تخصیص یک میلیارد دلار برای استانداردسازی مدارس تا ۲۰۱۸

خبرگزاری ارک – وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عنوان «مدارس ایمن» وارد برنامه ششم توسعه می‌شود، گفت: از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸، یک میلیارد دلار برای استانداردسازی تاسیسات مدارس اختصاص می‌یابد.

علی‌اصغر فانی در دومین اجلاس بین‌المللی «سران مدارس ایمن» که از صبح امروز در حال برگزاری است، گفت: فضای پساتحریم، زمینه لازم را برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی فراهم کرده‌ است و این کنفرانس می‌تواند همکاری‌های مشترک میان آموزش و پرورش و سازمان‌های بین‌المللی باشد.

وی با اشاره به آمار  ۱۳ میلیون دانش‌آموز در کشور، افزود: نرخ پوشش تحصیلی در پایه ابتدایی از سنین ۶ تا ۱۰ سال ۹۸.۶ درصد است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: عدالت آموزشی در دسترسی برابر دختران و پسران به آموزش با کیفیت محقق شده و فرصت‌ها برای تربیت در مناطق شهری و روستایی مختلف فراهم شده است.

فانی با بیان اینکه انسداد مبادی بیسوادی را پیگیری می‌کنیم، گفت: تاکنون ۹۰ درصد از افراد ۱۵ تا ۶۴ سال در کشور باسواد شده‌اند و در نظر داریم تا پایان سال ۲۰۱۸ تعداد بیسوادان به حداقل برسد.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیان کرد: ایران در اقدامی بی‌نظیر با انجام ۱۰۰ مورد پژوهش و استفاده از نظرات ۵۰۰ متخصص این سند را تامین کرده که می‌تواند زمینه دسترسی دانش‌آموزان را در ابعاد مختلف تعلیم و تربیت فراهم کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعلیم و تربیت در پنج ساحت، گفت: نقشه راهی نیز برای استقرار ساحت‌های اعتقادی، عبادی، اخلاقی، زیستی و بدنی، علمی و فناوری، سیاسی و اجتماعی، زیباشناختی و هنری، اقتصادی و حرفه‌ای فراهم شده است که اجرای این نقشه را در سال تحصیلی جدید به طور جدی دنبال می‌کنیم.

به گفته فانی، درصد تحت پوشش قرار گرفتن نوآموزان دوره پیش‌دبستانی از ۸.۵ به ۱۲ درصد رسیده است و آموزش و پرورش به دنبال توسعه فضای یاددهی و یادگیری با استفاده از فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه برگزاری این اجلاس در جهت ایمن‌سازی مدارس می‌تواند تاثیر زیادی بر صیانت فرزندان کشور داشته باشد، گفت: مدارس ایمن را از حقوق دانش‌آموزان می‌دانم و متاسفانه آسیب‌دیدگی دانش‌آموزان در برابر حوادث و بلایای طبیعی می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد لذا مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: علاوه بر ایمن‌سازی مدارس، نسبت به تامین امنیت روانی دانش‌آموزان نیز توجه داریم.

فانی ادامه داد: به منظور افزایش ایمنی فیزیکی مدارس ایران از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴، چهار میلیارد دلار به نوسازی و ایمن‌سازی مدارس تخصیص داده شد که باعث افزایش ایمنی دانش‌آموزان از ۳۲ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۶۷ درصد در سال ۲۰۱۴ شده است.

وی تصریح کرد: برای سال‌های آینده نیز سه میلیارد دلار به این بخش اختصاص می‌یابد و یک میلیارد دلار برای استانداردسازی تاسیسات مدارس از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ اختصاص می‌دهیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای نخستین بار عنوان «مدارس ایمن» وارد برنامه ششم توسعه می‌شود که نشان‌دهنده توجه ما برای ایمن‌سازی مدارس است.

منبع: خبرگزاری مهر

دکمه بازگشت به بالا