سیل ۸۰ میلیارد ریال خسارت به مناطق عشایری اهر زد

رئیس امور عشایری شهرستان اهر از خسارت ۸۰ میلیارد ریالی بارش های باران و سیل در مناطق عشایری این شهرستان طی ماه جاری خبر داد.

به گزارش ارک خبر،به نقل از ایسنا، محمد کاظم صادق‌زاده، گفت: طبق برآوردهای انجام شده در جریان بارش‌های سیل آسای اخیر در مناطق قشلاقی، بیش از ۸۰ میلیارد ریال خسارت به راه‌ها، چشمه‌ها، آلاچیق‌ها، وسایل زندگی و احشام شهرستان اهر وارد شده است.

وی همچنین افزود: در جریان بارش برف و برودت دما در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه نیز بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال خسارت به مناطق ییلاقی شهرستان اهر وارد شده بود که بلافاصله با همکاری مسئولان و ادارات ذیربط خسارت ها در حال جبران است.

صادق زاده گفت: برای جبران خسارت وارد شده از سیل و برف در مناطق ییلاقی و قشلاقی شهرستان اهر از محل اعتبارات تبصره ۱۶ برای هر خانوار وام ۱۵۰ میلیون تومانی هفت ساله با کارمزد چهار درصد اختصاص یافته است.

وی همچنین از مرمت و بازسازی ۳۰۰ کیلومتر راههای عشایری شهرستان اهر تا اواسط تیرماه سال جاری خبر داد و افزود: تاکنون برای مرمت و بازسازی راهها و لوله گذاری چشمه‌های آسیب دیده از برف و سیل در مناطق عشایری این شهرستان حدود شش میلیارد ریال هزینه شده که طبق برآورد برای اتمام این پروژه ها بیش از ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی افزود: برای تکمیل و احداث پل روستای داشبلاغ گروس که شاهراه ارتباطی چندین روستا و مناطق عشایری شهرستان اهر و سایر شهرستان های منطقه ارسباران است با پیگیری نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی و مدیر کل امور عشایری استان آذربایجان شرقی، ۴۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که با پرداخت به موقع این اعتبار شاهد احداث این پل که از مطالبات به حق مردم منطقه می باشد، خواهیم بود.

صادق زاده از اختصاص سهمیه آرد به عشایر ساکن در قشلاقات و ییلاقات منطقه ارسباران و شهرستان اهر نیز خبر داد و گفت: سهمیه آرد تنها به عشایر ساکن در این مناطق تعلق می گیرد.

وی افزود: آن دسته از عشایری که سهمیه آرد خود را به دلالان و افراد سودجو بفروشند دفترچه عشایری آنان ابطال می‌شود.

رئیس امور عشایر اهر گفت: توزیع آرد با تصدیگری شرکت تعاونی عشایری شهید بهشتی اهر و با حمایت اداره کل امور عشایر استان و همکاری فرمانداری، اداره تعزیرات حکومتی و بخشداری ها مختص عشایر کوچرو و ساکن در قشلاقات شهرستان اهر، هوراند، هریس و ورزقان بوده و کسانی که سهمیه آرد شان قطع شده است جزو عشایر کوچرو و ساکن نیستند.

صادق‌زاده افزود: سهمیه آرد ارائه شده برای جمعیت ۱۸۰۰ خانواری عشایری است که ساکن اصلی منطقه عشایری بوده و در صورت مهاجرت به شهر سهمیه این افراد قطع و به افرادی ارائه می شود که به تازگی ازدواج، فرزند آوری و یا فاقد دفترچه عشایری باشند.

وی گفت: طبق رصد و پایش تاکنون در مناطق عشایری شهرستان اهر بیش از ۶۰۰ نفر از عشایر که به دلایلی مجبور مهاجرت شده اند از لیست آمار جمعیت عشایر حذف و سهمیه آرد آنان قطع شده است و به جای این افراد حدود ۶۰۰ خانوار ساکن اصلی مناطق عشایری به سامانه آمار مبنایی عشایری  اضافه شده‌اند.

رئیس امور عشایر اهر افزود: این ۶۰۰ نفر عشایر اضافه شده به تعداد جمعیت عشایری شهرستان اهر، افرادی هستند که تاکنون دفترچه عشایری دریافت نکرده بودند و یا به دلایلی مهاجرت معکوس از شهر به روستا داشتند.

وی افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده در آینده نزدیک بار دیگر آمار جمعیت عشایری شهرستان اهر پایش خواهند شد و در این راستا نیز تنها نفراتی که حاکم اصلی مناطق عشایری هستند از سهمیه آرد و سایر خدمات مورد نیاز بهره مند خواهند شد و عشایری که به شهرها مهاجرت کردند از دریافت این سهمیه ها محروم خواهند شد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا