صرفه جویی ارزی سه میلیون یورویی در شرکت تراکتورسازی تبریز

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: برای تامین برخی ابزارها و قطعات مورد نیاز برای ساخت تراکتور سالانه سه میلیون یورو از کشور خارج می‌شد که با تولید آنها در داخل مجموعه، صرفه جویی ارزی خوبی رقم خورد.

به گزارش ارک خبر،مصطفی وحیدزاده به برنامه این گروه صنعتی برای تولید سالانه ۳۵ هزار دستگاه اشاره کرد و افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده، به دنبال افزایش صادرات محصولات این شرکت هستیم تا بخشی از ارز مورد نیاز کشور را تامین کنیم.
وی اضافه کرد: در این مجموعه روزانه ۱۲۰ دستگاه انواع تراکتور تک و دو دیفرانسیل تولید می شود که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بود و در سه ماهه اول امسال با تولید حدود هفت هزار دستگاه تراکتور، ۶۲ درصد رشد تولید داشتیم.
وحیدزاده همچنین به برنامه های فروش این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: به دنبال فروش مستقیم محصولات به کشاورزان و حذف واسطه ها هستیم تا محصول با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.
وی افزود: تولید ۱۰۰ قطعه با استفاده از فناوری های نوین را نیز در برنامه داریم تا تراکتوری با کیفیت در اختیار کشاورزان قرار دهیم.
به گزارش ایرنا، گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به عنوان بزرگترین واحد تولیدکننده تراکتور در کشور ۹۸ درصد نیاز کشور به این محصول را تامین کرده و سالانه حجم قابل توجهی از تولیدات خود را نیز روانه بازارهای جهانی در بیش از ۱۵ کشور دنیا می‌کند.
تراکتورسازی تبریز با توانایی تولید ۱۸ نوع تراکتور سبک، متوسط و سنگین در کشور و تولید فعلی ۱۴ نوع انواع تراکتور برای نه فقط رفع نیاز داخلی بلکه برای صادرات به اروپا و کشورهای همسایه نیز گام‌های بلندی برداشته است.
بیشترین صادرات تراکتورسازی تبریز تراکتورهایی است که مختص کشورهای خارجی تولید می‌شود که عمده‌ترین آن تراکتور ۷۵ تا ۸۰ اسب بخار و تراکتورهای مدل ۳۹۹ و ۲۸۵ به شمار می‌رود که به اروپا و جمهوری آذربایجان صادر شده است.
سال گذشته خط تولید ۲ محصول جدید تراکتور مدل ۴۵۵ و ۴۱۲۰ افتتاح شد که پس از تامین نیاز داخلی، امیدواری نسبت به صادرات این محصولات نیز وجود دارد.
شرکت تراکتورسازی ایران به مرکزیت تبریز سازندهٔ انواع تراکتور، کامیونت و ابزار است؛  این شرکت در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار احداث شده و ظرفیت تولید ۲۰ هزار دستگاه تراکتور، ۳۰ هزار دستگاه موتور دیزلی، ۳۳ هزار تن انواع قطعات آهنگری و ۵۴ هزار تن انواع قطعات ریخته‌گری را در سال دارد.
این شرکت در سال ۱۳۴۷ به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شد و در ادارهٔ ثبت شرکت‌ها در تبریز به ثبت رسید؛ این شرکت طی سه‌ماههٔ آخر سال ۱۳۴۸ کار ساخت تراکتور را با مونتاژ تراکتورهای یونیورسال رومانی با قدرت ۶۵ اسب بخار شروع کرد.
در سال ۱۳۵۴ نخستین تراکتورهای MF (مسی فرگوسن) در چهار نوع به بازار عرضه شد، شرکت‌های آهنگری، موتورسازان و ریخته‌گری در سال ۱۳۶۶ از این شرکت تفکیک شد؛  در سال ۱۳۷۳ نیز کارگاه ابزارسازی این کارخانه مستقل شد.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا