چین رقیب جدی ایران در تولید زعفران است

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، سید علی حسینی سه شنبه در کارگاه آموزشی برندسازی زعفران بهاباد یزد گفت: با تدابیر مناسب باید به نحوی برنامه ریزی شود که تولید گل زعفران در هکتار از 3 کیلو به 10 کیلو افزایش یابد و کیفیت محصول برای رقابت حفظ شود.
وی افزود: در حال حاضر تولید زعفران ایران 330 تن است که بر اساس سیاستگذاری های انجام یافته پیش بینی افزایش تولید آن به 500 تن در سال 1400 شده است.
عضو کمیسیون آب و کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت : اینک تولید زعفران و مصرف آن در دنیا یکسان است که لزوم بالابردن تقاضا و مصرف از طریق افزایش تعداد مصرف کنندگان به کمک تبلیغات و نیز فرآوری زعفران و تنوع و تولیدات جدید ضروری است.
حسینی تصریح کرد: هم اکنون در برخی کشورهای اروپایی زعفران به عنوان داروی ضد آلزایمر بر اساس مصرف چند کلاله (استیگما stigma )در روز تجویز می شود لذا سرمایه گذاری در زمینه حفظ کیفیت زعفران و معرفی آن به عنوان دارو دروازه جدیدی از بازار را خواهد گشود.
وی در ادامه با بیان اینکه برند سازی زعفران مناطق مختلف کشور آغاز شده ، ادامه داد: شهرستان بهاباد نیز به علت داشتن کیفیت بالای زعفران باید برای گرفتن برند منحصر به خود تلاش کند.
وی یادآور شد: برای حفظ کیفیت مطلوب زعفران، گل زعفران باید صبح زود و قبل از طلوع آفتاب چیده و به سرعت نیز از طریق خشک کن های حرارتی خشک شود چون اشعه ماورا بنفش خورشید به شدت کیفیت زعفران را کاهش می دهد.
این کارشناس گفت: کود مناسب زعفران کود پوسیده گاوی بوده که دارای بافت سبک بوده و بدون بذر علف هرز است ضمن آنکه با توجه به اینکه از بهمن ماه به بعد ارتباط پیاز زعفران با خاک قطع شده و بوته زعفران از طریق ساقه تغذیه می کند، حفظ ساقه و لگد مال نکردن آن حائز اهمیت است.
به گفته وی باید برگ های زرد زعفران را چید و از ورود دام به مزرعه زعفران جلوگیری کرد.
6014 / 5054خبرنگار : محمودرضا رحمانی** انتشاردهنده: بهنام احمدی *
@irnayazdd

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا