ایران نمی تواند یا نمی خواهد به برجام برگردد

وزیر خارجه امریکا ایران را مسوول عدم احیای برجام دانست. در مقابل، تهران این موضوع را قبول ندارد و امریکا را مقصر می داند.

به گزارش ارک خبر،انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا در مصاحبه با سی ان ان ادعا کرد کشورش هر آنچه در توان داشت برای بازگشت به برجام انجام داد اما تهران هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است. وی افزود: هر توافقی با ایران باید منافع امریکا را حفظ کند.

او ادامه داد: هم اکنون مذاکرات با ایران متوقف است به انتظار اینکه ایران تنش هایی که در منطقه ایجاد کرده را کاهش دهد. امریکا منتظر می ماند آیا ایران این کار را خواهد کرد یا نه؟

وزیر خارجه امریکا اضافه کرد: به صورت جدی با شرکای اروپایی خود کار کردیم و حتی با چین و روسیه تا بدانیم آیا بازگشت دو طرفه با ایران به برجام امکان پذیر است یا نه؟ توافق روی میز بود اما ایرانی ها نتوانستند یا اینکه آنها نمی خواهند با بازگشت به برجام موافقت کنند. قطعا هرتوافقی با آنها باید به اهداف امنیتی ما برسد و منافع ما را برآورده سازد.

بلینکن گفت: امریکا بازگشت به مذاکرات هسته ای با ایران در آینده را بعید نمی داند. در این مرحله، توافق درباره برنامه هسته ای ایران را بررسی نمی کنیم.

وزیرخارجه امریکا درباره وضعیت فعلی هم گفت کشورش هم اکنون هیچ گونه رایزنی و گفتگویی درباره بازگشت به برجام ندارد. کاملا واضح است که ایران نیازمند انجام اقداماتی برای کاهش سطح تنش ها در چند جبهه است.

وی افزود: دیپلماسی بهترین راه برای حل بحران ایران است اما این به این معنی نیست که گزینه های دیگر وجود ندارند.

بلینکن ادامه داد: اسرائیل درباره ایران، براساس منافعش رفتار می کند و تصمیمات خود را می گیرد.

مذاکرات احیای برجام هم اکنون به دلیل اختلافات میان ایران و امریکا با بن بست روبه رو شده و مذاکرات متوقف است.

از زمان آغاز کار دولت جو بایدن در امریکا، مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ و امریکا برای احیای برجام آغاز شد. هدف از این مذاکرات بازگشت امریکا به برجام و رفع تحریم های ضدبرجامی علیه ایران و همزمان بازگشت ایران به محدودیت های هسته ای برجامی بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا