افزایش ۱.۲ درصدی شیوع اعتیاد در آذربایجان شرقی/ چالش های مرکز ماده ۱۶ تبریز

فریدون بابایی اقدم با اشاره به وضعیت مرکز ماده ۱۶ تبریز، گفت: این مرکز محلی برای نگهداری معتادان متجاهر است که با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی و نیروی انتظامی اداره می شود.
وی افزود: هم اکنون در این مرکز بیش از  ۵۰۰ نفر تحت مراقبت هستند اما مدتی است که حمایت های لازم از مرکز  انجام نمی گیرد و دجار چالش هایی شده است.
در ادامه، امیر رنجبر سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با حضور در صحن علنی شورای اسلامی تبریز با اشاره به اینکه این مرکز از سال ۹۴ راه اندازی شده است، گفت: نزدیک به ۵۰۰ معتاد متهاجر مستقر است.
وی افزود: طبق بررسی های که در سال های اخیر انجام شده است، شیوع اعتیاد در آذربایجان شرقی  ۱/۲ درصد افزایش یافته است، این میزان در سطح کشور معادل ۷ درصد است.
وی با بیان اینکه مواد مخدر بحران چهارم جهان و شک هزاره سوم است، گفت: افزایش تقاضا برای مصرف مواد مخدر سبب جولان قاچاق چی ها نیز شده است، اکنون هزار نوع مواد روان گردان شناسایی شده است.
وی با اشاره به افزایش تقاضا به مصرف مواد مخدر در استان، افزود: این یک بحران استانی است و از این رو طرح توانمند سازی محلات اسیب پذیر در تبریز را آغاز کرده ایم.
رنحبر ادامه داد: تا کنون ۱۸ محله اسیب پذیر سناسایی شده است و قرار است شناسنامه دار کنیم و از اعضای شورا و شهرداری تقاضا داریم در تسهیل این روند کمک کنند.
سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با اشاره به چالش های مرکز ماده ۱۶، اضافه کرد: نگهداری از این عزیزان نیازمند امکانات است و اکنونوبا کاهش جیره خشک این مرکز مواجه هستیم.
وی به ورود فاضلاب انسانی این مرکز به کانال شهری و آلوده کردن محدوده ورودی شهر کرده است، گفت: بحث فاضلاب انسانی و رهاسازی فاضلاب به شهر موصوع مهمی است، امکانات و زیرساخت اولیه موجود است، اما اقدامی انجام نگرفته است.
وی با بیان اینکه با اداره اب و فاضلاب منطقه رایزنی شده است، ادامه داد: شایسته تبریز نیست که فاضلاب انسانی در ورودی شهر باشد و چاه های موجود جوابگو نیستند و نیاز است خارج از مرکز سیستم تصویه و یا انتقال احداث شود.
وی همچنین به کمبود نیروی انسانی در مدیریت مرکز نیز اشاره کرد.
شایان ذکر است، سال ۹۴ تا کنون ۱۴ هزار نفر در این مرکز پذیرش شده اند.

حمایت ۱۳ میلیارد ریالی شهرداری از مرکز ماده ۱۶ 
در ادامه، یعقوب هوشیار، شهردار تبریز با اشاره به اینکه شهرداری به تکالیف بودجه ای خود در حمایت از مراکز ماده ۱۶ تبریز عمل کرده است، گفت: طی سه ماهه اول سال جاری، بالغ بر ۱۳ میلیارد ریال، معادل صد درصد تکالیف مالی حمایتی شهرداری از مراکز ماده ۱۶ پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه حمایت ها ادامه خواهد داشت، افزود: این روند به صورت ماهانه و در قالب تعهدات تکلیفی تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: کل اعتبارات تکلیفی شهرداری در سال جاری برای هزینه کرد در حوزه حمایت از مراکز ماده ۱۶، بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال است.
شهردار تبریز اضافه کرد: شهرداری در بحث آسیب های اجتماعی با تخصیص اعتبارات مناسب و ویژه در حوزه پیشگیری و سلامت حمایت می کند.
وی  از برنامه ریزی جامع شهرداری در این بخش خبر داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا