سهم ۳۰ درصدی دستان هنرمند عشایر در اقتصاد صنایع دستی آذربایجان‌شرقی

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی گفت: عشایر استان با ۲ درصد جمعیت استان، سهم ۳۰ درصدی به ارزش ۲۰۷ هزار میلیارد تومان با دستان هنرمند خود در تولید صنایع دستی دارند البته سهم ۲۰ درصدی در تولید گوشت و لبنیات نیز حاصل دستان پرتلاش این قشر است به طوری که با تولیدات بکر خود در اقتصاد استان نقش موثری ایفا می کنند.

به گزارش ارک خبر، سیدمحمدحسن آل هاشم، اظهار کرد: عشایر آذربایجان شرقی به طور متوسط سالانه با تولید ۳۴ هزار مترمربع صنایع دستی «داری»، و سه هزار و ۵۰۰ عدد صنایع دستی «غیرداری» نقش بسزایی در تولید و صادرات این حوزه در استان ایفا می کنند.

وی اظهار کرد: تولیدات ییلاقی و قشلاقی عشایر استان در صنایع دستی داری از جمله شامل فرش، قالی و قالیچه، گلیم و ورنی و در صنایع دستی غیرداری از جمله جوراب، جاجیم، خورجین، دستکش و کلاه است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی همچنین گفت: عشایر آذربایجان شرقی همچنین سهم ۲۰ درصدی تولید گوشت و محصولات لبنی استان را به خود اختصاص داده اند و به طور متوسط سالانه بیش از ۶ هزار و ۹۱۱ تن انواع محصولات لبنی را تولید و در بازار مصرف عرضه می کنند.

آل هاشم، با بیان اینکه از این میزان محصولات، چهار هزار و ۷۰۰ تن پنیر، یکهزار و ۴۷۰ تن ماست، ۴۴۲ تن کره و ۳۰۰ تن کشک است، ادامه داد: عشایر کوچنده استان همچنین به طور متوسط سالانه با تولید هشت هزار و ۸۶۹ تن گوشت قرمز، ۶۵ هزار و ۲۱۰ تن شیر و ۸۵۵ تن پشم سهم خود را در تولیدات دامی آذربایجان شرقی ایفا می کنند.

وی یادآور شد: ارزش تولیدات مواد لبنی عشایر استان سالانه به طور متوسط حدود ۲.۵ هزار میلیارد تومان و گوشت قرمز سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.

از ۲.۴ میلیون هکتار مراتع آذربایجان شرقی حدود یک میلیون هکتار در اختیار عشایر است

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی گفت: جمعیت دامی عشایر استان در دوره ییلاقی حدود ۱.۵ میلیون راس و در دوره قشلاقی حدود ۸۵۰ هزار راس بوده و سرانه دام سبک در دوره ییلاقی ۱۱۰ راس و در دوره قشلاقی ۱۰۲ راس است.

آل هاشم، با بیان اینکه عشایر استان از ۲.۴ میلیون هکتار مراتع استان حدود یک میلیون هکتار را در اختیار دارند، افزود: طبق سرشماری سال ۱۴۰۰، در فصل قشلاق هشت هزار و ۴۰ خانوار عشایری به تعداد ۳۲ هزار و ۴۵۵ نفر و در فصل ییلاق ۱۴ هزار و ۲۱۲ خانوار به تعداد ۵۵ هزار و ۲۹۷ نفر در قالب ۲ ایل بزرگ قره‌داغ و شاهسون و ۹ طایفه در استان به شیوه عشایری مستقل زندگی و فعالیت می‌کنند.

وی یادآور شد: زندگی عشایری مبتنی بر کوچ، شیوه ای مطلوب بهره‌برداری از مراتع عرصه‌های طبیعی و یک روش سازگار به تغییرات اقلیمی است که از هزاران سال قبل آغاز و تاکنون ادامه یافته است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی گفت: آذربایجان شرقی به دلیل شرایط اقلیمی – جغرافیایی و داشتن مراتع قشلاقی و ییلاقی مطلوب، از دیرباز محل زندگی عشایر بوده و نتایج بدست آمده از سرشماری‌های عشایر کوچنده گواه این مطلب است.

۶ هزار خانوار عشایری از استان های اردبیل، زنجان و آذربایجان غربی در فصل ییلاق میهمان آذربایجان شرقی می شوند

آل هاشم، ادامه داد: هر سال در فصل ییلاق، حدود ۶ هزار خانوار عشایری با جمعیت ۲۴ هزار نفری از استان های همجوار از جمله اردبیل، زنجان و آذربایجان غربی میهمان آذربایجان شرقی می شوند.

وی با بیان اینکه با ورود عشایر میهمان از استان های همجوار، جمعیت عشایری استان در فصل ییلاق به بیش از ۵۵ هزار نفر با ۱۴ هزار و ۲۰۰ خانوار می رسد، اظهار کرد: عشایر استان فصل قشلاقی را در بیش از ۳۴۰ قشلاق یا روستای عشایری و فصل ییلاق را در حدود ۷۰۰ نقطه ییلاقی استان سپری و نسبت به تعلیف احشام و تولید محصولات مبادرت می‌ کنند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی گفت: در مقایسه با عشایر کشور، استان آذربایجان شرقی در فصل قشلاق و ییلاق به ترتیب حدود سه و پنج درصد از عشایر کوچنده کشور را شامل می‌شود که نشان می‌دهد یکی از استان‌های مهم و عشایرنشین کشور است.

آل هاشم، افزود: جامعه عشایری استان در کنار تولید محصولات دامی مانند گوشت قرمز، شیر، پشم، انواع لبنیات، اقدام به تولید صنایع دستی مانند فرش، گلیم، جاجیم، خورجین و دستکش می کنند.

وی مناطق مهم ییلاقی آذربایجان شرقی برای تعلیف احشام عشایر کوچنده را مراتع ییلاقی کلیبر، اهر، ورزقان، هریس، تبریز و دامنه های سهند در مراغه، سبلان در سراب و مراتع بزقوش میانه اعلام کرد.

عشایر آذربایجان شرقی از آب لوله کشی برخوردارند

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی با اشاره به ارایه خدمات مختلف به عشایر استان، گفت: در راستای حذف آبرسانی سیار به مناطق عشایرنشین استان، به قشلاقات فاقد آب این مناطق آبرسانی شده است.

آل هاشم، ادامه داد: این اداره کل همچنین خدمات دیگری مانند معرفی عشایر برای دریافت تسهیلات پرواربندی و خشکسالی، توزیع پنل های خورشیدی و آموزش توسط همکاران برای بهره برداران در مناطق عشایری به جامعه عشایری استان ارایه می کند.

وی مرمت و بازسازی راه‌های عشایری همزمان با آغاز کوچ بهاره را از دیگر اقدامات این اداره کل اعلام کرد و یادآور شد: علاوه بر تکالیف اساسنامه ای این اداره کل، تفاهم نامه هایی با سایر ارگان های دولتی برای ارایه خدمات بهتر به عشایر کوچ نشین منعقد شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا