شهرک صنعتی جدید فرصت مناسبی برای اشتغالزایی در چاراویماق فراهم می‌کند

فرماندار چاراویماق با بیان اینکه این شهرستان تا قبل از دولت سیزدهم تنها یک ناحیه صنعتی با سه واحد فعال داشت، بیان کرد: شهرک صنعتی جدید این شهرستان با بهترین موقعیت و دسترسی از اتوبان پیامبر اعظم (ص) در حال احداث است و فرصت مناسبی برای جذب سرمایه و اشتغالزایی فراهم می‌کند.

به گزارش ارک خبر،«یاسین توکلی» روز دوشنبه در گفت‌وگو افزود: این شهرک اکنون با هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار شهرک‌های صنعتی استان در حال احداث است و امکان افزایش ۲۵ درصدی این اعتبار نیز وجود دارد تا در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.
وی به سفر استاندار آذربایجان‌شرقی به این شهرستان طی هفته‌های پیش‌رو اشاره و بیان کرد: بازدید از روند احداث این شهرک صنعتی و برگزاری آیین کلنگ‌زنی رسمی آن نیز در برنامه‌های این سفر قرار دارد و بازدید استاندار، روند تکمیل این طرح را تسریع خواهد کرد.
وی در مورد زیرساخت‌های مورد نیاز برای این شهرک صنعتی نیز بیان کرد: مجوزهای لازم برای تامین آب، برق، گاز و زیرساخت‌های ارتباطی مورد نیاز سرمایه‌گذاران این شهرک صنعتی اخذ شده و انتقال آنها به زودی آغاز می‌شود.
فرماندار چاراویماق اضافه کرد: این شهرک صنعتی با بیش از ۵۰۰ هکتار مساحت در آینده نه چندان دور به یکی از شهرک‌های فعال و شاخص استان تبدیل شده و مردم شهرستان از فرصت‌های جدید شغلی ایجاد شده در آن بهره‌مند می‌شوند.
«توکلی» همچنین با بیان اینکه روند رو به رشد چاراویماق در دولت سیزدهم، امیدواری مردم به نسبت به توسعه روزافزون این شهرستان را افزایش داده، اضافه کرد: طی ماه‌های اخیر کارهای حیاتی برای محرومیت‌زدایی از چهره این شهرستان کلید خورده که احداث این شهرک صنعتی از جمله آنهاست.
شهرستان‌ چاراویماق‌ به‌ مرکزیت‌ شهر «قره‌آغاج» در مهر ۱۳۷۹ با دو بخش‌ و هفت‌ دهستان‌ تشکیل‌ شد؛ شهرستانی که نامش از دو واژه چار به معنی «چهار» و «اویماق»‌ به‌ معنای‌ طایفه‌ و قبیله ترکیب‌ شده‌ است.
مرکز این‌ شهرستان نیز قدمت‌ چندانی‌ ندارد و با نام‌ رودی‌ که‌ در نزدیکی‌ آن‌ جاری‌ است‌، «قره‌آغاج»‌ نامیده‌ می‌شود تا جایی که توسعه محله‌های‌ قره‌آغاج‌ از دهه ۱۳۵۰ شمسی به‌ بعد آغاز و در فروردین‌ ۱۳۷۳ به‌ شهر تبدیل‌ شد.
اهالی‌ چاراویماق‌ به‌ کشاورزی‌، باغداری‌، کار در معدن‌، زنبورداری‌، مرغداری‌ و دامداری‌ اشتغال‌ دارند و فرش‌ با طرح‌ گل‌ ابریشم‌ از صنایع‌دستی‌ آن‌ محسوب می‌شود.
محصولات‌ عمده چاراویماق‌، گندم‌ و جو، بنشن‌، علوفه‌، تره‌بار و محصولات‌ باغی‌ است‌ و فرآورده‌های‌ لبنی‌، عسل‌، گندم‌، بنشن‌، چغندرقند، دانه‌های‌ روغنی‌، انواع‌ صیفی‌، پوست‌، فرش‌ و خاک‌ صنعتی‌ کائولن‌ از صادرات‌ این شهرستان است.
محوریت سرمایه‌گذاری در این شهرستان به ترتیب بر پایه کشاورزی، معدن و بالاخص صنایع فرآوری معدنی است زیرا سهم بالایی از اراضی زراعی استان به این شهرستان احتصاص دارد و از ظریفت مناسب برای تولید حبوبات، غلات به ویژه گندم دیم برخوردار است.
برخورداری از ۱۵ معدن فعال با استخراج ۹ نوع ماده معدنی و داشتن وضعیت انحصاری در استخراج برخی مواد معدنی از جمله گچ، تالک و خاک چینی کائولن، نمک آبی بسیار مرغوب و سنگ منگنز نیز افق روشنی پیش‌روی توسعه معدنی چاراویماق قرار داده است.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا