کم‌آبی، مشکل جدید عشایر در ییلاق‌های آذربایجان‌غربی

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی گفت: خشکسالی موجب شده‌است تا امسال عشایر استان در ییلاق با مشکل کم‌آبی مواجه شوند.

به گزارش ارک خبر، علی ناجی روز پنجشنبه با اشاره به اینکه خشکسالی از تهدیدات مهم برای عشایر استان است، اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده میزان دبی اغلب چشمه‌های مورد استفاده عشایر کاهش چشمگیر یافته و آب‌های جاری نیز خشک شده‌است.

وی اضافه کرد: طی بازدیدهای میدانی که از ییلاق‌های جنوب استان انجام شد، نیاز به تامین آب در بخش عشایری بسیار بالا بوده و ذخیره سازی آب در منابع ار ضروریات است.

وی با بیان اینکه کمبود آب در ییلاق‌های چالدران نیز مشهود است، اظهار کرد: این موضوع رصد می‌شود و به دنبال تامین تانکرهای سیار و منابع آب برای رفع نیاز آنان هستیم.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به تنش آبی موجود برای رفع مشکلات آب آشامیدنی جمعیت عشایری استان درصدد هستیم تا با لوله گذاری و بهسازی چشمه‌ها و با استفاده از تانکرهای آبرسانی سیار و مخازن تامین آب در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد.

ناجی بیان کرد: در کنار تانکرهای آبرسان و ذخیره آب برای عشایر آبشخورهای سیار دامی نیز برای رفع مشکل آب دامهای عشایر در برنامه ریزی‌ها در نظر گرفته شده‌است.

وی با اشاره به سایر خدمات ارائه شده به عشایر گفت: ۵۰ درصد از مجموع یک‌هزار کیلومتر ایل‌راه‌ مورد استفاده عشایر استان مرمت، تسطیح و بازسازی شد.

وی افزود: مسیرهای کوچ عشایر استان علاوه بر صعب العبور بودن سالانه به علت آب و هوا و اقلیم استان تخریب می‌شود که تا قبل از فصل کوچ مورد مرمت و بهسازی قرار می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا