ایجاد ۳۵هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی تا پایان دولت سیزدهم

مجری طرح نیروگاه های صنعتی و معدنی شرکت مادر تخصصی توانیر، گفت: تراز برق کشور در آغاز بکار دولت سیزدهم ۱۳ هزار مگاوات بود که با توجه به نیاز کشور در این بخش وزارت نیرو متعهد به ارتقای این میزان به ۳۵ هزار مگاوات تا پایان دولت شده است.

به گزارش ارک خبر،

سید زمان حسینی روز چهارشنبه، ۲۳شهریور ماه، در جلسه‌ی بررسی موانع، مشکلات و چالش‌های پیش روی عملیاتی نمودن تفاهم‌نامه مابین وزارت نیرو و وزارت صمت در خصوص ایجاد حداقل ۱۰۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط شرکت‌های صنعتی و معدنی در استان آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: وزارت نیرو باید تا شش ماه اول سال ۱۴۰۴، ۳۵هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی بزند تا تراز انرژی برقرار گردد و مشکلی از جهت برق در کشور نداشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: ما الان در منطقه از نظر شاخص برق در کشور رتبه‌ی اول و در دنیا رتبه‌ی چهاردهم را دارا می‌باشیم.

وی ادامه داد: از بین ده و نیم میلیارد جمعیت حدود یک ونیم میلیارد نفر از نعمت برق محروم هستند بنابراین با توجه به مشکلات گفته شده آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان‌ها وضعیت خوبی از نظر برق دارد.

حسینی افزود: از شروع دولت سیزدهم تا به امروز با ۱۳هزار مگاوات ناترازی برق مواجه هستیم هماهنگی که بین وزارت نیرو و مجلس به وجود آمد، این بود که تا پایان دولت سیزدهم، ۳۵هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی ایجاد شود از این مقدار ۲۵هزارمگاوات حرارتی است و ۱۰هزار مگاوات هم نیروگاه تجدید پذیر در کل کشور است.

وی با اشاره به تفاهم نامه وزارت نیرو و صمت اظهار کرد: یک نوع ترازی در سنوات گذشته داشتیم که صنایع معدنی و سایر صنایع متزول شدند در پی حل این مشکل وزارت نیرو و صمت تفاهم نامه‌ای در خصوص ایجاد حداقل ۱۰هزار مگاوات ظرفیت جدید توسط شرکت های صنعتی و معدنی در استان آذربایجان شرقی امضا شد.

مجری طرح نیروگاه‌های معدنی توانیر ادامه داد: از زمانی که شروع به کار کردیم تا به الان با استقبالی که شده است این مقدار به ۱۷هزار و ۱۰۰مگاوات رسیده است.

وی بیان کرد: این تفاهم نامه ویژگی‌هایی از جمله در رابطه با صدور مجوزها داشت که ما از طریق استانداری‌ها پیگیری می‌کردیم یعنی اگر کسی بخواهد نیروگاه تاسیس کند حداقل یکسال طول می‌کشد تا مجوز لازم از سوخت و محیط زیست و خرید برق مازاد گرفته شود دومین ویژگی دوجانبه بودن این تفاهم نامه است.

حسینی در پایان تصریح کرد: پتانسیل منطقه‌ی آذربایجان شرقی الان ۱۷هزار و ۵۰۰مگاوات می‌باشد و از این مقدار در صنایع کشور استقبال شده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا