مراقب موج هفتم کرونا باشیم/ عادی انگاری ها خطرناک است

این روزها که آمار بیماران و فوتی‌های کرونا در کشور تقریبا نزولی شده است، برای برخی این شائبه پیش آمده که پاندمی کرونا به پایان رسیده است. در حالی که دوباره شمار شهرهای قرمز رو به افزایش است.

به گزارش ارک خبر،در روزهایی که آمار کرونا تقریباً یک روند ثابت را دارد و موارد ابتلاء و فوتی‌ها نسبت به روزهای قبل از سال ۱۴۰۱، تقریباً بهتر شده است، به یکباره شاهد افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونایی بودیم. به طوری که از ۳۴ شهر قرمز به ۵۵ شهر قرمز رسیده‌ایم. ضمن اینکه به تناسب افزایش تعداد شهرهای قرمز، شاهد کاهش شهرهای آبی رنگ نیز بوده‌ایم، به طوری که از ۵۴ شهر آبی به ۳۵ شهر کاهش یافته است.

شاید افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونایی در روزهای پایانی فروردین و ورود به اردیبهشت، همان زنگ خطری باشد که برخی از اعضای کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، در روزهای ابتدایی فروردین هشدار داده بودند.

بنا بر آنچه که همواره گفته می‌شود، اصولاً بعد از گذشت دو تا سه هفته از یک رویداد جمعی، باید منتظر افزایش آمار کرونا بود و حالا در روزهای بعد از ۱۳ فروردین به سر می‌بریم و تقریباً همان دو هفته را پشت سر گذاشته‌ایم. البته برای افزایش آمار بستری‌ها و فوتی‌ها، باید کمی بیشتر از دو هفته را منتظر ماند. اما، آنچه مسلم است اینکه افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونایی می‌تواند زنگ خطری برای ورود به موج هفتم بیماری باشد.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در هفته سوم فروردین ۱۴۰۱ مصادف با هفته ۱۱۲ اپیدمی کرونا در کشور، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده در هفته اخیر ۲۰۶۸۶ نفر، تعداد موارد بستری جدید در هفته اخیر ۳۰۴۶ نفر و تعداد موارد فوتی جدید در هفته اخیر ۲۸۲ نفر بوده است.

بر اساس همین گزارش، در استان تهران، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده ۹۴۱ نفر، تعداد موارد بستری جدید ۵۳۲ نفر و تعداد موارد فوت جدید ۷۱ نفر بوده است.

همچنین در هفته اخیر در استان تهران، موارد بستری افزایش بارز داشته و فوت استان تهران نیز افزایش یافته است. بروز موارد بستری به حد متوسط کشور صعود کرده و میزان مرگ و میر از متوسط کشور بیشتر شده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در هفته اخیر در ۲۵ استان افزایش یا ایستایی بیماران بستری گزارش شده است.

بنا بر آنچه که متخصصان علم پزشکی عنوان می‌کنند؛ احتمالاً اگر قرار باشد موج هفتم به وقوع بپیوندد این زمان برای هفته اول اردیبهشت پیش‌بینی می‌شود، اما چندان سهمگین نخواهد بود و بیشتر به شکل یک موج در افزایش موارد سرپایی است و خیلی بعید است که مرگ و میر را افزایش دهد. زیرا، میزان واکسیناسیون در کشور قابل توجه بوده است.

آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد بستری‌ها در سنین بالای سن ۵۰ سال هستند و عمده مرگ و میرها هم در سنین بالاتر از ۶۰ سال و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، رخ می‌دهد.

در همین حال، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها با حضور دانش آموزان و دانشجویان، می‌تواند این نگرانی را تشدید کند که اگر در این مراکز آموزشی، رعایت پروتکل‌ها جدی گرفته نشود، شاید به وقوع موج هفتم شدت ببخشد.

یکی از مهم‌ترین کاستی‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز آموزشی کشور، نبود تهویه مناسب است. متأسفانه اغلب مدارس، از تهویه درست و استاندارد برخوردار نیستند. در همین حال، شلوغی کلاس‌های درس در دانشگاه‌ها، بر این نگرانی افزوده است. زیرا، ثبت نام‌های ترم دوم دانشگاه‌ها به شکل مجازی و بر پایه تشکیل کلاس‌های آنلاین بوده است. حالا، همین کلاس‌ها حضوری شده و شلوغی کلاس‌های درس، بر نگرانی‌ها از افزایش بیماری کرونا دامن زده است.

بنا بر گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، ۷ درصد دانش آموزان به دلیل بیماری، غیبت دارند.

البته این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش، عنوان نداشته که این ۷ درصد به علت کرونا غیبت دارند و یا اینکه به دلیل سایر بیماری‌ها، قادر به حضور در مدرسه نیستند.

در همین حال، عادی انگاری‌ها در سطح جامعه باعث شده تا میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی به زیر ۵۰ درصد برسد. در حالی که استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، مهم‌ترین اقدام در مقابله با قطع زنجیره انتقال ویروس است.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ (از ۲۰ تا ۲۷ فروردین)، ۵۱.۷۹ درصد بوده است.

در عین حال میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استان‌های کشور در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۵۶.۴۴ درصد بوده است. در این شاخص بیشترین میزان رعایت در استان کرمانشاه با ۶۶.۲۰ درصد و کمترین میزان رعایت هم در استان هرمزگان با ۴۳.۵۵ درصد بوده است.

همچنین میانگین رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور از ۱۰ تا ۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۵۶.۴۴ بوده است که فرودگاه‌ها با ۹۳.۱۸ درصد بیشترین میزان رعایت و رستوران‌ها با ۴۹.۶۱ درصد کمترین میزان رعایت را در این شاخص داشته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا