دقت ۹۸.۵ درصدی هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام اوتیسم در کودکان

محققان یک سیستم هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که با دقت قابل توجه ۹۸.۵ درصدی بیماری اوتیسم را در کودکان ۲۴ تا ۴۸ ماهه تشخیص می‌دهد.

به گزارش واژه،محققان دانشگاه لوئیزویل یک سیستم هوش مصنوعی (AI)توسعه داده‌اند که قابلیت تشخیص اوتیسم را در کودکان ۲۴ تا ۴۸ ماهه با دقت قابل توجه ۹۸.۵ درصد دارد. این یافته‌ها که در نشست سالانه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی در شیکاگو ارائه شد، بر توانایی این سیستم در تحلیل ام آر آی‌های تخصصی مغز برای تشخیص زودهنگام اوتیسم تاکید می‌کند.

سیستم هوش مصنوعی نوآورانه برای تشخیص زودهنگام اوتیسم
این سیستم هوش مصنوعی سه مرحله‌ای که توسط یک تیم چند رشته‌ای ابداع شده است، از ام‌ آر‌ آی دیفیوژن تنسور (DT – MRI) برای تشخیص چگونگی حرکت آب در امتداد مجاری ماده سفید در مغز استفاده می‌کند. ام‌ آر‌ آی دیفیوژن تنسور، یک تکنیک تخصصی است که بینش‌هایی را در مورد ارتباط بین مناطق مختلف مغز فراهم می‌کند. سیستم هوش مصنوعی شامل جداسازی تصاویر بافت مغز از اسکن‌های ام‌ آر‌ آی دیفیوژن تنسور، استخراج نشانگرهای تصویربرداری نشان دهنده سطح اتصال و استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین برای مقایسه الگوهای موجود در مغز کودکان مبتلا به اوتیسم در برابر کودکانی است که به طور معمول در حال رشد هستند.

نیاز به تشخیص فوری بیماری اوتیسم 
ابزارهای تشخیصی فعلی برای اوتیسم ذهنی هستند، به ویژه هنگامی که افراد نزدیک مرز بین اوتیسم و رشد معمول را ارزیابی می.کنند. سیستم هوش مصنوعی قصد دارد با ارائه یک فناوری دقیق و کاربردی برای تشخیص زودهنگام اوتیسم، این چالش را حل کند.
دکتر ایمان الباز، یکی از نویسندگان این مطالعه و رئیس بخش مهندسی زیستی در دانشگاه لوئیزویل، بر نیاز فوری به چنین پیشرفت‌هایی در تشخیص اوتیسم تاکید می‌کند.

اهمیت مداخله زودهنگام در بیماران اوتیسم
تشخیص زودهنگام اوتیسم برای مداخله درمانی موثر، با نتایج بهتر، از جمله افزایش استقلال و بهره هوشی بالاتر، هنگامی که مداخله قبل از سه سالگی رخ می دهد، حیاتی است. محققان روش خود را برای اسکن مغزی ۲۲۶ کودک به کار گرفتند که نتایج امیدوارکننده‌ای داشت و می‌تواند به دسترسی زودتر به مداخله مبتنی بر شواهد برای کودکان مبتلا به اوتیسم منجر شود.

نظرات و ملاحظات کارشناسی
در حالی که یافته‌ها امیدوارکننده هستند، برخی از کارشناسان بر نیاز به اعتبارسنجی بیشتر و کاربرد گسترده‌تر تأکید می‌کنند. دکتر لیاندرا بری از بیمارستان کودکان تگزاس، پتانسیل فناوری تشخیصی برای تشخیص زودهنگام اوتیسم را تایید می کند، اما پیشنهاد می‌کند که مطالعات بیشتری برای تکرار این یافته‌ها مورد نیاز است. تمرکز این مطالعه بر کودکان ۲۴ تا ۴۸ ماهه سوالاتی را در مورد سودمندی این فناوری در کودکان کوچکتر ایجاد می‌کند.
دکتر دایانا رابینز، مدیر مؤسسه اوتیسم درکسل، بر اهمیت گنجاندن کودکان با سایر تأخیرهای رشدی در نمونه مورد مطالعه برای اطمینان از تمایز دقیق‌تر تأکید می‌کند. علاوه بر این، ملاحظات در مورد تشخیص‌های مشترک، مانند اختلال نقص توجه، بیش فعالی و ناتوانی‌های ذهنی، پیچیدگی اختلالات طیف اوتیسم را برجسته می‌کند.

بعد درس خوندن، می‌چسبه!
محققان قصد خود را برای تجاری سازی نرم افزار هوش مصنوعی و کسب مجوز از سازمان غذا و دارو (FDA) اعلام کردند. این مرحله برای اطمینان از دسترسی به فناوری برای استفاده گسترده بسیار مهم است. در حالی که مزایای بالقوه مشهود است، کارشناسان هشدار می دهند که این فناوری هنوز برای استفاده عمومی آماده نیست و بر نیاز به اعتبارسنجی کامل و پرداختن به چالش های عملی، مانند در دسترس بودن تست‌های تصویربرداری گران قیمت و دسترسی محدود به فناوری در مناطق خاص، تاکید می‌کنند.

سیستم هوش مصنوعی دانشگاه لوئیزویل با ارائه یک رویکرد عینی و کارآمد، گامی امیدوارکننده در تشخیص زودهنگام اوتیسم ارائه می‌کند. پتانسیل کاهش حجم کاری روانشناسان و تسریع در مداخله درمانی بر اهمیت چنین پیشرفت‌های تکنولوژیکی در زمینه تحقیقات اوتیسم تاکید می‌کند. با این حال، کارشناسان خواستار خوش بینی محتاطانه هستند و بر نیاز به اعتبارسنجی بیشتر و پرداختن به ملاحظات عملی قبل از اجرای گسترده تاکید می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا