با بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌توان از ظرفیت صادرات برای ارزآوری استفاده کرد

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با بهینه سازی مصرف انرژی در سطح کشور می توان از ظرفیت صادرات برای ارزآوری بیشتر برای کشور و همچنین سرمایه گذاری در صنعت انرژی کشور بهره برد.

به گزارش ارک خبر،علیرضا ورناصری در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت گام برداشتن در مسیر بهینه سازی مصرف انرژی در سطح کشور، بیان کرد: موضوع بهینه سازی مصرف انرژی تمام مراحل اکتشاف، انتقال، توزیع و مصرف را در برمی گیرد، با توجه به محدودیت منابع انرژی حرکت به سمت بهینه سازی مصرف یک ضرورت است. از سوی دیگر از محل صرفه جویی انرژی می توانیم برای کشور ارزآوری داشته و همچنین بر روی توسعه صنعت انرژی سرمایه گذاری کنیم.

 

برای به روزرسانی صنعت انرژی حدود ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس پیش بینی ها بین ۸۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است تا بتوانیم این صنعت را به روزرسانی کنیم. اگر ما این روند را ادامه داده و صرفا استحصال کرده و سپس مصرف کنیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد. باید در حوزه صنعت و اشتغال از  ظرفیت منابع انرژی کشور استفاده کنیم.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعرفه گذاری پلکانی برای گاز، یک گام مثبت برای بهینه سازی مصرف است، تصریح کرد: حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب مصرف گاز در فصل سرما داریم، اگر با وضعیت کنونی تولید بخواهیم این شیوه مصرف را در ۶ ماه دوم سال دنبال کنیم، قطعا مجددا میزان مصرف رکورد خواهد زد.

وی با تاکید بر مدیریت مصرف گفت: با اقدامات خوبی که وزارت نفت در زمستان سال گذشته انجام داد خوشبختانه ما در فصل سرما قطعی گاز مانند سنوات قبل نداشتیم.

 

نباید نگاه ما به حوزه انرژی سطحی و کوتاه مدت باشد

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تاکید کرد: شخص ویزر قول دادند امسال نیز با قطعی گاز در حوزه خانگی مواجه نشویم اما ما باید موضوع را ریشه ای حل کنیم. قطعا ما نباید مردم را در رنج و آسیب رها کنیم از سوی دیگر صنعت کشور نیز نباید تعطیل شود. با این روند ما مجبور هستیم به صنعت خاموشی داده یا از سوخت های دیگر استفاده کنیم. اگر ما مصرف گاز را مدیریت کنیم می توانیم به سمت صادرات برویم.

ورناصری افزود: نظر برخی ها برای پاسخگویی به نیاز کشور این است که ما صادرات گاز نداشته باشیم که این اشتباه بزرگی است. مگر ما می توانیم در معاهدات بین المللی که نشانگر دیپلماسی انرژی کشور است کارشکنی کنیم. ضمن اینکه جریمه هایی برای  کشور لحاظ خواهد شد و به اصل دیپلماسی انرژی آسیب خواهد زد. خوشبختانه با تقویت دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم ما در حال بازگشتن به بازار سابق بوده و این مسیر باید ادامه یابد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا