از تکمیل مقبره‌الشعرا تا اتمام خط یک متروی تبریز

شهردار تبریز به تشریح برنامه‌های خود در مسند شهرداری پرداخت و پروژه تکمیل ضلع شمالی مقبره‌الشعرا تا اتمام خط یک متروی تبریز را تشریح کرد.

به گزارش ارک خبر،یعقوب هوشیار عصر جمعه، ۹ اردیبهشت ماه در نشست خبری به تشریح برنامه‌های شهرداری در دوره مدیریتی جدید پرداخت و اظهار کرد: مدیریت جدید شهرداری تبریز، پنج راهبرد کلان را مدنظر قرار داده که نخستین راهبرد آن، تدوین الگوی صریح و مناسب جهت دستیابی به تعریف جدیدی از ظرفیت‌های کلانشهر تبریز است. راهبردهای بعدی نیز بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های درون سازمانی، حرکت به سمت همگرایی تمامی دستگاه‌های خدمتگذار به نفع مردم، توجه ویژه به مشارکت مردم در عرصه مدیریت شهری و نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی و حرکت به سمت شهر هوشمند، ایده آل و توجه به فناوری‌های نوین است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به ترسیم ۱۴ راهبرد و سیاست برای نیل به راهبردهای اساسی مدیریت شهری تبریز، افزود: نخستین گام ما تغییر دیدگاه نظام مدیریت درون شهری است چرا که مدیریت جهادی از ارکان مهم مدیریت شهری بوده و لازمه تحقق اهداف، داشتن مدیریتی جهادی، آگاهانه و عالمانه است. اعتقاد به کار گروهی با تکیه بر شجاعت، استفاده از افراد مسئولیت پذیر و دارای دانش، توجه به آموزش و بهره وری، داشتن تعریفی مشخص از تعامل در ارکان مختلف شهری و … از اولویت‌های شهرداری در حوزه نظام مدیریت شهری است.

بخشی از ماموریت‌های شهرداری به مجموعه‌های دانش بنیان واگذار می‌شود

وی با اشاره به راهبرد ایجاد نظام برنامه ریزی شهری و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان، ادامه داد: شهرداری تبریز در مرحله گذر از تفکرات سنتی قرار دارد و برای گذر از این دوران تلاش می‌کنیم تا بخشی از ماموریت‌های شهرداری را به مجموعه‌های دانش بنیان واگذار کنیم و در این راستا کارخانه نوآوری را راه انداری خواهیم کرد. در سفر ریاست جمهوری به تبریز، تخصیص اعتبار ۳۰ میلیارد تومان به این کارخانه را پیش بینی کرده‌ایم.

۴ درصد از درآمد شهر تبریز، پایدار است

هوشیار با اشاره به برنامه شهرداری برای ایجاد اقتصاد پایدار شهری است، گفت: تنها چهار درصد از درآمد شهر تبریز پایدار است که در این راستا تلاش می‌کنیم که الگوهای جدید درآمدزایی و مالی را رصد کنیم و با استفاده از تجارب سایر شهرهای کشور، سرمایه گذاری داخلی و خارجی، بسترسازی برای تحرک چرخه اقتصاد، اشتغالزایی، توانمندسازی‌، بهره گیری از ظرفیت‌های بدنه شهرداری، کاهش هزینه‌های جاری و تکیه بر فناوری، توجه به عدالت اجتماعی و … الگوهای پایدار در نظام مالی شهر ترسیم کنیم.

وی اظهار کرد: به دنبال وضع قوانین و مقررات جدید با رویکرد اخذ عوارض و برخورداری اقشار محروم شهر از آن‌ها هستیم. عدالت اجتماعی‌ باید در بین شهروندان برقرار شود و توزیع درآمدها بر اساس نیازمندی‌ها انجام گیرد. مثلا قرار است در بودجه ریزی سال آتی، تخصیص آسفالت و بودجه هر منطقه بر اساس نیاز آن منطقه باشد که در این صورت تفاوت بودجه شهرداری‌های مناطق محروم و برخوردار شاید به دو برابر برسد.

خریداری ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در سال جاری

وی با تاکید بر این‌که پیگیر مطالبات خود هستیم، گفت: طی ۱۰ سال گذشته تنها ۱۰۰ اتوبوس برای تبریز خریداری شده و اگر اتوبوس لازم برای شهروندان تامین نشود به سمت بحران در حمل و نقل عمومی می‌رویم. برای حل این مشکل، امسال حداقل ۲۰۰ دستگاه اتوبوس را خریداری می‌کنیم و قرار است اعتباری برای تکمیل حمل و نقل عمومی شهر در سفر ریاست جمهوری پیشنهاد شود.

شهردار تبریز از اولویت دار بودن تحول و توسعه شهر تبریز در برنامه شهرداری خبر داد و افزود: برنامه ریزی‌های شهری تاکنون مبتی بر شاخص یابی انجام نگرفته و از این رو نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌ها به شکل مستمر بهره ببریم‌. باید از مدیریت‌های لحظه‌ای، شعارها و بلاتکیلفی‌ها دور شویم و تمامی افکار مدیران و مطالبه گری رسانه‌ها به سمت مدیریت عالمانه حرکت کند. 

وی با تاکید بر این‌که موضوعات باید به صورت هوشمندانه از سوی مردم و رسانه‌ها رصد و مطرح و از سوی شهرداری حل شوند، ادامه داد: روزشماری را برای دو پروژه حیاتی شهر تبریز از هفته آینده برقرار می‌کنیم تا مدیران نسبت به اجرای این پروژه‌ها احساس مسئولیت بیشتری داشته و مردم نیز احساس مطالبه گری داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم پرهیز از کلی گویی و مشخص شدن مطالبه‌ گری‌ها، گفت: تبریز در حوزه گردشگری در نقطه صفر قرار دارد. موزه‌ها و اماکن گردشگری به راحتی تعطیل می‌شوند و مثلا مقبره الشعرایی که باید جایگاهی در حد بین المللی داشته باشد، اکنون وضعیت خوبی ندارد.

ضلع شمالی مقبره‌الشعرا تا سه الی چهار ماه آینده بهره برداری می‌شود

وی خاطرنشان کرد: پروژه تکمیل مقبره الشعرا یکی از اولویت‌های شهرداری بوده و قرار است تا سه الی چهار ماه آینده، ضلع شمالی آن به بهره برداری برسد. موزه مشاغل نیز در عید فطر رونمایی خواهد شد.

هوشیار با تاکید بر اهمیت بهره گیری از ظرفیت سرمایه‌های اجتماعی چون نخبگان، اساتید و صاحب نظران در اداره شهر، گفت: شهرداری باید نگاهی از پایین به بالا داشته باشد و مردم نیز در این مسیر با شهرداری همکاری کنند؛ در این راستا برنامه قرار خدمت را هر پنجشنبه‌ برای حضور در محلات مختلف شهر و دیدار با اقشار مختلف مردمی برگزار می‌کنیم که مردم می‌توانند در این روز، نظرات و مشکلات خود را بازگو کنند.

وی افزود: تلاش بنده فعالیت با محوریت مساجد به عنوان محور مشارکت مردم است. شهرداری تبریز توجه ویژه به پتانسیل و حضور بانوان در شاخصه‌های مختلف شهرداری و به خصوص پست‌های مدیریتی داشته و در تلاش برای نهادینه سازی مدیریت مطلوب و هماهنگ شهری است.

وی با اشاره به توجه به جایگاه شورای اسلامی به عنوان یک مرجع و پرهیز از رفتارهای جزیره‌ای، اظهار کرد: تمامی ظرفیت‌ها باید به صورت یکپارچه و هدفمند در اختیار مردم قرار بگیرد.

از تکمیل مقبره‌الشعرا تا اتمام خط یک متروی تبریز

شهردار تبریز در خصوص اهداف این نهاد در حوزه سلامت، ورزش و جوانان، گفت: با استفاده‌ از ظرفیت‌های موجود، زیرساخت‌ها و نیروهای متخصص و با مدیریتی هوشمند به سمت جامعه‌ای سالم و سلامت محور خواهیم رفت. استعدادیابی در حوزه‌های مختلف و سلامت بانوان جزو اولویت‌های شهرداری بوده و ما به صورت هوشمند در ارتقای ظرفیت‌های حوزه ورزش تلاش می‌کنیم.

حضور مدیران ورزشی در شهرداری‌های مناطق

شهردار تبریز گفت: وضعیت کنونی ورزش شهر نشان می‌دهد که تصمیمات گذشته در این حوزه غلط بوده است چرا که ما در ۲۸ رشته حرفه‌ای در کشور حرفی برای گفتن داشتیم اما امروز وضعیت فوتبال شهر رو به افول بوده و استان ما چیزی به نام تیم والیبال و بسکتبال ندارد. برای بهبود این وضعیت، مدیران ورزشی را در هر منطقه از شهر خواهیم داشت.

برگزاری برنامه‌های مختلف برای پرکردن اوقات فراغت شهروندان

وی با تاکید بر این‌که تلاش شهرداری در جهت ارتقای سطح زندگی شهروندان است، افزود: اوقات فراغت شهروندان تاکنون مورد غفلت قرار گرفته و تقریبا مردم دچار روزمرگی شده‌اند. شهرداری در این راستا اقدام به آگاهی بخشی و برگزاری برنامه‌های مختلف می‌کند. توزیع عادلانه زیرساخت‌ها، توجه ویژه به ورودی‌های شهر، بهبود کیفیت زیست شبانه در تبریز با انتصاب شهرداران شب و … نیز از جمله برنامه‌های شهرداری برای ارتقای سطح زندگی در تبریز است.

به جای خودزنی، از ظرفیت‌ها به نفع مردم بهره بگیریم

وی از برنامه شهرداری برای برجسته سازی ظرفیت‌های ویژه تبریز مثل فرش تبریز در سطح ملی و بین المللی خبر داد و اظهار کرد: زیبایی‌ها، تاریخ و ارزش شهر تبریز بزرگتر از تمامی ما است و باید به جای خودزنی در رسانه‌ها، از این ظرفیت‌ها را به نفع شهر و اقتصاد شهر بهره بگیریم.

تشکیل قرارگاه مسکن برای حل مشکل حاشیه نشینی

هوشیار با اشاره به برنامه شهرداری تبریز برای رفع مشکل حاشیه نشینی و بافت فرسوده، افزود: این دغدغه از سنوات گذشته مطرح شده اما هیچگاه از روند رو به رشد آن کاسته نشده است. برای رفع این موضوع، قرارگاه مسکن با رویکرد مولدسازی ظرفیت‌های شهری در تبریز تشکیل می‌یابد.

وی افزود: قبلا شهرک جوانان با مساحت ۱۵ هکتار برای جا به جایی مردم حاشیه نشین اختصاص یافته بود اما در نخستین جلسه ما در این خصوص، ۱۳۵ هکتار برای حاشیه نشینان شهر در نظر گرفته شد. تبریز اکنون یک شهر مهاجر فرست شده و در گذشته به جای جانمایی در بافت فرسوده به شهرک سازی روی آورده شده است اما ما اعلام کردیم که انبوه سازان می‌توانند برنامه خود را برای بافت فرسوده ارائه دهند.

تربیت نیروهای جوان در بدنه شهرداری 

وی با بیان این‌که از هر کسی که به نفع مردم کار بکند، بهره‌ می‌گیریم، ادامه داد: تربیت نیروهای جوان، کارآمد و انقلابی نیز در دستورکار شهرداری قرار داشته و مدیران زیر ۴۰ سال و جوان در بدنه شهرداری‌های محله محور تربیت می‌شوند.

وی در خصوص برنامه شهرداری در حوزه عمرانی و ترافیکی، افزود: تدوین طرح جامع ترافیک شهر و طرح جامع محیط زیست در دستورکار قرار گرفته و باید برای پروژه‌هایی مثل مترو شهر که هنوز نقشه راه و هدف مشخصی ندارند نیز یک برنامه جامع تعریف کنیم چرا که هیچکسی حق استفاده نابه جا از ثروت مردم را ندارد.

از تکمیل مقبره‌الشعرا تا اتمام خط یک متروی تبریز

تامین اعتبار خط یک متروی تبریز

شهردار تبریز در خصوص پروژه متروی تبریز، گفت: اتمام خط یک متروی تبریز، اعتبار ۱۱۰۰ میلیارد تومانی لازم دارد که ۵۰۰ میلیارد تومان آن از طریق اوراق قطار شهری در خرداد ماه و مابقی از طریق مصوبات سفر ریاست جمهوری تامین می‌شود. بحث لایحه دوفوریتی تعیین تکلیف قطار شهری تبریز روز یکشنبه به شورای شهر برده می‌شود و بایستی در هفته‌های آتی یک تصمیم اساسی در بحث مدیریت قطار شهری تبریز گرفته شود و تا ۱.۵ سال آینده حتما خط یک آن به بهره برداری برسد.

اتمام هوشمندسازی زیرساخت‌های شهری تا ۳ سال آینده

هوشیار از اتمام هوشمندسازی زیرساخت‌های شهری تا سه سال آینده خبر داد و گفت: طرح نگهداشت شهری در تبریز آغاز شده و بعد از عید فطر نیز طرح تثبیت نگهداشت شهری اجرایی می‌شود و پروژه پل‌های سطح شهر تعیین تکلیف شده و در کمترین زمان ممکن به اتمام خواهد رسید تا موجب آشتی مردم با شهرداری شوند.

وی با بیان این‌که موانعی در تحقق برنامه‌های ذکر شده دیده نمی‌شود، افزود: مبلغی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به سه وزارتخانه داریم که قرار است، ۵۰۰ میلیارد تومان با کمک استاندار محترم در ماه آینده پرداخت شود.

فساد در شهرداری

هوشیار در خصوص موضوع وجود فساد در شهرداری، اظهار کرد: تعریف مشخصی از فساد نداریم و بنا بر این نمی‌توان به صورت دقیق ابعاد آن را گفت اما معتقد هستیم که هرچقدر فضای کاری افزایش یابد و زیرساخت‌ها به درستی تعریف شوند، فساد کاهش خواهد یافت. انسان‌های شریف بسیاری در بدنه شهرداری مشغول به کار هستند اما کوتاهی یکی از همکاران، اثرات چندین برابری در مخاطب ما یعنی مردم می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از فسادهایی که در بدنه مدیریت شهرداری می‌توان یافت، وضعیت پسماند است. ما به جای درآمدزایی از طریق پسماند، ماهانه هزینه بسیاری جهت دفن چندین تن زباله خرج می‌کنیم.

وی از راه انداری سامانه شفافیت شهرداری خبر داد و گفت: در این سامانه بایستی تمامی اقدامات مدیران و مسئولان شهرداری ثبت شود و فعالیت‌ها و قراردادها به صورت کاملا شفاف آورده شود.

مسئولیت تمامی انتصابات شهردار برعهده خودش است

وی در خصوص برخی شائبه‌ها در خصوص انتصاب یکی از معاونان شهرداری، اظهار کرد: مسئولیت اقدامات هر مدیری که بنده منصوب می‌کنم، برعهده شخص بنده است. ما منتی برای کار در شهرداری نداریم و خدمت به شهروندان، جزو افتخارات ما است.

وی در خصوص موضوع پارک بزرگ تبریز نیز ادامه داد: طرح جامع پارک بزرگ تبریز را به تازگی نهایی کرده و قرار است شورای عالی شهرسازی آن را به تصویب برساند. تا زمانی که نظامات قانونی این طرح مشخص نشده است، هیچ کسی حق اظهار نظر در مورد آن را ندارد.

شهردار تبریز در خصوص وضعیت فرهنگ و اجتماع شهر نیز گفت: بررسی‌ها نشان می‌داد که ۷۵ محور در حوزه ا۲جتماعی شهر به سمت چالش می‌رفت که دلیل آن نیز نگاه تک بعدی و رفتار جزیره‌ای است. تشکیل قرارگاه اجتماعی در دستورکار قرار گرفته و از این طریق رویکردهای پررنگی در این حوزه خواهیم داشت.

از تکمیل مقبره‌الشعرا تا اتمام خط یک متروی تبریز

حل موضوع دستفروشان بازار تبریز با احداث پیاده راه

وی با اشاره به موضوع دستفروشان بازار تبریز نیز اظهار کرد: برای حل این مشکل بایستی ورود و خروج بازار تبریز کنترل شود که در این راستا احداث پیاده راه میدان دانشسرا تا بازار را در دستورکار داریم.

هوشیار در ادامه در خصوص دلیل انصراف خود در دوران انتصاب شهرداری، اظهار کرد: بنده در دوره نخست انتخاب شهردار که آقای رنجبر به عنوان شهردار انتخاب شد، مسئولیت مدیریت شهری نداشتم ولی جزو موافقان وی برای تصدی این سمت بودم و معتقد بودم که بهترین گزینه موجود است. در دور دوم نیز علاقه و رغبتی برای آمدن به شهرداری تبریز نداشتم و از طرفی تعهداتی نیز نسبت به مردم منطقه ۱۸ تهران به عنوان شهردار منتخب داشتم که مانع بزرگی برای من می‌شد.

وی افزود: علی رغم اصرار برخی، بنده حضور در سمت شهرداری را قبول نکردم اما حضور در شهرداری تبریز برای من یک افتخار بوده و است. بنده برای قبول این سمت با هیچ یک از اعضای شورای شهر صحبتی نکردم و دو شرط استخاره کردن و اجازه از آقای زاکانی، شهردار کلانشهر تهران را برای پذیرش شهرداری گفتم و در نهایت با کسب اجازه از شهردار تهران، مفتخر به حضور در شهرداری تبریز شدم.

وی ادامه داد: هر یک از اعضای شورای شهر تبریز دارای جایگاه یکسان بوده و بنده نگاه متفاوتی به هیچ یک از آن‌ها ندارم و نخواهم داشت و البته مدیریت شهری با نگاه و تفکر جزیره‌ای نقطه سقوط شهر تبریز بوده و بایستی تعامل داشته باشیم. ما از هر موضوعی که به نفع مردم باشد استقبال کرده و اصل بر تعامل بر اساس منافع شهر و مردم داریم. باید به خاطر مردم و شهر در کنار هم باشیم و اختلافات را کنار بگذاریم.

شهردار تبریز در خصوص موضوع بازداشت وی در سال ۹۵  نیز گفت: طی جریان پروژه بازرسی و موضوع واگذاری آسفالت توسط خدمات شهری به سازمان همیاری که نرخ‌ها تعیین و قراردادها امضا شده بود، موضوعاتی مطرح شد که در نهایت همکاران ما به دلیل تلاقی با روز تعطیل، دو روز را در بازداشتگاه ماندند اما بعدا برائت آن‌ها در این موضوع ثابت شده و با افرادی که این چالش را برای بدنه شهرداری ایجاد کرده بودند به صورت قانونی برخورد انجام گرفت.

از تکمیل مقبره‌الشعرا تا اتمام خط یک متروی تبریز

از تکمیل مقبره‌الشعرا تا اتمام خط یک متروی تبریز

از تکمیل مقبره‌الشعرا تا اتمام خط یک متروی تبریز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا