اولین محموله جنگنده‌های اف-۱۶ وارد اوکراین شد

در ادامه حمایت‌های غربی‌ها از اوکراین در جنگ با روسیه، شبکه آمریکایی بلومبرگ خبر داد که اولین محموله از سِری از جنگنده‌های اهدایی اف-16 غرب وارد کی‌یف شد.

به گزارش ارک خبر،منابع مطلع به بلومبرگ گفتند که روز چهارشنبه (دیروز) اولین سِری از جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت آمریکا وارد اوکراین شده است.
بنا بر گزارش این رسانه آمریکایی، منابعی که خواستند نامشان فاش نشود خبر دادند که تعداد این جنگنده‌ها «کم» است.
مقام‌های اوکراین هنوز درباره اینکه جنگنده‌های اف-۱۶ وارد این کشور و تحویل آنها شده اظهارنظر نکرده‌اند.هنوز مشخص نیست که کدام کشور منشا این هواپیماهای جنگی ارسالی به اوکراین است.
سال گذشته گروهی از کشورهای ناتو از جمله دانمارک، هلند، بلژیک، کانادا، لوکزامبورگ، نروژ، لهستان، پرتغال، رومانی و سوئد، ائتلاف موسوم به «اف-۱۶» را تشکیل دادند.
یونان، آمریکا، بلغارستان و فرانسه بعداً به آن پیوستند. در حالی که هلند و دانمارک متعهد شدند که به ترتیب ۲۴ و ۱۹ هواپیمای اف-۱۶ را از ذخایر خود به اوکراین بدهند، برخی دیگر از کشورهای عضو ناتو متعهد به آموزش خلبانان اوکراینی شدند.
اخیرا مقامات سوئد اعلام کردند که این کشور تعداد ۶ فروند جنگنده اف-۱۶ به اوکراین خواهد داد.
در اوایل ماه گذشته میلادی(جولای)، دولت هلند اعلام کرد که تمام تدارکات برای تحویل اف-۱۶ به اوکراین انجام و این انتقال «به زودی» انجام خواهد شد.
در گزارش بلومبرگ آمده که مشخص نیست خلبانان اوکراینی آموزش دیده شده توسط غربی‌ها آیا می‌توانند فوراً از این هواپیماهای جنگی استفاده کنند یا خیر.مسکو بارها اعلام کرده که جنگنده‌های اف-۱۶ شبیه سایر تسلیحات اهدایی غرب، نتیجه جنگ اوکراین را تغییر نمی‌دهد. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفته بود که ارتش روسیه این هواپیماها را منهدم خواهد کرد.دیانا داویتیان سخنگوی وزارت دفاع اوکراین از اظهارنظر درباره اینکه آیا این کشور اولین محموله اف=۱۶ اهدایی غرب را تحویل گرفته یا نه، خودداری کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا