با آموزش زبان فارسی مجاز می داند. شناخت حقوق فرهنگی اقوام، یکی از ویژگی های خوب و دموکراتیک قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می باشد. ولی دولت های ایران  در طول چهار دهه، آموزش زبان قومیت ها را محقق  نساخته اند. ولی با توجه به وعده های رئیس جمهور منتخب، انتظار می رود که دولت سیزدهم در مورد فراهم آوردن امکانات آموزش زبان اقوام  همت گمارد.

*ضرورت احیا برجام

پروژه مذاکرات احیا برجام توسط ایران و گروه کشورهای مذاکره کننده اروپائی، آسیائی و آمریکا به مرحله مطلوب طرف ها و اتخاذ تصمیم نهائی  مقامات مسئول کشورها رسیده است. اگر تصمیم  غیرمنتظره ای اتخاذ نشود در اوایل کار دولت سیزدهم ایران، احیا برجام عملی خواهد شد. در اینصورت با لغو بخشی از تحریم های آمریکا انبوهی از دلارهای بلوکه شده ایران در بانک های  کشورهای دیگر قابل دسترس خواهد بود. علاوه بر آزاد شدن دلارها برخی از فعالیت های اقتصادی ایران در روند عادی انجام خواهد گردید. کوتاه سخن اینکه،کار دولت جدید هم خیلی از مشکلات دولت فعلی را نخواهد داشت. اگر این اتفاق نیفتد، معضلات دولت مستقر  به دولت منتخب منتقل و مانع پیشرفت خواهد بود.

* لزوم کنترل قیمت ها

عده ای براین باورند که در حالت عادی اقتصادی  کشورها، دخالت دولت ها در بازار و کنترل قیمت ها روش صحیح و کار آمدی نیست. حالت عادی اقتصادی، وقتی است که خرید و فروش، واردات و صادرات، نقل و انتقال پول بین منابع مالی داخل و خارج به صورت عادی جریان داشته باشد.

نظر باینکه تحت تاثیر عوامل پنهان و آشکار  مختلف از جمله تحریم های آمریکا وضعیت اقتصادی ایران غیر عادی است،  کنترل بازار امری ضروری به نظر می رسد. بازار بدون کنترل در وضعیت اقتصادی غیر عادی فعلی، طبقات کم بر خوردار را آسیب پذیر و ضعیف تر می کند. لذا کنترل  قیمت ها در مراحل مختلف تولید و خرید و فروش امری ضروری می باشد و در بهسازی بازار نباید نادیده گرفته شود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا