قیمت نفت افزایش یافت

آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به خطر افزایش قیمت نفت به دلیل کاهش تولید هشدار داد.

به گزارش ارک خبر،آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز جمعه اعلام کرد : کاهش عرضه اوپک پلاس می‌تواند ذخایر موجودی را در باقی سال جاری کاهش دهد و به طور بالقوه قیمت‌ها را حتی پیش از آنکه بادهای معکوس اقتصادی رشد تقاضای جهانی را در سال ۲۰۲۴ محدود کند، افزایش دهد.

عرضه محدودتر ناشی از کاهش تولید نفت اوپک پلاس و افزایش تقاضای جهانی باعث افزایش قیمت نفت شده است، به طوری که نفت خام برنت در روز پنجشنبه به بالاترین سطح بیش از ۸۸ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین میزان از ژانویه است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد :اگر اهداف فعلی اوپک پلاس حفظ شود، ذخایر نفت ممکن است ۲.۲ میلیون بشکه در روز در سه‌ماهه سوم و ۱.۲ میلیون بشکه در روز در سه‌ماهه چهارم کاهش یافته و قیمت نفت را افزایش دهد.

سازمان نظارت بر انرژی مستقر در پاریس در گزارش ماهانه خود در بازار نفت اعلام کرد: «تعمیق کاهش عرضه اوپک پلاس با بهبود روحیه اقتصاد کلان و تقاضای بالای جهانی نفت در تمام زمان‌ها تضاد داشته است».

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش که با هم به نام اوپک پلاس شناخته می شوند، از اواخر سال ۲۰۲۲ برای تقویت بازار شروع به محدود کردن عرضه کردند و در ژوئن محدودیت عرضه را تا سال ۲۰۲۴ تمدید کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: در ماه جولای، عرضه جهانی نفت ۹۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت که بخشی از آن به دلیل کاهش شدید تولید عربستان بود.

آژانس بین‌المللی انرژی گفت: اما صادرات نفت روسیه در ژوئیه حدود ۷٫۳ میلیون بشکه در روز ثابت ماند.

با این حال آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به شرایط بد اقتصاد کلان و مسیر پیش رو برای بهبود پس از همه‌گیری و استفاده رو به رشد از وسایل نقلیه الکتریکی، گفت : پیش‌بینی می‌شود در سال آینده رشد تقاضا به شدت کاهش یابد و به ۱ میلیون بشکه در روز برسد.

پیش‌بینی رشد تقاضای آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به ماه گذشته ۱۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و با پیش‌بینی اوپک که روز پنجشنبه پیش‌بینی خود مبنی بر افزایش ۲.۲۵ میلیون بشکه‌ای تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ را حفظ کرد، در تضاد است.

آژانس بین‌المللی انرژی گفت: «چشم‌انداز اقتصاد جهانی در مواجهه با افزایش نرخ‌های بهره و کاهش اعتبارات بانکی چالش‌برانگیز است و کسب‌وکارهایی را که در حال حاضر مجبور به مقابله با تولید و تجارت کند هستند، تحت فشار قرار می‌دهد.»

برای سال ۲۰۲۳، آژانس بین المللی انرژی و اوپک فاصله کمتری با هم دارند.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تقاضا در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲٫۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد که به دلیل سفرهای هوایی تابستانی، افزایش استفاده از نفت در تولید برق و افزایش فعالیت‌های پتروشیمی چین است.

تولید اوپک ۲٫۴۴ میلیون بشکه در روز افزایش یافت

آژانس بین المللی انرژی گفت: پیش بینی می شود تقاضا در سال جاری به ۱۰۲٫۲ میلیون بشکه در روز برسد و چین بیش از ۷۰ درصد رشد را علیرغم نگرانی ها در مورد سلامت اقتصادی بزرگترین واردکننده نفت جهان به خود اختصاص دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا