شیب تند تصادفات در آذربایجان‌شرقی و لزوم توجه جدی به مخاطرات رانندگی

خطای انسانی ناشی از خستگی و خواب آلودگی، بی‌توجهی به مقررات رانندگی و عجله و شتاب از مهمترین عواملی است که کارشناسان آنها را از عوامل اصلی افزایش تصادفات جاده‌ای آذربایجان شرقی اعلام می کنند که در صورت رعایت و توجه رانندگان، میزان این تصادفات در حد چشمگیری کاهش می‌یابد.

به گزارش ارک خبر،تصادفات جاده ای سالانه جان تعداد زیادی از هموطنانمان را می گیرد و خسارت های مادی و معنوی زیادی را بر افراد جامعه تحمیل می کند و در این حوادث مجموعه ای از عوامل دخیل در تردد جاده ای و برون شهری شامل «انسان» به عنوان راننده وسیله نقلیه، سرنشین و عابر پیاده، «وسیله نقلیه» و «راه و محیط اطراف» هر کدام سهمی بر عهده دارند که بر اساس پژوهش های انجام شده در آذربایجان شرقی بیشترین سهم مربوط به عوامل انسانی است.

سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو، انحراف و تجاوز به چپ، عدم رعایت فاصله طولی، عدم رعایت حق تقدم عبور، نقض مقررات حمل و نقل بار، خطای عابر پیاده، تغییر مسیر ناگهانی از جمله خطاهای انسانی هستند که به گفته کارشناسان حوزه حمل و نقل این خطاها ۹۰ درصد از علل بروز تصافات جاده ای را به خود اختصاص داده است.

تفاوت آمارهای موجود در گزارش نیز بر اساس وظیفه ذاتی متولیان موضوع درست است چون آمار فوتی و مصدومان در محل(پلیس، حین انتقال(اورژانس) و در بیمارستان به علت فوت احتمالی مصدومان بدحال(پزشکی قانونی) طبیعی است.

مسوولان پلیس راه و کارشناسان حوزه راه آذربایجان شرقی معتقد هستند که بعد از عوامل انسانی، وسیله نقلیه در رتبه دوم علل بروز تصادفات جاده ای قرار دارد که عمده آن به نقص سیستم روشنایی، ترمز و فرمان، صاف بودن لاستیک ها، نبود زنجیر چرخ و برف پاک کن در مواقع ضروری و مهار نکردن بار به طرز صحیح برمی گردد.

راه و محیط اطراف از دیگر عوامل بروز تصادفات جاده ای هستند که عمدتا از نقص یا کمبود علایم افقی و عمودی، کم عرض بودن جاده، وجود دست انداز، نبود شانه خاکی و پارکینگ، اختلاف سطح بین آسفالت و شانه خاکی، فقدان یا غیراستاندارد بودن حفاظ ایمنی، نشست جاده ای، نقص روشنایی و لغزندگی جاده ناشی می شود.

به عقیده کارشناسان و مسوولان حوزه راهداری و انتظامی آذربایجان شرقی، کاهش آمار تصادفات جاده ای در استان مستلزم ارتقای فرهنگ رانندگی و ترافیکی، باورپذیری مردم در خصوص خطرات ناشی از تخطی از سرعت مطمئن، ارتقای ایمنی و استاندارد جاده ها و خودروها، هوشمندسازی و افزایش تجهیزات و امکانات کنترلی جاده ها، افزایش تعداد و ساعات حضور پلیس در جاده ها، کاهش نقاط حادثه خیز و توسعه راه های اصلی شریانی به بزرگراه برای حذف تصادفات با نوع برخورد شاخ به شاخ است و تحقق این موارد تلاش و همکاری مسوولان دستگاه های متولی و به ویژه رانندگان وسایل نقلیه را می طلبد.

سرعت غیرمجاز و توجه نکردن به جلو علل عمده تصادفات جاده ای در آذربایجان شرقی است

رییس پلیس راه آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: رعایت نکردن سرعت مجاز، شتاب و عجله در رانندگی، توجه نکردن به جلو و انحراف به چپ، خستگی و خواب آلودگی و عدم رعایت حق تقدم از عمده خطاهای انسانی منجر به تصادفات جاده ای در استان است.

سرهنگ «حبیب آبراهه»، با بیان اینکه در نیمه نخست امسال ۴۰۰ نفر در آذربایجان شرقی بر اثر تصادفات جاده ای جان خود را در صحنه تصادف از دست داده اند، می افزاید: از این تعداد ۳۶۴ نفر در راه های بین شهری و ۳۶ نفر در راه های روستایی فوت کرده اند که با اضافه شدن تعداد فوتی های بعد از صحنه تصادف، این آمار بیشتر از این می شود.

وی اظهار کرد: تعداد فوتی های ناشی از تصادفات جاده ای در نیمه نخست سال جاری در راه های بین شهری استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۵ مورد و در راه های روستایی هشت مورد افزایش یافته است.

رییس پلیس راه آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه میزان فوتی های ناشی از تصادفات جاده ای در نیمه نخست سال جاری در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۹ درصد افزایش یافته است، می گوید: این استان در تعداد فوتی های تصادفات جاده ای در کشور در رتبه ۲۱ قرار دارد.

سرهنگ آبراهه، با اشاره به اینکه افزایش ترددهای جاده ای نسبت به سال گذشته و سهل انگاری رانندگان در افزایش این آمار موثر بوده است، یادآوری می کند: در سال گذشته به علت کاهش میزان تلفات جاده ای ناشی از تصادفات، این استان در رتبه سوم کشور قرار داشت.

ضرورت گسترش فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه اکنون حدود ۱۴ هزار کیلومتر راه در استان وجود دارد، گفت: از عوامل بروز تصادفات جاده ای در استان، عامل انسانی سهم عمده ای در این تصادفات دارد که در صورت احتیاط، پرهیز از عجله و شتاب و رعایت مقررات رانندگی از بروز بسیاری از این حوادث جلوگیری می شود.

«اورجعلی علیزاده»، با تاکید بر اینکه عوامل انسانی می تواند در کاهش میزان تاثیرات «وسایل نقلیه» و «راه» در تصافات جاده ای نقش ایفا کند، می افزاید: فرهنگ سازی و استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش ترددهای جاده ای غیرضروری می تواند از آمار تصادفات منجر به فوت در راه های استان بکاهد.

وی با اشاره به اینکه در مدیریت ایمنی حدود ۲۰ سازمان و نهاد وظیفه مستقیم و عملیاتی دارند، اظهار می کند: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان یکی از متولیان اصلی راه های برون شهری، در طول سال اقدامات مختلفی در زمینه افزایش ایمنی راه، حذف نقاط حادثه خیز، نصب علایم هشدار دهنده، خط کشی جاده ها، نصب دوربین های ثبت تخلفات رانندگی و برنامه های فرهنگی و آموزشی انجام می دهد.

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان یکی از متولیان اصلی راه های برون شهری، در طول سال اقدامات مختلفی در زمینه افزایش ایمنی راه، حذف نقاط حادثه خیز، نصب علایم هشدار دهنده، خط کشی جاده ها، نصب دوربین های ثبت تخلفات رانندگی و برنامه های فرهنگی و آموزشی انجام می دهد.مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی می گوید: در دور دوم سفر رییس جمهور به این استان ۱۲ هزار میلیارد ریال به حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اختصاص یافت که از این میزان اعتبار ۶ هزار میلیارد ریال برای احداث و بهسازی راه های روستایی هزینه می شود.

علیزاده، ادامه می دهد: سه هزار میلیارد ریال برای ساماندهی آزادراه تبریز – زنجان، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای رفع نقاط حادثه خیز و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز برای بهسازی و آسفالت راه های شریانی اختصاص یافته است.

وی یادآوری کرد: در ۲ سال گذشته برای نگهداری شبکه راه های آذربایجان شرقی حدود ۶۰۰ هزار تن آسفالت ریزی انجام شده، ۸۶۰ کیلومتر با صرف بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال بهسازی، ۱۰ هزار کیلومتر خط کشی و سه هزار و ۵۴۰ کیلومتر از شبکه راه های روستایی ایمن سازی و شیب شیروانی اصلاح شده است.

علیزاده، خرید و نصب ۴۳ دستگاه دوربین های ثبت تخلفات رانندگی در راه های اصلی استان با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال و افزایش آن ها به ۹۹ دستگاه، نصب سه دستگاه سامانه توزین با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال برای کنترل بارهای خودروهای سنگین و اجرای طرح ایمن سازی در ۷۴ مدرسه حاشیه راه ها را از دیگر اقدامات این اداره کل اعلام کرد.

اصلاح ۱۰ نقطه حادثه‌خیز جاده های آذربایجان‌شرقی

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره نقش نقاط حادثه خیز در افزایش حوادث جاده ای ، می گوید: ۲۰ نقطه حادثه خیز جاده ای استان با همکاری پلیس راه شناسایی شده بود که از این تعداد با صرف ۶۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی، ۱۰ نقطه حادثه خیز اصلاح شد.

«غلامرضا رسول زاده» در گفت و گو با ایرنا می افزاید: برای رفع ۱۰ نقطه حادثه خیز استان نیز نیاز به ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار است که در صورت تامین اعتبار و مساعد بودن شرایط جوی و آب و هوایی، تا پایان فصل کاری سال آینده این نقاط نیز اصلاح می شود.

وی با اشاره به اهمیت خط کشی راه ها برای ایجاد ایمنی تردد برای رانندگان، اظهار می کند: امسال چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط کشی در راه های اصلی و فرعی استان انجام شده است.

رسول زاده، ادامه می دهد: امسال برای اجرای خط کشی راه های آذربایجان شرقی ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده بود که با توجه به ضرورت این طرح و حجم کاری انجام شده، بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال برای این منظور هزینه شد.

میزان تلفات تصادفات جاده ای در آذربایجان شرقی هشت درصد افزایش یافته است

به رغم اقدامات انجام شده راهداری استان، مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی از افزایش هشت درصدی تلفات تصادفات جاده ای در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر می دهد و می افزاید: در نیمه نخست امسال بر اثر تصادفات جاده ای ۵۸۴ نفر از هم استانی ها جان خود را از دست داده اند که از این تعداد ۴۵۹ نفر مرد و ۱۲۵ نفر زن هستند.

«مهرداد ستاره»، اظهار می کند: از این تعداد ۳۵۵ نفر در جاده های برون شهری، ۱۳۴ نفر در راه های درون شهری، ۴۱ نفر در راه های روستایی و ۹ نفر در سایر راه ها، هفت نفر در خارج از استان، ۲۲ نفر در موارد غیرترافیکی و ۱۶ نفر پس از یک ماه از بروز تصادف فوت کرده اند.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی خاطرنشان می کند: در این بازه زمانی در سال گذشته ۵۴۲ نفر فوت کرده بودند.

ستاره، ادامه می دهد: در نیمه نخست امسال ۱۰ هزار و ۷۲۹ نفر نیز در اثر تصادفات جاده ای مصدوم شده اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش نشان می دهد.

وی با بیان اینکه از این تعداد سه هزار و ۱۱۸ نفر زن و هفت هزار و ۶۱۵ نفر مرد هستند، یادآوری می کند: تعداد مصدومان تصادفات جاده ای در نیمه نخست سال گذشته ۱۰ هزار و ۳۵ نفر بود.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با بیان اینکه عامل انسانی رتبه اول علت بروز تصادفات جاده ای استان را به خود اختصاص داده است، می گوید: پس از عامل انسانی، خودرو و جاده در رتبه های بعدی قرار دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا