تلاش برای اتصال شبکه برق ایران و روسیه از شرق دریای خزر

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل گفت: تلاش می‌شود اتصال شبکه برق کشورمان با روسیه از سمت شرق دریای خزر هم برقرار شود.

به گزارش ارک خبر،«محمدعلی فرحناکیان» در گفت‌وگوی افزود: طرح اتصال شبکه برق کشورمان از سمت شرق دریای خزر طرحی است که امکان تبادل برق را در کشورهای عضو سازمان شانگهای  فراهم‌تر می‌سازد.

وی ادامه داد: بحث اتصال شبکه برق کشورمان از شرق دریای خزر در اجلاس دریای خزر مطرح شد تا تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شود.

مشاور وزیر نیرو گفت: کشورهای عضو شوری سابق بیشتر از نظر اتصال شبکه برق با یکدیگر امکان اتصال دارند و تنها لازم است خط سوم اتصال شبکه برق کشورمان با ترکمنستان که قبلاً خط دوم آن به بهره‌برداری رسیده بود، برقرار شود.

فرحناکیان ادامه داد: این خط از سوی ایران تا نزدیک مرز کشیده شده و نیاز است از سوی ترکمنستان اقدام شود که این کشور نیز فعالیت‌های لازم را شروع کرده و فعال‌شدن آن ظرفیت انتقال را ۲۰۰ درصد افزایش خواهد داد.

وی افزود: با این افزایش ظرفیتی که اتفاق خواهد افتاد و با وجود امکان اتصالی که در سایر کشورهای شوروی سابق وجود دارد می‌توانیم برقمان را از طریق شرق دریای خزر منتقل کنیم.

مشاور وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود با رایزنی‌ها بتوانیم از طریق ترکمنستان و تاجیکستان برای اتصال شبکه برق به کشورهای عضو پیمان شانگهای نیز اقدام شود.

 

ایران با همه کشورهای دارای مرز زمینی تبادل انرژی الکتریکی دارد

فرحناکیان با بیان اینکه ایران با همه کشورهایی که مرز زمینی دارد تبادل انرژی الکتریکی دارد، گفت: اکنون صادرات و واردات برق با این کشورها فعال است و از تعداد معدودی واردات داریم و به تعدادی هم برق صادر می‌کنیم.

وی ادامه داد: طرح‌هایی نیز برای امکان برقراری  اتصال با کشورهای جنوب خلیج‌فارس داریم.

 

بررسی امکان اتصال شبکه برق ایران از طریق عراق و سوریه با لبنان

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل در باره امکان اتصال شبکه برق کشورمان با لبنان گفت: اکنون ما با کشور عراق ۵ خط ارتباطی فعال داریم.

فرحناکیان ادامه داد: عراق قبلاً از طریق تدمر و بوکمال با سوریه ارتباط الکتریکی داشت که توسط داعش بخشی از این خطوط از بین رفته است. همچنین سوریه با لبنان هم اتصال شبکه برق دارند

وی افزود: روزهای اخیر یک هیئتی از لبنان به کشورمان آمده بودند که در مذاکره‌هایی که انجام شد طرح امکان اتصال برق کشورمان به لبنان مطرح شد.

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: پیش‌تر از مقام‌های عراقی برای بررسی این موضوع دعوت به‌عمل‌آمده بود که به دلیل بروز مشکلات در عراق آنها این دعوت را اجابت نکردند.

فرحناکیان ابراز امیدواری کرد با برقراری ثبات در عراق بتوان این موضوع را پیگیری کرد و گفت: تلاش می‌شود در جلسه‌ای بتوان با برنامه‌ریزی و انجام مطالعات لازم و رعایت الزام‌های فنی امکان اتصال را مورد ارزیابی قرارداد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا