نبود محصولات صادراتی بازگشتی طی ۸ ماه گذشته

رییس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد: از طریق همکاری‌های همه‌جانبه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انجام برنامه‌ریزی‌ها در بررسی و پایش محصولات، طی هشت ماه گذشته بازگشت محصولات صادراتی نداشتیم.

به گزارش ارک خبر،شاهپور علایی‌مقدم در مراسم بزرگداشت روز جهانی غذا افزود: امروز در فضای صمیمانه و همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توانستیم یک روند مناسبی برای تولید و صادرات ایجاد کنیم.

وی افزود: رویکرد امروز دنیا بر انسان سالم و محصول سالم است و ما نیز در این راستا و برای حفظ تولید و صادرات محصولات کشاورزی با منشا گیاهی گام برمی‌داریم.

علایی‌مقدم اظهار داشت: در گذشته ما فقط محصول را بررسی می‌کردیم، اما اکنون با تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر بحث سلامت غذا، باید به سمت بررسی بسترهای تولید حرکت کنیم.

وی گفت: امروز به بستر تولید در جهان توجه می‌شود و ما نیز برای همه محصولات گیاهی تولید شده در کشور باید پرونده داشته باشیم و بدانیم صاحب محصول کیست و چه عملیاتی بر روی محصول انجام شده است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور در همین حال فرآیند محور بودن سیستم‌ها و مدیریت بهینه مصرف را از سیاست‌های سازمان حفظ نباتات عنوان و تصریح کرد: مدیریت مصرف آفات در کشور ضروری است و با کمک ترویج و آموزش باید سطح آگاهی کشاورزان برای مصرف آفتکش‌ها را بالا برد.

وی میانگین مصرف آفتکش‌ها در جهان برای تولید ۹.۱ میلیارد محصول را نزدیک به ۲.۹ کیلوگرم در هر هکتار و این عدد در ایران را ۲.۶ کیلوگرم در هکتار عنوان کرد.

علایی‌مقدم اظهار داشت: در ایران به ازای هر کیلوگرم محصول زراعی و باغی نزدیک به ۳۰۰ گرم سم استفاده می‌شود و در دنیا این این عدد دو برابر است.

وی با بیان این که سلامت محصولات موجب صرفه‌جویی در بخش درمان می‌شود، گفت: اگر یک تومان در زمینه سلامت محصولات کشاورزی هزینه شود به ازای آن یک هزار تومان در بخش صرفه‌جویی خواهیم داشت.

این مقام مسوول درباره اصلاح قانون حفظ نباتات کشور یادآور شد: پیش‌نویس اصلاح این قانون تدوین و تقدیم کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شده است.

وی در عین حال خواستار توجه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات به جایگاه گیاه‌پزشکان کشور شد و گفت: گیاه‌پزشکان مظلوم واقع شده‌اند در حالی که اگر آنان کارشان را دقیق و درست انجام دهند، تخت‌های بیمارستان‌ها خلوت می‌شود.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور از ارایه طرحی برای تامین ۳۰۰ نیروی انسانی در حوزه حفظ نباتات به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس خبر داد و اظهار داشت: حفظ نباتات مرزبانان جلوگیری از عوامل خسارت‌زا در کشور هستند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا