خسارت سیل به مناطق عشایری آذربایجان‌ شرقی

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌ شرقی اعلام کرد: جاری شدن سیل به ۱۰۰ هکتار از اراضی مناطق عشایری در این استان خسارت زد و موجب تلف شدن ۲۰۰ راس دام سبک شد.

به گزارش ارک خبر،به نقل از ایسنا؛ محمدحسن آل هاشم روز یکشنبه، ۲۷ فروردین،در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: بارش باران و جاری شدن سیل در روزهای گذشته موجب آب گرفتگی معابر مناطق عشایری قشلاق شاملوی کوچک در بخش آبش احمد، اوزون قیه، قره باغلو و گازلو در این استان شده است.

وی اظهار کرد: جاری شدن سیل همچنین موجب تلف شدن ۲۰۰ راس گوسفند و بره، ورود گل و لای به منازل ۲۰ خانوار عشایری، از بین رفتن ۴۰۰ خروار علوفه (۱۲۰ تن) و خسارت به انبار علوفه عشایر شده است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌ شرقی گفت: سیل در روستای شاملوی کوچک یک دستگاه خودرو را با خود برده بود که با تلاش مردم و عشایر منطقه این خودرو پیدا شده است.

آل هاشم با بیان اینکه برآورد میزان خسارت ناشی از سیل در حال اجرا است، ادامه داد: به محض اطلاع از بروز سیل در مناطق عشایری استان، تیمی از مدیران استان و کارشناسان در محل حادثه حضور یافتند و اقدامات لازم برای کمک به سیل زدگان را انجام دادند و اقدامات لازم برای تامین آرد مورد نیاز عشایر سیل زده استان صورت گرفته است.

بارش باران در روزهای گذشته به برخی از راه‌های روستایی، مزارع و باغها در شهرستان‌های شبستر، مرند، چاراویماق و کلیبر خسارت زد و برخی منازل در این روستاها دچار آبگرفتگی شد.

بر اساس این گزارش، جامعه عشایری آذربایجان شرقی متشکل از ۲ ایل بزرگ «شاهسون و «ارسباران» با طوایف و تیره‌های مختلف و ۹ طایفه مستقل در دوره ییلاقی و ۲ ایل هفت طایفه مستقل در دوره قشلاقی هستند که درون کوچ بوده، اما هر ساله در فصل ییلاق، این استان پذیرای عشایر مهمان از استان‌های اردبیل و زنجان و آذربایجان غربی نیز است.

جامعه عشایری آذربایجان شرقی در بیش از ۲۹۰ آبادی قشلاقی زندگی می‌کنند و به لحاظ جمعیت ۵/۲ درصد از جمعیت استان را شامل می‌شوند.

جمعیت آن‌ها در دوره قشلاقی بیش از ۴۴ هزار نفر و در دوره ییلاقی بیش از ۷۱ هزار نفر است که حدود ۵/۱ میلیون راس دام را در مراتع سرسبز استان نگهداری و به روش زندگی کوچ‌رو به تولید محصولات دامی مشغول هستند.

عشایر آذربایجان شرقی از مناطق ییلاقی هاس قدیم، یارالوجا، اینالو، مشک عنبر، چیچکلو، ساری درق، دره یورد، باش یورد، شیور، گونی یورد، پیرسقا، قره داش چراغلو و گچی قران، گویجه بل، ارتفاعات کقالق، انجرد، مزرعه معدن، سامبران، ارتفاعات بزگوش و سهند به مناطق عشایری گرمسیر و قشلاقی شهرستان‌های کلیبر، اهر، میانه، بناب، مراغه، ملکان، مرند و سراب و مناطق قشلاقی استان اردبیل، آذربایجان غربی و زنجان کوچ می‌کنند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا