بازار تاریخی تبریز نیازمند بازآفرینی است

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: بازار تاریخی و جهانی تبریز نیازمند بازآفرینی است تا با حفظ تمام معیارهای سنتی و فرهنگی ماندگار و به نسل های بعدی تحویل داده شود.

به گزارش ارک خبر،«وحید نواداد» روز پنجشنبه در همایش علمی بررسی باستان شناسی و مرمتی بازار تبریز، افزود: در این راستا اقدامات مناسبی طی سالیان گذشته انجام یافته و امیدواریم با همکاری تمام دستگاه ها و نهادهای مسئول این فعالیت ها همچنان تداوم یابد و تقویت شود.

وی اظهار کرد: حفظ ایمنی و سیستم گرمایشی بازار تاریخی و مسقف یکی از اولویت های کاری مهم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و همچنین مجموعه شهرداری تبریز است که باید در کنار این ۲ مجموعه سایر نهادها و سازمان‌های دولتی و عمومی نیز همکاری لازم را داشته باشند تا مشکلات موجود در سریع ترین زمان حل شود.

نواداد با بیان اینکه کهن شهر تبریز مملو از آثار، بناها و محوطه های تاریخی و میراثی است، یادآور شد: بازار تاریخی تبریز ثبت جهانی شده است و امروز در تمام نقاط جهان شناخته شده است.

وی پویایی و زندگی جاری در بازار تبریز را بسیار مهم و از نظر الگوهای یونسکو پراهمیت دانست و ادامه داد: در این رابطه ضرورت دارد آثار تاریخی موجود بازار اعم از مدارس، مساجد و حمام ها حفظ و مرمت شود تا میراث ماندگار برای آیندگان باشد.

شهردار منطقه هشت تبریز نیز در این همایش ساماندهی بافت تاریخی فرهنگی شهر را نیازمند ارتباط مستمر بین شهرداری و دانشگاه ها دانست تا از فناوری های به روز در اجرای پروژه های مرمتی بهره گرفت.

« حسین منیری فر » با اشاره به اینکه تلاش می کنیم با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و دیگر سازمان های دخیل در این امر اقدام به رفع مشکلات بازار تاریخی تبریز کنیم، افزود: بازار تبریز ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر دارد که باید با ساماندهی مناسب از ظرفیت های این بازار تاریخی به بهترین نحو ممکن بهره ببریم.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر کف سازی و اقدامات عمرانی مناسبی در بازار مسقف تبریز اجرا شده است و با تمام قدرت در آینده نیز این اقدامات تداوم خواهد یافت و شاهد تحول اساسی این بازار تاریخی خواهیم بود.

منیری فر اجرای طرح ایمنی بازار تاریخی تبریز را از جمله طرح های مهم این سازه تاریخی برشمرد و گفت: در این زمینه آماده همکاری با ادارات برق و گاز و سازمان آتش نشانی برای ایمنی بخشی بازار مسقف تبریز هستیم.

وی همچنین از تدوین و آماده سازی کتاب بازار تاریخی تبریز با معرفی کامل تیمچه ها، راسته ها، سراها، اسامی بازاریان قدیمی و علمای بازار و رویدادهای بازار خبر داد.

بازار تبریز بزرگترین و مهمترین بازار سرپوشیده جهان متشکل از تیمچه ها، دالان ها، سراها، کاروان سراها، حمام ها، مساجد و مدارس مختلفی است که در سال ۲۰۱۰ در جریان نشست سی و چهارم یونسکو در فهرست میراث تاریخی جهان به ثبت رسید.

این اثر دوره سلجوقی دارای ۵ هزار و ۵۰۰ باب حجره و مغازه، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته، یازده باب دالان، ۹ باب مدرسه دینی، ۵ باب حمام و افزون بر ۵۰ گوه شغل بزرگترین مرکز تجارت و داد و ستد شمال غرب کشور و در سده های مختلف تاریخی در جهان شهره خاص داشته و دارد.

زمان ساخت این بنای بی همتا به دوره زندیه می رسد که به جهت قرار گرفتن تبریز بر سر چهارراه جاده ابریشم و گذر روزانه هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بود.

این اثر ممتاز تاریخی در سال ۱۳۵۴ شمسی با شماره ۱۰۹۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

دکمه بازگشت به بالا