سفره اطعام و روح افزایی ماه رمضان در بیجار گسترده شده است

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
حجت الاسلام شیخ ذبیح الله میرزایی روز جمعه در محفل بزرگ تلاوت جز به جز و ختم قرآن کریم در حسینیه بیجار با بیان بخشی از برکات معنوی و الطاف الهی روزه اظهار کرد: تاکید بر روزه داری و توجه به مسجد از عنایت های ویژه حق تعالی برای رستگاری بندگان است.
این مبلغ حوزه علمیه قم به موقعیت ویژه و معنوی شهرستان بیجار در دو ماه مبارک رمضان و محرم الحرام به عنوان پایگاه دینی و اعتقادی مردم دیار گروس اشاره نمود و ادامه داد: میزان حضور مردم در برنامه های این دو ماه بسیار قابل توجه و گسترده تر از ماه های دیگر قمری است.
وی این توجه مردم به گرامیداشت مناسبت های این دو ماه را یک عنایت حق تعالی برای رشد و بالندگی مردم متدین این منطقه برشمرد و گفت: سفره اطعام و پرتو الطاف الهی و روح افزایی که در این دو ماه مشاهده می شود در کمتر ایامی و روزی از مناسبت های سال های قمری و حتی شمسی مشاهده می شود.
او به گرامیداشت روز مناسبت غدیر خم و شادی و نشاط مردم این دیار بعد از برنامه های ماه های محرم و رمضان به عنوان برنامه سوم با شکوه دیار گروس اشاره نمود و گفت: هر کوی و برزنی، روستا و شهری، مسجدی و امامزاده ای نگاه کنید بوی معنویت به مشام می رسد.
حجت الاسلام میرزایی ادامه داد: سفره های افطاری با همکاری و حمایت های مالی مردم در تمام مساجد برقرار شده است.
در مساجد جامع، سید الشهدا(ع)ء موسی بن الجعفر(ع)، امام رضا(ع)، امام حسن(ع)، ولی عصر(عج)، مسجد حضرت قائم(عج)، فاطمیه، مسجد امام سجاد و امام جواد (ع) و مسجد حضرت امام حسین(ع) و خیلی از روستاها و دهستان ها در امامزادگان از حدود یک هفته قبل از ماه رمضان تمام روزهای ماه رمضان توسط خانواده هایی که نذر اطعام روزه داران را دارند در نوبت قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: هر روز بعد از ادای فریضه مغرب و عشا در برخی مساجد تا حدود 300 نفر اطعام می شوند که توسط صاحب نذر بنا به توان، نوع نذر و نیتی که دارد، نوع پذیرایی را تعیین و مسوولان برنامه آن را تدارک می بینند و یا خود خانواده غذای گرم تهیه می کند.
برخی خانواده ها از هم اکنون برای شب های قدر هیات های قرائت قرآن و برای ایام شهادت حضرت امیر المومنین علی (ع) مجلس عزاداری را با تعیین نوبت تقسیم نموده اند و در تدارک برگزاری آیین خاص احیا و ادای نذورات خود هستند.
** برگزاری بزرگترین محفل قرآنی در بیجار
به نظر حجت الا سلام میرزایی تدارک برگزاری محفل بزرگ تلاوت و ختم قرآن کریم با حضور قاریان مشهور شهرستانی، استانی و کشوری که چند سالی است مورد استقبال جمع کثیری از روزه داران و دوستداران قرآن مجید در چند مسجد بیجار قرار گرفته است از چندین روز قبل از آغاز ماه رمضان تدارک آن آغاز می شود و این بسیار قابل تقدیر است.
به گفته حجت الا سلام میرزایی این ایام الله ها یک فرصت کم یاب و طلایی هستند که همیشه برای انسان فراهم نمی شود و به خانواده ها توصیه نمود: به هر طریق مناسب و شایسته ای فرزندان خود را با هوای دل انگیز و روح افزای الهی این ایام بیمه اخلاقی و دینی کنند .
**اهل سنت بیجار نیز آیین های خاص خود را برگزار می کنند
امام جمعه اهل سنت بیجار نیز گفت: برگزاری برنامه های خاص ماه رمضان در میان اهل سنت از یک هفته قبل از آغاز ماه رمضان اعلام گردیده است و برای طول ماه ضیافت الهی چند برنامه خاص مد نظر است که برگزار شود.
ماموستا معروف خالدی اظهار کرد: برنامه ختم قرآن، تلاوت جز به جز به طور روزانه در مسجد حضرت محمد (ص)، اقامه نماز تراویح بعد از نماز عشا، آیین خاص شب 27 رمضان و برگزاری مجالس بیان احکام روزه و نماز در طول این ماه به طور روزانه اجرا می شود.
وی افزود: اغلب روستاهای پر جمعیت دارای روحانی مقیم هستند و در نظر است شخصا روستاهایی که ماموستا ندارند، در طول ماه به آن روستاها مراجعه نمایم.
ماموستا خالدی گفت: با توجه به هماهنگی قبلی از روحانیون اهل تشیع نیز برای پاسخگویی به سوالات مردم با همکاری آنها استفاده خواهد شد.
بسیاری از خانواده ها اقدام به تهیه غذاهای محلی مانند، حلیم، آش شله زرد، شیربرنج، آش پرشکه در طول ماه و توزیع بین همسایگان و بستگان خود می نمایند.
برخی خانواده ها در شب های قدر و ایام ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی (ع) اقدام به پخش شیر، بسته های کوچک اطعام بین نمازگزاران مساجد میان نماز مغرب و عشا می کنند.
تعدادی از اطعام دهندگان و خانواده ها با تهیه غذای گرم، سرد، خشکبار و دیگر مایحتاج خانوارهای نیازمند به یاد مولا و یاور نیازمندان حضرت علی(ع)، ساعات پایانی شب به محلات فقیر نشین می روند و نذورات خود را توزیع می کنند.
برخی نیز به روش مناسبی کمک های جنسی و غذایی خود را تحویل کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی شهرستان بیجار می نمایند.
شهرستان بیجار با حدود 90هزار نفر جمعیت در پنج شهر و حدود 260 روستا در شرق استان کردستان واقع شده است.
3033/7350

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا