دانشگاه، توسعه دهنده‌ شبکه فضائل در کشور است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه، توسعه دهنده‌ی شبکه فضائل در کشور بوده و هرکار خیری که در آن انجام شود، خود به خود شبکه فضائل شکل می‌گیرد.

به گزارش ارک خبر،دکتر محمدعلی زلفی گل روز دوشنبه، نهم خرداد ماه، در اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: شما روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، سرمایه‌های نمادین کشور هستید که علاوه بر برخورداری از نعمت علم و دانش، عقل، دانایی و حکمت از نعمت مدیریت نیز برخوردار هستید و نگاه ما به شما نگاه سرمایه‌ای نمادین است.

وی ادامه داد: اولین انتظار ما از شما عزیزان امانت‌داری شایسته است چراکه مردم فرزندان خود را امانت به شما می‌سپارند و ما هم یاد گرفته‌ایم از نظر اخلاق، فرهنگ و شرعی امانتدار خوبی باشیم.

وی افزود: از تمام توان خود استفاده کرده و از این امانت‌ها حفاظت کنید و تلاش کنید تا نسل با تقوایی تحویل جامعه دهید چراکه وظایف دانشگاه‌ها، تحویل نسل دانا به جامعه است.

زلفی گل خاطرنشان کرد: با حل شدن هر ابهام علمی، چند سوال جدید ایجاد می‌شود و شبکه‌ی فضائل و رذایل هم اینگونه است؛ بنابراین سعی کنید تا دانشگاه‌ها محل توسعه شبکه‌ی فضائل در کشور باشند و از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

وی اضافه کرد: هر خانواده‌ای در کشور ما تمام تلاش خود را می‌کند تا فرزندانش عالم شود که در کشورهای دیگر اینگونه نیست و باید از این ظرفیت استفاده شود؛ لذا برای این امر باید برنامه و هدف داشته باشیم و مدیران برنامه‌ی راهبردی داشته باشند تا بتوان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

وی ادامه داد: در راستای انجام این برنامه‌ها باید برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدتی تصویب شود و به تصویب هیأت امنای دانشگاه‌ها برسد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: این وظیفه‌ی شرعی و قانونی بر عهده‌ی شما است و حتماً باید اسناد بالادستی نظام را به خوبی بررسی کنید و مانند سند چشم انداز  بیانیه‌ی گام دوم انقلاب که ما تعهد داریم، اهداف راهبردی در سند دانشگاه اسلامی را اجرا کنیم، چارچوب برنامه‌های راهبردی شما هم باید اسناد بالادستی باشد.

وی همچنین تاکید کرد: در برنامه‌های راهبردی خود به اهداف بالادستی توجه کنید و پنج اولویت کاری شما باید مرجعیت دیپلماسی علمی، آموزش و پژوهش‌، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد فناور و نوآور پروری و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش باشد و جزو برنامه‌های خود قرار دهید.

وی در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب تمام قد از دانشگاه‌ها و دانشگاهیان دفاع کرده‌اند و توفیقات علمی کشور را مرهون تلاش جامعه‌ی فرهیخته دانشگاهی دانسته‌اند که اگر رتبه اول علمی در منطقه، بیش از دو درصد از تولید علم در جهان، رتبه تک رقمی در بحث نانو و رتبه پانزدهم در حوزه‌ی بایوتکنولوژی یا اگر در زمینه‌ی تسلیحات نظامی، پهبادها و علوم شناختی و پزشکی حرفی برای گفتن داریم و در زمینه‌ی وسایل ایران ساخت فعالیت می‌کنیم، همه و همه دستاورد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها است چراکه دشمنان ما انرژی خود را بر روی دانشگاه‌های ما گذاشته‌اند که رهبر معظم انقلاب به خوبی آنها را تشخیص داده‌اند.

زلفی گل افزود: دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را باید برطرف کنیم که از جمله آنها هویت مداری و امیدوارکردن نسل جوان و خودباوری آنها است.

وی اظهار کرد: دغدغه‌ی بعدی رهبر معظم انقلاب افزایش ارتباطات علمی و دیپلماسی علمی با کشورهای همسایه بوده که حدود ۶۳۹ میلیون نفر را در برمی‌گیرد و این مهم باید برای روسا و اساتید کشور، موضوع جدی باشد.

وی افزود: جامعه دانشگاهی باید همه باهم دیده شوند و اعضای هیأت هلمی یاوران علمی و دانشجویان هستند که  دانشگاه‌ها بدون دانشجو مفهومی ندارند و محور اصلی‌ باید برنامه‌ریزی برای رشد دانشجویان باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین اضافه کرد: دانشجو باید فرهنگ دانشگاهی را فرا بگیرد که آموزش افراد در چهارچوب قانون مهم است چراکه قانون‌مداری اصل استوار در جمهوری اسلامی بوده و  استقلال کشور ما ارزان به دست نیامده است که این امور باید در نسل جوان نهادینه شود.

وی خاطرنشان کرد: باید سه درصد از درآمد اعتبارات دانشگاه‌ها صرف فعالیت‌های فرهنگی شود و بهترین نوع سرمایه‌گذاری در آینده، ایجاد فرهنگ سالم است که فکر، احساس و رفتار انسان‌ها را شکل می‌دهد؛ لذا فعالیت‌های فرهنگی کمک می‌کنند تا از اوقات فراغت دانشجویان استفاده‌ی بهینه‌ای کنیم.

وی ادامه داد: باید شور و نشاط و کارهای جمعی را مهیا کنیم و روسای دانشگاه‌ها آنها را هدایت کنند و برنامه‌های فرهنگی را در امورات خود داشته باشند.

زلفی گل نیز بیان کرد: برنامه‌های راهبردی در شعار سال نیز حتماً لحاظ شوند که نه تنها در یک سال بلکه به‌عنوان‌ فرهنگ ی در کل برنامه‌ها دیده شود چراکه دانایی با انجام برنامه‌ها تحقق پیدا می‌کند.

وی افزود: رئیس دانشگاهی موفق است که ارتباط خود را با مسئولین استانی حفظ کند که هرچه این ارتباطات قوی‌تر باشد، موفقیت آنها بیشتر است و اگر تعامل خوب باشد، بسیاری از مشکلات دانشگاه‌ها برطرف می‌شود.

وی همچنین گفت: ایجاد کمیسیون دانشجویی در استان‌ها را جدی بگیرید و از استانداران بخواهید این کمیسیون را فعال کنند که در شرایط خاص کمک کننده‌ی شما خواهد بود و اگر برنامه داشته باشیم، مطمئن باشید، موفق خواهیم شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: ماه‌های بسیاری از دولت نگذشته و زمان به سرعت طی می‌شود؛ بنابراین باید به مردم توضیح بدهیم که چه کرده‌ایم و لحظه‌ای نباید بدون برنامه حرکت کنیم.

وی در خصوص اقدامات انجام شده نیز گفت: تاسیس معاونت فناوری و نوآوری که دائما از استان‌ها بازدید می‌کند، تاسیس مرکز علوم انسانی که ارتباطات خوبی با دانشگاه‌ها دارد و نقش مرکز علوم انسانی در برنامه ریزی انسانی به وضوح مشاهده می‌شود، طرح منش استانی تا زین پس کسانی که استخدام می‌شوند شیوه‌ی تدریس و قوانین مقرراتی دانشگاهی را یاد بگیرند از اقدامات انجام شده‌ی ما است.

وی ادامه داد: هدف دیگر ما از برگزاری این اجلاس آشنایی روسا با یکدیگر بوده تا باهم تعامل داشته باشند چراکه حضور شما در کنار هم سبب هم افزایی می‌شود و در بحث شفافیت سازی نیز درخواست می‌کنم  معاونین وزارت در این سه روز مشکلات خود را به معاونین ذکر بکنند.

به گزارش ایسنا، زلفی گل در پایان یادآور شد: از دانشجویان نترسید و با آنها ارتباط داشته باشید و به یاد داشته باشید، طبیعت دانشجو کسب تجربه است؛ پیشنهاد می‌کنم سرزده در سلف خوابگاه‌ها حاضر شده و ارتباطات خود را با آنها نزدیک کنید چراکه اگه دانشجویان احساس کنند، شما نگاه پدرانه‌ای به آنها دارید، از توضیحات شما قانع می‌شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا