افزایش حباب سکه و طلا

در هفته‌ای که گذشت، حباب سکه‌‌ امامی ۲۳۳ هزار تومان، سکه بهار ۳۵۵ هزار تومان، نیم‌سکه ۸۴ هزار تومان و ربع سکه ۱۱۷ هزار تومان افزایش داشت. بر خلاف سکه و طلا، بازار بورس هفته گذشته را با بازدهی منفی گذراند. ناظران بورس مشکل اصلی بازار را فقدان سرمایه و خروج آن از بازار می‌دانند.

به گزارش ارک خبر، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها بر اساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ بازار بورس در تله رکودی دولت

در پایان معاملات چهارشنبه هفته گذشته، شاخص کل ۷ هزار و ۶۸۶ واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی ۰.۳ درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۶۹۶ واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی ۰.۱ درصدی را ثبت کرد. در مجموع کل هفته هزار و ۲۰۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۲۴۰ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد ۲۴ درصدی داشته است. بازار سهام در حالی آخرین روزهای بهمن را به پایان رساند و وارد اسفند شد که بیش از پیش در تله رکودی دولت گرفتار بود و حجم و ارزش معاملات خرد در کف قرار داشت.

این روند موجی از ناامیدی را به سمت فعالان بازار سرمایه روانه کرده است. بدین ترتیب شاخص در این هفته در مجموع به روند نزولی خود ادامه داد. ناظران مشکل اصلی بازار را فقدان سرمایه و خروج آن از بازار می‌دانند. برخی ریشه این مشکل را در بازدهی بازارهای موازی می‌بینند و برخی نیز دولت و نهاد سیاست گذار را عامل افزایش ریسک سرمایه گذاری در بازار سهام می‌دانند. به هر حال آمارها نشان می‌دهد که بورس از باقی بازارهای دارایی عقب مانده و جذابیت کمتری برای سرمایه گذاری دارد. در چنین شرایطی بدون اصلاحات اقتصادی در کشور نمی‌توان انتظار داشت بازار سرمایه رونق بگیرد.

بازار ارز/ تحلیل بازار ارز از زبان یک کارشناس

سعید اشتیاقی در گفت‌وگو با خبرنگاران اقتصادی با اشاره به این‌که من سیاست تثبیت نرخ ارز را به طور صددرصد تایید نمی‌کنم، تصریح می‌کند: ما به‌عنوان کاسب دوست داریم با یک مبلغی مثل ۵۰ هزار تومان ارز بخریم، با ارز ۵۰ هزار تومان هم کالا بفروشیم و ۵۰ هزار تومان هم پولش را دوباره از مردم بگیریم.

وی با بیان این‌که در یک سال گذشته این اتفاق افتاد و سیاست تثبیت موفق بود، می‌گوید: البته در برهه‌ای که بانک مرکزی می‌گوید نرخ تورم ۴۰ درصد است و پایه پولی ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده، ما هم نظرمان این بود که باید ۱۰ درصد روی قیمت ارز می‌آمد.

عضو اتاق بازرگانی ایران و چین می‌افزاید: این‌گونه اختلاف بین ارز نیمایی و بازار آزاد کمتر می‌شد، تقاضاهای فیک از سر نیما برداشته می‌شد و این موضوع برای بخش تولید هم خیلی خوب بود و تولیدکننده ارز خود را راحت‌تر دریافت می‌کرد.

اشتیاقی عنوان می‌کند: با همه این تفاسیر البته در رابطه با بازار ارز باید اتفاقات منطقه را هم در نظر بگیریم که در تلاطم‌های بازار ارز اثر داشته است. عضو اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح می‌کند: در مجموع من اعتقاد دارم نرخ ۵۴، ۵۵ هزار تومان برای دلار، نرخ مناسبی در شرایط کنونی است.

طلا و سکه/ بازدهی مثبت سکه و طلا

قیمت طلا و سکه در هفته اخیر با بازدهی مثبت بسته شد. بازار طلا بیشترین بازدهی را در میان بازارهای مالی داشت. در روزهای پایانی بهمن و ابتدای اسفند در بیشتر روزهای بازار طلا افزایش پلکانی داشت. قیمت دلار این هفته بازدهی مثبت داشت و قیمت طلا و سکه بیشتر با نوسانات این اسکناس همراه شد. این هفته موج اخبار سیاسی تلاطم چندانی برای بازارهای مالی به همراه نداشت و تلرانس بازار طلا و سکه نیز بیشتر در قطعات سنگین رخ داد. با وجود این، کارشناسان اقتصادی هفته دوم اسفند را روزهای پرتلاطمی برای بازارهای مالی پیش‌بینی می‌کنند.

به اعتقاد آنها با پیشروی قیمت دلار و صعود به کانال هفت کریدور ۵۰ هزار تومانی، روند افزایشی به قیمت طلا و سکه خواهد رسید. گفتنی است نیم‌سکه و ربع سکه هر یک با افزایش ۱۵۰ تومانی به ترتیب با قیمت ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی بدون تغییر و با رقم پنج میلیون و ۹۵۰ هزار تومانی معامله شد. قیمت طلا در شروع معاملات روز پنجشنبه با روند افزایشی بازگشایی شد.

هر مثقال طلای ۱۸ عیار افزایش ۶۲ هزار تومانی داشت و با رقم ۱۲ میلیون ۳۰۷ هزار تومانی معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار، افزایش ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومانی داشت و روی رقم دو میلیون و ۸۴۱ هزار تومانی ایستاد. طلای دست دوم نیز با رقم دو میلیون و ۸۰۳ هزار تومانی معامله شد. حباب سکه نیز تناسب بالایی با روند قیمت داشت و در بیشتر قطعات افزایشی بود.

حباب سکه‌‌ امامی ۲۳۳ هزار تومان، سکه بهار ۳۵۵ هزار تومان، نیم‌سکه ۸۴ هزار تومان و ربع سکه ۱۱۷ هزار تومان افزایش داشت. در آخرین روز هفته حباب سکه گرمی ۱۶ هزار تومان کاهش را تجربه کرد.

بازار مسکن/ رکود تورمی در بازار مسکن

به گزارش یازاکو به نقل از اکو ایران، طبق روال هر ماه، پیش از انتشار آمار رسمی از تحولات بازار مسکن، برآورد قیمتی مبتنی بر شاخص دلاری برای بهمن ماه نیز صورت گرفت. طبق این برآورد، متوسط قیمت مسکن در بهمن‌ماه با رشد مواجه بود. در حالی که برآورد از قیمت مسکن در دی‌ماه ۷۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود، میانگین حسابی مرکز آمار از متوسط قیمت در این ماه، ۷۷ میلیون تومان در هر متر مربع بود. البته در برخی ماه‌ها برآورد با آنچه گزارش‌های رسمی روایت می‌کردند، فاصله داشت. با این حال، اولین برآورد از قیمت مسکن پایتخت در بهمن ماه طبق شاخص دلاری محاسبه شد.

احسان برین پژوهشگر اقتصادی، متوسط قیمت مسکن در هر مترمربع طی یک ماه بهمن، برحسب شاخص دلاری مسکن محاسبه کرده است. مطابق با برآوردهای انجام شده میانگین قیمت مسکن به ۸۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در هر متر رسیده است.

به گفته کارشناسان بازار مسکن، به‌رغم موجودی کافی فایل فروش در محله‌ها و مناطق مختلف شهر تهران از جمله مناطق مصرفی و جنوبی، هم اکنون، واسطه‌ها و فعالان بازار مسکن شهر تهران از افت تعداد معاملات خرید‌وفروش در روز‌های پایانی سال خبر می‌دهند. ضمن اینکه زنگ خور و مراجعه به بنگاه برای اطلاع از شرایط فروش آپارتمان‌های عرضه‌شده به بازار نیز نسبت به چند هفته اخیر کاهش داشته است.

بازار طلای جهانی/ افزایش هفتگی قیمت طلا

قیمت جهانی طلا در روز جمعه و پیش از تعطیلی بازار، تحت تاثیر کاهش ارزش دلار و تقاضای پناهگاه امن ناشی از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، افزایش هفتگی را حتی در شرایطی که مقامات فدرال رزرو آمریکا امید به کاهش زودهنگام نرخ بهره در سال جاری را ضعیف کردند، به همراه داشت. بهای طلا با ۰.۸ درصد افزایش به ۲۰۴۰ دلار و ۶۹ سنت در هر اونس رسید و در مسیر صعود ۱.۴ درصدی هفتگی قرار گرفت.

معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۹ درصد افزایش به ۲۰۴۹ دلار و ۴۰ سنت رسید. شاخص دلار ۰.۱ درصد کاهش یافت و در حال حرکت به سمت اولین افت هفتگی خود در حدود دو ماه گذشته بود زیرا سرمایه‌گذاران از افزایش اخیر که بر اساس انتظارات فدرال رزرو برای به تعویق انداختن کاهش نرخ بهره گرفته شده بود، احساس خوبی داشتند. بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده نیز در هفته کاهش یافت و شمش با قیمت دلار را برای خریداران خارجی ارزان‌تر کرد.

کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو اظهار کرد که برای کاهش نرخ‌ها عجله‌ای ندارد. بر اساس صورتجلسه، اکثر سیاستگذاران در آخرین جلسه فدرال رزرو نگران خطرات کاهش زودهنگام نرخ بهره بودند. طبق گزارش رویترز، داده‌های اخیر که نشان می‌دهد قیمت‌های مصرف‌کننده و تولیدکننده ایالات‌متحده بالاتر از حد انتظار است، گمانه‌زنی‌ها در مورد کاهش زودهنگام نرخ بهره را نیز از بین برد و بر شمش فشار بیشتری وارد کرد.

کاهش نرخ‌بهره جذابیت نگهداری شمش‌های بدون بازده را افزایش می‌دهد. در بازار سایر فلزات ارزشمند، پلاتین با ۰.۱ درصد کاهش به ۹۰۱.۲۱ دلار آمریکا رسید، پالادیوم با ۱.۹ درصد افزایش به ۹۸۶.۵۶ دلار آمریکا رسید. نقره با یک درصد افزایش به ۲۲.۹۸ دلار آمریکا رسید اما تا کنون در هفته ۱.۸ درصد کاهش داشته است.

بازار نفت/ افت جهانی قیمت نفت

قیمت نفت حدود ۳ درصد در روز جمعه کاهش یافت و یک کاهش هفتگی را هم به دنبال اظهارات مقامات بانک مرکزی آمریکا مبنی بر به تعویق افتادن حداقل دو ماهه کاهش نرخ بهره تجربه کرد. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال جمعه با ۲ دلار و ۵ سنت معادل ۲.۴۵ درصد کاهش به ۸۱ دلار و ۶۱ سنت رسید. نفت وست تگزات اینترمدیت آمریکا هم با ۲ دلار و ۱۲ سنت معادل ۲.۷۰ درصد کاهش ۷۶ دلار و ۴۹ سنت معامله می‌شود. نفت برنت حدود ۲ درصد و نفت آمریکا بیش از ۳ درصد طی یک هفته گذشته کاهش قیمت داشتند. اما نشانه‌های سلامت تقاضا برای سوخت و نگرانی در مورد عرضه می‌تواند قیمت را در روزهای آینده بالا ببرد.

کریستوفر والر رئیس فدرال رزرو آمریکا در روز پنجشنبه گفت سیاستگذاران این بانک باید کاهش نرخ بهره را حداقل دو ماه دیگر به تعویق بیندازند. این اقدام رشد اقتصاد را کند کرده و تقاضا برای نفت را محدود می‌کند. فدرال رزرو نرخ بهره را از ماه ژوئن سال گذشته میلادی بین ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد ثابت نگه داشته است و سیاستگذاران این بانک نگران تغییر سریع سیاست‌های پولی هستند. تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری جی پی مورگان اعلام کردند تقاضا برای نفت ۱.۷ میلیون بشکه در روز طی یک ماه گذشته افزایش داشته است. در این بین، گفتگوهای آتش بس در غزه در پاریس در جریان است و به نظر می‌رسد روند رسیدن به پایان درگیری‌ها و آزادسازی گروگان‌ها جدی‌تر دنبال می‌شود. اما تنش‌ها در دریای سرخ همچنان ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا