افزایش‌ جهانی قیمت شکر

شکر در سرتاسر جهان با بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۱ معامله می شود که عمدتاً به دلیل کاهش عرضه جهانی پس از آب و هوای خشک غیرعادی به میزان برداشت محصول در هند و تایلند، دومین و سومین صادرکننده بزرگ جهان، آسیب رساند.

به گزارش ارک خبر،به نقل از حریت این تازه ترین  صدمه برای کشورهای در حال توسعه است که در حال حاضر با کمبود مواد اولیه مانند برنج و ممنوعیت تجارت مواد غذایی که بر تورم مواد غذایی افزوده است، کنار آمده اند.

دلیل عمده شرایط حاضر اثرات ترکیبی پدیده آب و هوایی ال نینو، جنگ در اوکراین و ارزهای ضعیف تر است که به سبب نا امنی غذایی شده است.

کشورهای ثروتمند غربی می توانند هزینه های بالاتر را جذب کنند، اما کشورهای فقیرتر در حال مبارزه هستند.

فابیو پالمری، یکی از بازارهای جهانی کالاهای فائو، گفت: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد کاهش ۲ درصدی در تولید شکر جهانی در فصل ۲۰۲۳-۲۴ در مقایسه با سال قبل از آن را پیش بینی کرده است که به معنای کاهش ۳٫۵ میلیون تنی  است.

شکر به طور فزاینده ای برای سوخت های زیستی مانند اتانول استفاده می شود، بنابراین ذخایر جهانی شکر از سال ۲۰۰۹ به پایین ترین حد خود رسیده است.

برزیل بزرگترین صادرکننده شکر است، اما برداشت آن تنها در اواخر سال ۲۰۲۴ به کاهش شکاف کمک می کند.

ال نینو یک پدیده طبیعی که الگوهای آب و هوای جهانی را تغییر داده است و می تواند باعث ایجاد شرایط آب و هوایی شدید از خشکسالی تا سیل شود.

دانشمندان معتقدند تغییرات آب و هوایی ال نینو را قوی تر می کند.

هند خشک‌ترین ماه اوت خود را در بیش از یک قرن گذشته تحمل کرد و محصولات در ایالت غربی ماهاراشترا که بیش از یک سوم تولید نیشکر  را تشکیل می‌دهد، در مرحله حیاتی رشد متوقف شد.

بر اساس گزارش انجمن کارخانه های قند هند، تولید شکر هند در سال جاری احتمالاً ۸ درصد کاهش می یابد.

گفتنی است تولید شکر در تمام کشورهای تولید کننده کاهش چشم گیر و نگران کننده ای داشته است.

دکمه بازگشت به بالا