رسانه و فضای مجازی؛ نهاد انتخابات و قدرت نرم

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید بر نقش و تاثیر رسانه ها بر افکار عمومی و اقناع جامعه، گفت: رسانه و فضای مجازی؛ نهاد انتخابات و قدرت نرم است.

به گزارش ارک خبر،حسن گلی روز پنجشنبه ، اظهار کرد: در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری، از عملکرد قابل تحسین بیشتر رسانه های آذربایجان شرقی پیرامون انتخابات یازده اسفند ماه تقدیر کرد.

وی با بررسی نقش رسانه ها و فعالان فضای مجازی در قبال انتخابات و ارتباط آن با افزایش قدرت نرم کشور، ادامه داد: یکی از مهمترین خصوصیات سیاست بین الملل در دنیای کنونی، نقش مهم و تاثیرگذار نگرش و تحلیل افکار عمومی در جهت گیری تصمیمات دولت ها در همه عرصه ها به خصوص سیاست خارجی بوده که این مهم موجب شده دیپلماسی سنتی بسان گذشته پاسخگوی نیازهای دولت ها نباشد و این مساله سبب اهمیت یابی دیپلماسی عمومی شده است .

گلی اضافه کرد: نکته مهم در خصوص دیپلماسی عمومی رابطه متقابل آن با قدرت نرم است از یک سو قدرت نرم یکی از اهداف اساسی دیپلماسی عمومی محسوب می شود و از سوی دیگر قدرت نرم زمینه را برای تثبیت و استمرار دیپلماسی عمومی مهیا می کند.

وی یادآور شد: در جهان معاصر ، دولت ها می کوشند با بهره مندی از دیپلماسی عمومی بر جهت گیری افکار عمومی در کشورهای هدف تاثیر گذار باشند که در این راستا پیش از هر موضوعی نیازمند استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه ها و شبکه های اجتماعی در فضای مجازی می باشند.

وی افزود: دولت ها از طریق دیپلماسی عمومی در بستر رسانه ها و فضای مجازی، افکار عمومی یک یا چند کشور را به عنوان مخاطب تبلیغات خود بر می گزینند تا سیاست ها و برنامه های خود را در ذهن و باور آنان مشروع و موجه جلوه دهند تا تصمیمات دولت های آن کشورها را مطابق با منافع خود تنظیم کنند.

وی ادامه داد: امروزه در روابط بین الملل، یکی از مهمترین مکانیسم های پیشبرد این سیاست، انجام تبلیغات هنرمندانه و موثر در مورد ارزش ها، هنجارها ، نهادهای دموکراتیک و به خصوص نهاد انتخابات است چون که دموکراسی و مردم سالاری نزد افکار عمومی دنیا، ارزش تثبیت شده و قطعی محسوب می شود.

وی افزود: دیپلماسی عمومی دولت آمریکا از جمله بارزترین نمونه هایی محسوب می شود که در آن بهره برداری از ارزش های دموکراتیک در جهت نفوذ در افکار عمومی جهان رایج است .

وی ادامه داد: همواره تلاش آمریکا این بوده است دموکراسی آمریکایی را بعنوان بهترین نوع دموکراسی در جهان معرفی کند و در این میان مهمترین نهادی که در راستای پیشبرد دیپلماسی عمومی و هدف پیش گفته مورد توجه و بهره برداری قرار گرفته است ، نهاد انتخابات است.

وی یادآور شد: کوشش مستمر آمریکایی ها و تعداد دیگری از کشورهای اروپایی این بوده است از رسانه های خبری بین المللی برای پوشش دادن روند انتخابات خویش دعوت بعمل آورند و رسانه های مهم این کشورها نیز ضمن انعکاس گسترده انتخابات، با چهره های شاخص و فعالان دموکراسی خواه جهان مصاحبه نموده و نظر آنان در مورد انتخابات کشور خود را منعکس می کنند.

وی ادامه داد: در جمع بندی می توان گفت تبلیغات پیرامون نهادهای مردم سالارانه و مخصوصا نهاد مهم انتخابات می تواند بعنوان مهمترین ابزار دیپلماسی عمومی مورد استفاده دولتها در مسیر بیشینه سازی قدرت نرم قرار گیرد. البته میزان تاثیر گذاری این تبلیغات با ارزیابی و باور ذهنی افکار عمومی کشورهای هدف از هویت دولت تبلیغات کننده ارتباط متقابل دارد.

گلی خاطر نشان کرد: اکنون در آستانه انتخابات یازده اسفند ماه ۱۴۰۲ که در شرایط خاص بین المللی (‌ تداوم روند تغییر نظم جهانی، انتقال قدرت از غرب به شرق، تداوم جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و…) انجام می گیرد، رسانه ها و فعالان فضای مجازی کشورمان می توانند با تحلیل درست شرایط خاص زمانی و فارغ از طیف بندی های سیاسی داخلی، ضمن زمینه سازی برای حضور باشکوه مردم در انتخابات بعنوان آرمان ملی ایرانیان در چند قرن گذشته؛با انعکاس هنرمندانه و موثر فضای انتخاباتی کشور، نقش مردم در برگزاری انتخابات، تعدد کاندیداها با گرایش های متفاوت سیاسی، اخبار و تصاویر حضور باشکوه مردم در پای صندوق رای رسالت خود در راستای دیپلماسی عمومی منجر به تقویت قدرت نرم کشور را انجام دهند.

وی افزود: البته آنچه در این میان شایسته یاد آوری و تقدیر می باشد، عملکرد تحسین بر انگیز بیشتر رسانه ها و فعالان فضای مجازی استان پیرامون انتخابات است که تلاش کرده اند ، با تبلیغ نامزدهای مد نظر خود، نقش خویش در مشارکت افزایی را به خوبی انجام دهند که به طور یقین تداوم این روند به همراه تحقق سایر الزامات مورد نیاز، به انعکاس گسترده مشارکت اقشار مختلف مردم در صحنه انتخابات، نمایش مجدد مردم سالاری دینی در عرصه بین المللی و افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در نظام بین الملل منجر خواهد شد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، یازدهم اسفند جاری برگزار می شود.

آذربایجان شرقی ۱۹ کرسی در مجلس شورای اسلامی و پنج عضو در مجلس خبرگان رهبری دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا