اتمام کامل زیرساخت‌های شهرک گلخانه‌ای هوراند

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از اتمام کامل زیرساخت‌های شهرک گلخانه‌ای هوراند خبر داد و گفت: این شهرک گلخانه‌ای تا ۲ماه آینده در اختیار سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی قرار می‌گیرد.

به گزارش ارک خبر، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در حاشیه بازدید از شهرک گلخانه‌ای شهرستان هوراند از اتمام کامل زیرساخت‌های شهرک گلخانه‌ای هوراند خبر داد و اظهار داشت: زیرساخت‌های این شهرک گلخانه‌ای اعم از محوطه‌سازی و احداث استخر ذخیره و تأمین آب انجام پذیرفته و در مرحله واگذاری به سرمایه‌گذار است.

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم تا ۲ ماه آینده این شهرک را در اختیار متقاضیان سرمایه‌گذاری قرار دهیم، افزود: شهرک گلخانه‌ای هوراند به مساحت کل ۱۸ هکتار و سطح خالص ۱۲ و نیم هکتار و تأمین و توزیع آب استخر ذخیره به مساحت ۳۰۰۰ متر مکعب، معابر و شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه واگذاری شهرک‌های گلخانه‌ای به‌صورت مطالعه شده صورت می‌گیرد، گفت: در شهرک‌های کشاورزی به بخش زنجیره ارزش پرداخته شده و به نهاده‌های تولید و بعد از تولید، برای نگهداری محصول توجه شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه از جمله مزیت‌های تولید در شهرک‌های کشاورزی هزینه کمتر، بهره‌وری بالای ۱۰ برابری در مصرف آب، افزایش اشتغال‌زایی گسترده و فراگیر و تولید محصولات صادرات محور است، ادامه داد: مزیت‌های کشت در گلخانه‌های شهرک‌های کشاورزی به دلیل قابلیت کشت زمینی و هیدروپونیکی است.

فتحی اضافه کرد: چون در گلخانه هم کشت زمینی داریم و اگر خاک عرصه مرغوب نباشد، کشت هیدروپونیک جایگزین می‌شود. هیدروپونیک یکی از روش‌های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کمترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است.

وی با بیان اینکه با این روش در هر نقطه‌ای از استان می‌توان هر محصول کشاورزی را بدون توجه به اقلیم و نوع خاک، برداشت کرد، تصریح کرد: با این روش، می‌توان اشتغال‌زایی خوبی داشت و از هر مکانی برای تولید محصولات کشاورزی که نیاز روزافزون جمعیت استان است، بهره برد.

فتحی با بیان اینکه عمده تولیدات در واحدهای گلخانه‌ای شامل صیفی، سبزی و گل و گیاه است که بیشتر آن صادر می‌شود، یادآور شد: ضمن اینکه با تجمیع خدمات موردنیاز واحدهای تولیدی هزینه تولید کاهش و سرمایه‌گذاری انجام شده در یک بازه زمانی بسیار کوتاه به نتیجه می‌رسد، امکان انجام کشاورزی قراردادی و اجرای الگوی کشت مناسب و بهینه فراهم می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا