مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه:

65 درصد موقوفات کشور سند دارد شده است/چالش اسناد مالکیتی برای موقوفات فاقد درآمد

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تاکنون برای ۶۵ درصد از موقوفات کشور اسناد مالکیتی صادر شده است.
به گزارش  ارک خبر، ‌مجتبی باقرزاده در حاشیه سفر به اصفهان اظهار داشت: در راستای قانون جامع حدنگار و قانون کاداستر همه دستگاه موظف هستند نسبت به تثبیت مالکیت املاک خود اقدام کنند و از این رو سازمان اوقاف نیز با توجه به اهمیت و اولویت این کار نسبت به تثبیت و جانمایی اموال خود اقدام کرده‌اند.
وی با بیان اینکه از زمان اجرای این قانون تاکنون برای ۶۵ درصد از املاک و اراضی موقوفات کشور سند دار شده است، تصریح کرد: همچنین اسناد قدیمی نیز در حال تبدیل به اسناد تک برگی و کاداستری جدید است و در اولویت‌های ویژه سازمان اوقاف قرار دارد.
مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تفاهم‌نامه مشترک بین دو سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امضا شده است، تصریح کرد: در این زمینه موضوعات در قالب کمیسیون‌های ستادی، استانی و شهرستانی مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به بررسی موضوعات بررسی لازم انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه استان اصفهان دارای موقوفات فراوانی است و پرونده‌هایی در خصوص مالکیت املاک باقی مانده است، تصریح کرد: برای این امر جلسه‌ای را با حضور مدیران کل ثبت اسناد و املاک و اوقاف و امور خیریه استان و معاونان ایشان برگزار کردیم و پرونده‌های مهم دارای اشکال ثبتی مورد بررسی قرار گرفت.
باقرزاده ادامه داد: تعیین تکلیف پرونده‌های صادر شده قدیمی و همچنین اراضی کشاورزی از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
وی در خصوص چالشهای پیش روی اوقاف برای صدور سند مالکیت ابراز کرد: موقوفات ازنظر قانون و ماهیت حقوقی شخصیت مستقل دارند و هر موقوفه هزینه های خود را باید خود اداره کند.
مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: عمده موارد باقی مانده بدون ثبت، موقوفاتی است که فاقد درآمد است و مشکل تهیه نقشه دارد ضمن اینکه استخراج اطلاعات مکانی آن نیز هزینه بر است.
وی با بیان اینکه در واقع از مهم ترین چالشهای ما تهیه نقشه و ارائه اطلاعات مکانی موقوفات فاقد درآمد است، بیان کرد: با تعاملی که با دوستان در سازمان ثبت اسناد کشور داشتیم قرار شد برای تهیه نقشه موقوفاتی که فاقد درآمد است با ما همکاری کنند.
باقرزاده با اشاره به تصویب قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی و تعیین حدنصاب برای این اراضی تاکید کرد: در این ارتباط موقوفاتی که پیش از این قانون وقف شدند و حد نصاب آن کمتر از میزان حدنصاب فنی پیش بینی شده در قانون است با مشکل دسترسی مالکیت مواجه شدند.
وی اضافه کرد: نکته دیگر در ارتباط با بحث شناسایی املاک وقفی است که با توجه به سپری شدن سالهای متمادی از زمان وقف و برهم خوردن عوارض طبیعی در محدوده ملک، در حال حاضر شناسایی محدوده‌های وقفی سخت شده است که در این ارتباط از تجربه کارشناسان مجرب ثبت و اوقاف استان استفاده از نظرات و پیشنهادات معمرین و معتمدین محلی استفاده می کنیم. تا شناسایی و تعرفه این املاک رسمی را به دست آوریم.
وی ابراز امیدواری کرد: تثبیت مالکیت و کاداستر املاک و اراضی کل کشور را در آینده نزدیک به شکل کامل شاهد باشیم و تا از اصل موقوفات حراست شود وبدین ترتیب از تصرفات و تعرضات غیرقانونی پیشگیری شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا