کاهش پنج تا ۱۰ درجه‌ای دما در آذربایجان‌شرقی

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با فعالیت سامانه بارشی، دمای هوای استان پنج تا ۱۰ درجه سانتی گراد کاهش یافت.

به گزارش ارک خبر،محمد امیدفر، با اشاره به اینکه این سامانه بارشی تا روز دوشنبه در استان به فعالیت خود ادامه می دهد، افزود: بررسی نقشه های هواشناسی و آخرین تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که این سامانه موجب ابرناکی، وزش باد گاهی نسبتا شدید، رگبار باران و غرش آذرخش در استان می شود.

وی با بیان اینکه احتمال خیزش یا نفوذ گرد و خاک در اثر وزش باد شدید وجود دارد، اظهار کرد: در برخی نواحی مستعد نیز بارش تگرگ و در ارتفاعات بارش برف دور از انتظار نیست.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به بارش رگبار باران در برخی نواحی استان، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و بالا آمدن آب رودخانه ها و اصابت آذرخش وجود دارد.

امیدفر، با اشاره به بارش تگرگ در برخی نواحی مستعد استان، ادامه داد: احتمال بروز خسارت به محصولات باغی وجود دارد بنابر این کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهادکشاورزی توجه کنند.

وی از مسافران و علاقه مندان به طبیعت خواست، از اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها و رفتن به مناطق مرتفع و کوهستانی پرهیز کنند و مردم نیز اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارت به سازه های سبک انجام دهند.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به بارش باران طی ۲۴ ساعت گذشته در اغلب شهرهای استان، گفت: بیشترین میزان بارندگی از شهرستان ورزقان به میزان ۵.۶ میلی متر و کمترین بارش از شهرهای شبستر به میزان ۲ دهم گزارش شده است.

امیدفر، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته شهرهای میانه، بندر شرفخانه و عجبشیر با دمای ۱۵ درجه و شهرهای هوراند، ورزقان و هریس با دمای هشت درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در خنک ترین زمان طی این مدت ۱۳ درجه بالای صفر بود.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا