جمعیت ۹ میلیونی سالمندان ایرانی / توقف تربیت متخصص طب سالمندی

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به افزایش شمار سالمندان در کشور، ‌ گفت: فردی که قرار است از سالمند مراقبت کند باید مهارت و دانش کافی برخورد با سالمند را داشته باشد؛ بنابراین در مورد پرستار سالمند که با نام "سالمندیار" می‌شناسیم باید اقدامات تربیتی منسجم انجام شود تا بتواند بهترین خدمت را به وی ارائه دهد.

به گزارش ارک خبر، برای سازماندهی نگهداری سالمندان توسط مراقب رسمی انجام می‌دهیم

توقف تربیت متخصصان طب سالمندی

او درباره رشته تخصصی طب سالمندی‌ بیان کرد: یکی از مشکلات ما این است که این تخصص دو یا سه دوره دانشجو گرفت اما بعد تعطیل شد و الان دیگر دوره دستیاری طب سالمندی نداریم. ما جلسات مختلفی برای اقناع سیاست‌گذاران در وزارت بهداشت در این زمینه داشتیم اما آنها معتقد هستند که کوریکولوم آموزشی درست نیست و متخصصین داخلی می‌توانند جوابگوی نیاز درمانی سالمندان باشند. این درحالی است که یک متخصص داخلی نمی‌تواند جای متخصص طب سالمندی را بگیرد زیرا ویزیت سالمند خاص است. همانگونه که دوره کودکی دوران خاصی از عمر است و  تخصص کودکان داریم که به شکل ویژه کودک را ویزیت می‌کنند، دوران سالمندی نیز دارای ویژگی‌های خاصی است و باید تخصص سالمندی هم وجود داشته باشد تا این گروه را به شکل ویژه معاینه کنند. در حال حاضر حدود ۲۰ نفر متخصص طب سالمندی در کشور داریم که بیمه‌ها هم به علت تعداد پایین آنها نسخ این پزشکان را قبول نمی‌کنند و این یکی از چالش‌های رها کردن تربیت تخصص سالمندی است.

شتی با اشاره به اینکه متخصص طب سالمندی با دید جامع‌تری به سالمند نگاه می‌کند، اظهار کرد: در واقع، متخصص طب سالمندی مدیر سلامت سالمند است زیرا معمولا سالمند دچار چند بیماری همزمان است و به خاطر هر کدام از اینها متخصصین داروهای مختلفی تجویز کرده‌اند که یکی از مشکلات هم تداخل داروهای مختلف با یکدیگر است و متخصص طب سالمندی این موضوع را مدیریت می‌کند. درحالی که اکنون سالمند مجبور است توسط چندین متخصص معاینه شود و از آنجایی که در کشور ما پرونده الکترونیک سلامت هنوز به نتیجه نرسیده است، پزشک ممکن است نداند این فرد مثلا سه پزشک معالج دیگر هم دارد و داروهای مختلف مصرف می‌کند.

وی با بیان اینکه هیچ مرکز ارائه خدمات طب سالمندی در کشور وجود ندارد، گفت: متخصص طب سالمندی کسی است که مدیریت مشکلات پزشکی مختلف سالمند را انجام می‌دهد. او  یک دید کل‌نگر در مورد سالمند دارد و علاوه بر در نظر گرفتن مشکلات جسمی سالمند مشکلات روانی، اجتماعی و معنوی او را هم می‌بیند.

 

شایع‌ترین بیماری‌ها در میان سالمندان

وی بیماری‌های غیرواگیر شامل اختلالات شناختی دمانس_آلزایمر، افت سلامت شاخص دهان و دندان، فشارخون بالا، دیابت، بی‌اختیاری ادرار، زمین خوردن، کم شدن قدرت بدنی، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و… را از بیماری‌های مهم دوره سالمندی معرفی کرد و گفت: مصرف داروهای زیاد باعث تداخل دارو با دارو، تداخل دارو با غذا و… می‌شود که همین امر نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

او درباره مراکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان و معلولین، ‌ تصریح کرد: این مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی است و ما هم در وزارت بهداشت همکاری خوبی با این عزیزان بویژه در مورد پیشگیری و کنترل موضوع کرونا داشتیم و اکنون نیز بسته‌های خدمتی برای این عزیزان در حال طراحی است که بتوانیم خدمات استانداردی به آنها ارائه دهیم.

 

زنانه شدن سالمندی در کشور

وی افزود: بر اساس آخرین پیمایش ما در سال ۹۵ حدود ۹.۳ درصد جمعیت ما سالمند بودند که الان با گذشت زمان احتمالا این عدد به بالای ۱۰ درصد رسیده است و این یعنی حدود ۹ میلیون نفر سالمند داریم. نسبت جنسی سالمندان تقریبا برابر است اما  شمار سالمندان زن درحال افزایش است و این یعنی سالمندی در کشور ما به سمت زنانه شدن حرکت می‌کند. در حال حاضر، درصد سالمندان زن تنها از مردان بیشتر است. همچنین شهر گیلان پیرترین شهر و سیستان و بلوچستان جوان‌ترین شهر کشور است.

 

چالش‌های کرونا برای سالمندان

او در پایان صحبت‌هایش با اشاره به عوارض کرونا بر زندگی سالمندان، ‌ بیان کرد: شیوع کووید۱۹ از یک سو و مدیریت، پیشگیری، تشخیص به هنگام و درمان آن از یک سو و کاهش مراقبت‌های روتین از سالمندان برای بیماری‌های غیرواگیری که به آن مبتلا بودند از سوی دیگر از چالش‌های ما بود که با کاهش بار پاندمی این مشکل در حال مرتفع شدن است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا