خطر مرگ ایرانیان زیبا به خاطر کمبود پزشک متخصص در سال های آتی/ تدبیر نشود، در آینده با کمبود پزشک مواجه می شویم

استقبال گسترده مردم از انجام انواع اعمال زیبایی کار را به جایی رسانده است که برخی پزشکان در رشته های تخصصی مختلف برای کسب درآمد بیشتر تمرکز خود را به جای انجام امور درمانی روی جراحی زیبایی گذاشته اند و حتی بسیاری از کلینیک ها و مراکز درمانی به ویژه در بخش خصوصی به طور خاص روی ارائه خدمات زیبایی تمرکز کرده اند؛ موضوعی که در آینده می تواند ایران را با کمبود پزشک متخصص در رشته هایی مواجه کند که نقش مهمی در نظام درمانی کشور دارند.

به گزارش ارک خبر،در سال های اخیر با افزایش استقبال ایرانیان از انواع جراحی زیبایی، رفته رفته انجام این عمل جراحی به شغلی پردرآمد برای بسیاری از پزشکان تبدیل شده است و حالا زمزمه هایی به گوش می رسد از این که پزشکان در رشته های تخصصی مختلف بخصوص رشته هایی که با عمل جراحی اعضای صورت سر و کار دارند، بیش از پیش به انجام جراحی زیبایی متمایل شده اند و البته بسیاری از کلینیک ها و مراکز درمانی به ویژه در بخش خصوصی، قسمت زیادی از تمرکز خود را روی توسعه بخش های مربوط به اعمال زیبایی گذاشته اند تا به این صورت درآمد بیشتری کسب کنند.
نکته مهم در این میان آن است که جراحی زیبایی صرفا محدود به یک رشته تخصصی پزشکی نیست و بسیاری از پزشکان متخصص از متخصصان جراحی پلاستیک گرفته تا جراحان عمومی، متخصصان گوش، حلق و بینی، متخصصان پوست، جراحان دهان، فک و صورت و حتی متخصصان چشم پزشکی این روزها به شکل مستقیم به انجام عمل جراحی زیبایی روی آورده اند و برخی از آنها با گذراندن دوره های مربوط به جراحی زیبایی و بعضی دیگر بدون گذراندن این دوره ها، در مطب های خود یا کلینیک ها و بیمارستان های خصوصی به انجام عمل جراحی زیبایی مشغول شده اند.
این در حالی است که اگر وزارت بهداشت برنامه ریزی صحیحی داشت و شرایط را برای کسب درآمد مناسب متخصصان در سایر امور درمانی فراهم می کرد، بسیاری از پزشکان متخصص که این روزها به انجام عمل جراحی زیبایی می پردازند، می توانستند با تمرکز روی رشته های تخصصی خود، نقش موثرتری در درمان بیماری های مختلف چشم، صورت، پوست، حلق، بینی و … داشته باشند. ضمن این که تبدیل شدن جراحی زیبایی به یک رشته لوکس و پردرآمد باعث شده است که استقبال از برخی رشته های تخصصی نظیر اطفال، عفونی، قلب، طب داخلی و بیهوشی کمتر شود  و این مساله قطعا در آینده می تواند کشور را با کمبود پزشک متخصص در بعضی رشته ها مواجه کند و سلامت مردم را به خطر بیاندازد.

تعرفه های پزشکی نامناسب عامل روی آوردن برخی پزشکان به جراحی زیبایی 
در همین راستا از دکتر رضا لاری پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور پرسیدیم که آیا در سال های اخیر شاهد روی آوردن بسیاری از متخصصان رشته های مرتبط با پوست یا اعضای صورت به جراحی پلاستیک بوده ایم یا خیر؟ او نیز در پاسخ به خبرنگار رکنا گفت: آمار دقیقی درباره این مساله در دست نیست، اما منطقا وقتی متولی نظام سلامت برای امور درمانی مختلف تعرفه گذاری مناسبی انجام نمی دهد و مشکلات اقتصادی پیش روی جامعه پزشکی را برطرف نمی کند، برخی پزشکان به دنبال کارهای ساده تر با درآمد بالاتر می روند. البته این مساله در هر شغلی وجود دارد و صرفا مختص رشته پزشکی نیست.
لاری پور افزود: با وجود این که استقبال از انجام جراحی زیبایی در میان مردم و تمایل به کار کردن یا تحصیل در رشته های مرتبط با اعمال زیبایی در برخی پزشکان افزایش یافته است، اما نمی توان گفت اکنون عمل های درمانی مهم مثل جراحی قلب، تیروئید، آپاندیس، کیسه صفرا و … در کشورمان انجام نمی شود و تمام جراحان به سمت انجام عمل زیبایی رفته اند؛ به عبارت دیگر، هنوز انجام عمل های جراحی مهم در کشورمان روی زمین نمانده است، اما اگر شرایط به همین منوال پیش برود، شاید در آینده مردم مثلا نتوانند یک متخصص گوش، حلق و بینی پیدا کنند که حاضر به انجام عمل گوش یا حنجره باشد یا به طور مثال در آینده یافتن جراح متخصصی که حاضر باشد عمل های سختی مثل تومور سر و گردن را انجام دهد، دشوار شود، اما احتمال دارد در آن زمان، پیدا کردن پزشکانی که عمل جراحی زیبایی انجام می دهند، برای شهروندان راحت تر باشد.
سخنگوی سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: هنوز در کشورمان پزشکان زیادی وجود دارند که اعمال درمانی مهم و سخت را انجام می دهند و در حال حاضر مشکلی از این بابت نداریم، ولی اگر در سال های بعد هم شرایط تعیین تعرفه های پزشکی به همین شکل پیش برود و ارقام پرداختی به پزشکان متخصص در همین سطح باقی بماند و شرکت های بیمه و متولیان نظام سلامت تدبیر مناسبی برای حل این مساله نداشته باشند، طبیعی است که بسیاری از پزشکان در آینده به سمت انجام عمل هایی از جمله جراحی زیبایی بروند که تعرفه بالاتر و سختی کمتری دارند.

بسیاری از اعمال زیبایی، اقدام درمانی محسوب نمی شود 
لاری پور در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان این که بسیاری از عمل های جراحی زیبایی، یک اقدام درمانی محسوب نمی شود، عنوان کرد: ممکن است که فردی دارای نقصی در صورت خود باشد که برای انجام آن حتما به عمل جراحی نیاز دارد و در چنین شرایطی انجام عمل هم یک اقدام درمانی و هم یک جراحی زیبایی محسوب می شود، اما با توجه به ترویج بی رویه جراحی زیبایی در ایران، عمده افرادی که به دنبال انجام انواع اعمال زیبایی هستند، قصدی برای درمان یا برطرف کردن یک نقص خود ندارند و صرفا به دنبال زیباتر شدن خود هستند.
وی در ادامه اظهار داشت: علاوه بر تخصص های مرتبط با پوست یا اعضای صورت، رشته دندانپزشکی نیز از جمله رشته هایی است که در سال های اخیر انجام اعمال غیردرمانی حوزه زیبایی در آن گسترش یافته است؛ به نحوی که بسیاری از جراحی های مربوط به دهان و دندان از جمله لمینت یا کامپوزیت عمدتا اعمال غیردرمانی محسوب می شوند. بنابراین نمی توان انکار کرد دندانپزشکانی هستند که از انجام اعمال زیبایی غیردرمانی درآمدزایی می کنند، اما این مساله ربطی به خود آن دندانپزشکان ندارد، بلکه اکنون فرهنگ مردم و تقاضای عمومی اقتضا می کند که برخی دندانپزشک ها چنین جراحی هایی را انجام دهند.

حرکت برخی پزشکان به سمت جراحی زیبایی به دلیل افزایش تقاضا
لاری پور در پاسخ به سوال دیگر رکنا درباره این که آیا رواج گسترده جراحی زیبایی بخصوص اعمال غیردرمانی، منجر به رونق کسب و کار کلینیک ها و بیمارستان های خصوصی شده است یا خیر، عنوان کرد: گسترش انجام اعمال زیبایی غیردرمانی الزاما ارتباطی به بخش خصوصی ندارد و همین حالا در برخی بیمارستان های دولتی نیز این جراحی ها انجام می شود. نکته مهم در این باره آن است که اساسا تمایل خود مردم برای انجام عمل جراحی زیبایی نسبت به گذشته بیشتر شده است و در چنین شرایطی، طبیعتا بخشی از کلینیک ها، مراکز درمانی و خود پزشکان برای پاسخ دادن به این تقاضای مردم و البته کسب درآمد مناسب به سمت انجام بیشتر عمل جراحی زیبایی روی آورده اند.
سخنگوی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: مهمترین عامل گسترش جراحی زیبایی در ایران، افزایش تقاضای مردم است و این مساله برخی پزشکان را به سمت انجام اعمال زیبایی سوق داده است، نه این که خود پزشکان برای درآمدزایی بیشتر انجام اعمال درمانی را تعطیل کنند و فقط به جراحی زیبایی بپردازند. به عبارت دیگر، همان طور که سرانه مصرف لوازم آرایشی در ایران از بسیاری کشورهای دیگر به شکل محسوسی بیشتر است، طبیعتا افراد زیادی هم در کشور ما تمایل دارند که عمل زیبایی انجام دهند و همین مساله نوعی تقاضا را ایجاد می کند که باعث می شود برخی پزشکان به دلیل افزایش همین تقاضای عمومی، در کنار انجام امور درمانی به عمل جراحی زیبایی هم بپردازند.
وی در ادامه تاکید کرد: گسترش انجام عمل جراحی زیبایی در ایران ارتباطی به پزشکان یا سرمایه گذاران بخش خصوصی نظام درمانی کشور ندارد و این طور نیست که بخشی از جامعه پزشکی صرفا به خاطر کسب درآمد بیشتر، امور درمانی را تعطیل کرده و به سراغ اعمال زیبایی رفته باشند؛ بلکه این مساله عمدتا در افزایش تقاضای خود مردم ریشه دارد که حتی باعث می شود بعضی شهروندان به جای این که برای انجام عمل جراحی زیبایی به پزشک متخصص مراجعه کنند، نزد آرایشگران یا سایر افرادی بروند که خود را به جای جراحان زیبایی جا می زنند و به دلیل نداشتن تخصص، اعمالی را روی مردم انجام می دهند که جز بروز عوارض شدید و به خطر افتادن سلامت شهروندان، حاصلی در پی ندارد.

اگر تدبیر نشود، در آینده با کمبود پزشک مواجه می شویم 
لاری پور با بیان این که همین حالا استقبال از برخی رشته های تخصصی پزشکی به شکل محسوسی کمتر شده است، اظهار داشت: پایین بودن تعرفه پزشکی و دشوار بودن اشتغال در برخی تخصص ها در ایران باعث شده است که در سال های اخیر استقبال دانشجویان پزشکی از بعضی رشته های تخصصی که نقش مهمی در نظام سلامت کشور دارند، کمتر شود. البته متولیان نظام سلامت سعی می کنند با برنامه ریزی برای توزیع مناسب سهمیه تحصیل در تخصص های مختلف، سعی کنند در آینده دچار کمبود پزشک در برخی رشته های تخصصی نشویم، اما اساسا وقتی استقبال از بعضی رشته های تخصصی دشوارتر، کمتر می شود، خواه ناخواه ممکن است در آینده با کمبود پزشک متخصص و متبحر در آن رشته ها مواجه شویم.
سخنگوی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در شرایط موجود برای این که در آینده ایران با چنین مشکلی مواجه نشود، متولیان نظام سلامت کشور باید علاوه بر برنامه ریزی برای توزیع مناسب سهمیه تحصیل در رشته های تخصصی، مشوق های لازم را برای تحصیل در برخی رشته های دشوارتر ایجاد کنند؛ از جمله این مشوق ها نیز می توان به اصلاح تعرفه های پزشکی، ارائه تسهیلات بیشتر در دوره طرح های اجباری وزارت بهداشت برای فارغ التحصیلان رشته های پزشکی دشوار، ارائه وام های بانکی مناسب تر به بعضی تخصص های پزشکی برای تاسیس مطب و سایر مواردی اشاره کرد که همگی می تواند نقش مهمی در جذب دانشجویان بیشتر و قوی تر به رشته هایی داشته باشد که با روند موجود احتمال دارد در آینده با کمبود پزشک متخصص در آن رشته ها مواجه شویم.
وی در پایان تصریح کرد: رفع مشکل تمرکز برخی پزشکان به جراحی زیبایی به جای انجام اعمال درمانی جز با رفع مشکلات جامعه پزشکی و فرهنگ سازی گسترده در میان مردم برای پرهیز از انجام بسیاری اعمال غیردرمانی میسر نیست و ما در این خصوص به هیچ وجه نمی توانیم پزشکانی را مقصر بدانیم که در کنار انجام امور درمانی، به جراحی زیبایی نیز می پردازند.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا