چالش‌های احیای تالاب قوری‌گل ادامه دارد

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی گفت: مقابله با خشکی قوری‌گل نیازمند همراهی مردم و همکاری مسئولین است، تخصیص به موقع اعتبارات و همکاری جهت احداث لوله انتقال آب و تعامل کشاورزان و جامعه محلی می‌تواند از خشکی این تالاب جلوگیری کند.

به گزارش ارک خبر،تالاب قوری‌گل در ۱۸ کیلومتری شمالغرب شهرستان بستان‌آباد و ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی تبریز قرار گرفت که مساحتی ۲۰۰ هکتاری دارد و از سال ۵۴ نیز در کنوانسیون سایت رامسر به ثبت رسیده است. این تالاب علاوه بر داشتن انواع گیاهان، سالانه به صورت فصلی پرندگانی را در دل خود جای می‌دهد اما از مدت‌ها پیش به سمت خشک شدن رفته است.

اما با توجه به وضعیت نامناسب کانال انتقال آب به تالاب و برداشت‌های بی رویه، مقدار آبی که می‌تواند حداقل جان این تالاب بین المللی را از مرگ همیشگی‌اش نجات دهد، بسیار کمتر از  انتظار است و می‌طلبد که دستگاه‌های اجرائی و جامعه محلی در نجات این تالاب مهم قدم بردارند.

شهنام اشتری در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از تالاب قوری‌گل با بیان اینکه تالاب قوری‌گل از جمله تالاب‌های بین‌المللی و مهم استان است، اظهارداشت: از اطراف تالاب قوری‌گل، کانال‌های آبرسانی به تالاب بود که سال‌های قبل دِبی آب در مناطق بالادست به ۱۵۰ الی ۲۰۰ لیتر بر ثانیه می‌رسید اما سال پیش این میزان به حدود ۵۰ لیتر بر ثانیه در زمستان و ۸۰ الی ۱۰۰ لیتر بر ثانیه در بهار کاهش یافته است اما این میزان برای تأمین آب تالاب کافی نیست و باتوجه با خشک‌سالی‌ها در فصول گرم سال با پدیده خشکی تالاب مواجه هستیم‌.

وی با بیان این‌که ما جهت آب‌رسانی کانال را ترمیم کرده و اقدامات مهمی از جمله بحث لایروبی را انجام می‌دهیم، گفت: این مهم برعهده آب منطقه‌ای استان گذاشته شد چراکه آنان ارتباط بهتری با میرآب‌های محلی دارند، انتظار نتیجه بهتری داشتیم.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی  با اشاره به وضعیت بهتر اقلیمی امسال در حوزه بارش‌ها و…، یادآور شد: سال قبل با پدیده خشک‌سالی و سرمای بیش‌از حد مواجه بودیم که یخ‌بندان اجازه انتقال آب به تالاب را نمی‌داد و اکثر مواقع آب یخ زده بود و امکان جریان آب به طرف تالاب نبود.

وی افزود: باتوجه با این‌که امسال کشاورزان اطراف اجازه جاری شدن آب به‌ طرف تالاب را ندادند و علی‌رغم این‌که از ۱۵ آبان تا ۱۵ اردیبهشت هر سال حقابه داریم برای تالاب اما باتوجه به نیاز جامعه محلی جهت کشت، بعضا با مقاومت آنان مواجه می‌شدیم.

اشتری با اشاره به این‌که فروردین‌ماه هم گاه به گاه این آب قطع می‌شد، ادامه داد: تصمیم بر این شد تا با انتقال آب توسط لوله، پرتی آب کم شده و دیگر یخ‌ نزند و نیازی به میراب نباشد.

وی به بازدید معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی از این پروژه اشاره کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای هر کدام مکلف شدند تا ۵ میلیارد تومان اعتبار جهت لوله‌گذاری تا مقصد تخصیص دهند تا بسترهایی که مشکل داشته و نفوذپذیری امکان انتقال آب را نمی‌دهد و امکان انتقال میسر نیست را لوله‌گذاری کنند.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: اما انگار این مهم جزو اولویت هر دو سازمان واقع نشده و به عهد خود عمل نکردند. قوری‌گل تنها تالاب بین‌المللی استان است که همه‌گونه زیست جانوری را در خود جا داده و نزدیکی آن به تبریز باعث می‌شود ظرفیت خوبی برای گردشگری باشد.

وی یادآورشد: البته باید کشاورزان نیز با همراهی نسبت به این‌ مسئله از توسه زمین‌های آب‌کشت خودداری کنند تا شاهد افزایش تراز آبی باشیم و آب تالاب در فصول گرم نیز خشک نشود؛ البته این مهم همکاری جامعه محلی و مسئولین را می‌طلبد، یعنی امری نیست که نتوانیم از خشکی آن جلوگیری کنیم، چراکه باید تالاب را برای نسل‌های آتی حفظ کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا