نداشتن کارت پایان خدمت، معضل جدید برای پدرهایی که دنبال وام فرزند هستند

کلیه کسانی که مشمول غایب هستند حدود ۱۵ درصد است و باید تعیین تکلیف شوند. به مشمولان غایب سربازی، تسهیلات بانکی تعلق نمی‌گیرد.

به گزارش ارک خبر،باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: به گفته رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی فراجا، فعلا به افرادی که مشمول غایب محسوب می‌شوند، یک سری خدمات در قانون همچون وام فرزندآوری تعلق نمی‌گیرد.

تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری یکی از تسهیلات تکلیفی بودجه ۱۴۰۱ برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است. بر همین اساس در ۳۱ فرودین امسال بانک مرکزی دستورالعمل پرداخت تسهیلات فرزندآوری را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

براساس دستورالعمل طرح وام فرزند آوری، تسهیلات به پدر اطفالی که تاریخ تولدشان از یکم فروردین ۱۴۰۰ به بعد است و در داخل ایران متولد شده باشند در صورتی که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲.۵ نباشد، تعلق می‌گیرد.

به گفته صحابی رئیس اداره اعتبارات بانک مرکزی این وام به برای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان و در نهایت برای فرزند پنجم به بعد مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شوند و دوقلوها نیز دو فرزند به حساب می‌آیند.

وامی که در خصوص تعلق به پدران فاقد کارت پایان خدمت از ابتدا با چالش همراه شد.

بر اساس بخشنامه ۲۶ تیر بانک مرکزی قرار شد دریافت هر گونه وام مستلزم ارائه مدارک دال بر رسیدگی به وضع مشمولیت افراد در سازمان وظیفه باشد بر همین اساس صرفا افرادی که در نظام وظیفه استعلام و پاسخ داشته باشند می‌توانند وام فرزند آوری دریافت کنند.

این بخشنامه بانک مرکزی با اعتراضات زیادی همراه شد و بسیاری آن را خلاف قانون حمایت از خانواده و جوانی خواندند.

در همین راستا رئیس بانک مرکزی آقای صالح آبادی اعلام کرد:ضمن توقف اجرای بخشنامه شرط استعلام نظام وظیفه، هماهنگی لازم با سازمان نظام وظیفه عمومی به‌منظور تسهیل در پرداخت وام یادشده به متقاضیان انجام شود.

بعد از مطرح شدن این موضوع بود که مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان با ارسال ویدیوهایی از شرایط و عدم پرداخت وام فرزندآوری خبر دادند؛ که بر اساس پیگیری باشگاه خبرنگاران جوان از بانک مرکزی اعلام شد: رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات خود گفتند بانک مرکزی در حال هماهنگی با سازمان نظام وظیفه برای حذف درخواست کارت پایان خدمت از مدارک اعطای تسهیلات است و بخشنامه بانک مرکزی بعد از انجام این هماهنگی صادر خواهد شد، لذا این هماهنگی هنوز نهایی نشده است.

 

بانک مرکزی برای وام فرزندآوری چشم انتظار پاسخ نظام وظیفه است!

در خصوص بلاتکلیفی شرایط وام فرزندآوری، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان آقای وحید یامین پور در صفحه توئیتر خود نوشت: طبق ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه، پرداخت وام مشروط به استعلام وضعیت خدمت است؛ سال‌ها است وام ازدواج، از این شرط مستثنی شده است. با ابلاغ قانون جوانی جمعیت، بانک‌ها در خصوص وام فرزندآوری بلاتکلیف‌اند.

بانک مرکزی خواستار مستثنی شدن این وام هم شده، ولی سازمان نظام وظیفه هنوز پاسخی نداده است. اما از نمایندگان محترم مجلس استدعا دارم با هدف تسهیل ازدواج و فرزندآوری، قانون خدمت وظیفه عمومی را مورد بازنگری قرار دهند.

برای پیگیری بیشتر ماجرای وام فرزند آوری و بلاتکلیفی آن به سراغ وزارت اقتصاد رفتیم.

قربان اسکندری مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد گفت: تا جایی که من در جریان هستم کارت پایان خدمت برای وام فرزند آوری الزامی نیست بابت این قانونی وجود ندارد و تا آنجا که شنیدم نظام وظیفه در این خصوص مشکلی ندارد.

اما پیگیری باشگاه خبرنگاران جوان فقط به اینجا ختم نشد و مجدد موضوع ،شرایط وام فرزند آوری را از بانک مرکزی جویا شدیم که بانک مرکزی اعلام کرد: باید موضوع از نظام وظیفه پیگیری شود.

پس از پیگیری ما از نظام وظیفه، سردار تقی مهری رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی فراجا در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: فعلا کسانی که از نظر قانونی مشمول غایب محسوب می‌شوند یک سری خدمات در قانون به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. کلیه کسانی که مشمول غایب هستند حدود ۱۵ درصد است و باید تعیین تکلیف شوند. به مشمولان غایب سربازی، تسهیلات بانکی تعلق نمی‌گیرد.

این در حالی است به گفته کارشناسان وام فرزندآوری با هدف کمک به قانون حمایت از جوانی و جمعیت مطرح شده است. قانونی که گویا خیلی هم در اولویت نیست .حالا باید منتظر ماند و دید آیا بانک مرکزی به عنوان یکی از بخش‌های مهم پرداخت وام فرزندآوری با نظام وظیفه چاره‌ای برای حل این مشکل می‌اندیشد یا کارت پایان خدمت به عنوان مانعی بزرگ برای پرداخت وام فرزند آوری قدرت نمایی خواهد کرد؟

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا