آغاز نقشه‌برداری ژئوفیزیکی محدوده ارک تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از آغاز نقشه برداری ژئوفیزیکی باستان شناسی محدوده ارک تبریز با حضور تیم ژئو فیزیک به منظور پایش دقیقتر لایه‌های باستان‌شناسی در محدوده ارک و حریم خانه فتح الله یف خبر داد .

%d8%a7%d8%b1%da%a9

منطقه آذربایجان‌شرقی، مرتضی آبدار با اعلام این مطلب افزود: بعد از گود برداری در محدوده مقابل عمارت فتح اله یف و بر اساس بازدید میدانی کارشناسان مقرر شد تا تیم فنی نسبت به نقشه برداری و انجام تحلیل های باستان شناسی اقدام کنند.

وی گفت: در این راستا بعد از پیگیری انجام گرفته از سوی استانداری و این اداره کل با هماهنگی با معاونت میراث فرهنگی کشور از تیم ژئوفیزیک پروژه میراث جهانی پارسه و پاسارگاد برای انجام بررسی های بیشتر دعوت شد.

وی در تشریح این موضوع گفت: این پایش ها به منظور تشخیص وجود یا عدم وجود آثار تاریخی باستانی در محدوده عمارت فتح اله یف و حریم ارگ انجام می‌گیرد.

آبدار گفت: در این شیوه با استفاده از تکنیک های نقشه برداری و سیستم های ژئوفیزیک و ارسال امواج الکترو مغناطیس به عمق زمین و سنجش واکنش آن به وجود یا عدم وجود آثار و نیز پلان های منظم هندسی در عمق پنج الی هشت متر زمین پی برده می شود که از دقت، سرعت و ضریب اطمینان بسیار بالایی برخوردار است.

مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی افزود: این تیم طی دو روز عملیات نقشه برداری ژئوفیزیکی را انجام خواهند داد و پس از اتمام عملیات میدانی، نتایج بدست آمده در کارگروه های ویژه معاونت میراث فرهنگی کشور بررسی و نتایج تحلیل ها متعاقبا از سوی سازمان مرکزی اطلاع رسانی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا