وزیر بهداشت ارتقاء سلامت ملی نیازمند همدلی همه دستگاهها و نهادهای ذیربط است/انسان سالم محور توسعه اقتصادی

ارک خبر- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به دستاوردهای قابل توجه در حوزه پزشکی و بهداشت، تأکید کرد که پیشرفت کشور در حوزه سلامت از طریق همدلی همه نهادها و دستگاههای ذیربط میسر می شود.

 82317170-71190875

سید«حسن قاضی زاده هاشمی»‌ که برای شرکت در نهمین کنفرانس جهانی ارتقاء سلامت به شهر شانگهای سفر کرده است، این سخنان را در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا در خصوص وضع جذب سرمایه گذارهای خارجی در حوزه سلامت عنوان کرد.
وی یادآور شد: واقعیت این است که ما هنوز در حوزه جذب سرمایه برای تأسیس بیمارستان و یا تجهیزات بیمارستانی از خارج کشور خیلی موفق نبوده ایم که دلیل اصلی تحقق نیافتن آن به خاطر نوع نگاهی است که در داخل کشور وجود دارد.
وزیر بهداشت ادامه داد: البته به غیر از وجود چنین نگاهی، هنوز در این حوزه قوانین و مقررات خاصی تعریف نشده و دستگاههای اقتصادی کشور نیز شناختشان از حوزه سلامت کامل نیست.
هاشمی تصریح کرد که آنها این بخش را به عنوان سرمایه گذاری سودآور نمی شناسند که یقیناً در اشتباه هستند؛ چرا که در همه جای دنیا حوزه سلامت در کنار نفت و گاز همواره با اشتیاق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری همراه است.
وی تأکید کرد: پس از اجرای برجام، علاقه مندی قابل توجهی از جانب سرمایه گذاران خارجی از کشورهای اروپایی و آسیایی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف حوزه سلامت ایران دیده می شود و آنها برای اجرای طرح های مختلف در کشورمان اعلام آمادگی کرده اند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اما گفت که علت عدم تحقق این مهم، به جمع بندی نرسیدن در داخل کشور توسط دستگاهها و نهادهای ذیربط است.
وی ابراز امیدواری کرد که هرچه سریعتر علاوه بر شورای اقتصادی، دستگاههای مربوطه و سرمایه گذاران داخلی نیز باور کنند که سرمایه گذاری در بخش سلامت، کاملاً اقتصادی و سود آور است و در عین حال بخشی است که کشور به چنین حرکتی نیاز دارد.
قاضی زاده هاشمی گفت: با تشکیل شورای عالی سلامت و امنیت غذا در ایران، گامی مهم و ارزشمند در راستای ارتقای سلامت برداشته شده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان تأکید کرد که سلامتی فقط مربوط به مردم و وزارت بهداشت نیست و همه دستگاههای باید در این راستا پیش قدم شوند.
وی در همین پیوند، به نهمین اجلاس جهانی ارتقاء سلامت در شهر شانگهای اشاره کرد و گفت: در همین گردهمایی بزرگ علاوه بر وزیران دستگاههای مختلف، شهرداران زیادی نیز از کشورهای گوناگون حضور دارند که هر یک از آنان در حوزه سلامت برای کشور خود کمک کننده هستند و این اجلاس دقیقاً بر این موضوع که همه باید برای سلامتی مردم تلاش کنند، تأکید دارد.
وی با ابراز تأسف از شرایط پیش آمده، گفت: ایجاد چنین وضعی باعث شده تا ما نتوانیم از فرصت های پیش آمده بخوبی استفاده کنیم. تصور برخی این است که دولت می بایست در بخش سلامت تصدی گری کند و سلامت، بخشی «حاکمیتی» است که چنین تصوری کاملاً غلط است.
هاشمی یادآور شد: شاید موافق تصدی گری دولت تا اندازه ای در حوزه بهداشت باشیم اما به هیچ موجه موافق تصدی گری آن در بخش خدمات نیستیم و اعتقاد داریم که دولت باید سیاستگذاری، نظارت و خرید خدمات به بهترین شکل ممکن را داشته باشد.
وی تصریح کرد که نگاه امروز وزارت بهداشت نسبت به گذشته کاملاً متفاوت است و این نهاد قصد دارد در آینده نقش اصلی خود را که همانا سیاستگذاری و نظارت است، به بهترین شکل ممکن ایفا کند.
قاضی زاده هاشمی در خصوص وضع سلامت در ایران نیز گفت: ما از نظر ساختاری خوب کار کرده ایم اما از لحاظ محتوایی همچنان مشکلاتی وجود دارد که با همدلی و اتحاد میان دستگاههای ذیربط می توان به اهداف عالی در این زمینه رسید.
مقام عالی وزارت بهداشت ایران در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که امروزه همه به این باور رسیده اند که محور توسعه در زمینه اقتصادی، انسان سالم است و باید برای سلامتی مردم هزینه کرد و آنان انجام این کار را سرمایه گذاری می دانند.
وزیر بهداشت ادامه داد: به همین خاطر همه مسؤولان ما اعم از دولت، مجلس و دستگاههای ذیربط اقتصادی باید به این باور برسند که در سایه سلامت است که کشور می تواند به پیشرفت های قابل توجه نایل شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری دو کشور ایران و چین در حوزه سلامت، بهداشت و پزشکی اشاره کرد و یادآور شد: چین در ساخت و سازها و طراحی ها در حوزه تأسیسات پزشکی و بیمارستانی پیشرفت های خوبی داشته و ایران نیز در این زمینه چیزی کم ندارد و همین موضوع می تواند زمینه ساز همکاری خوب دوجانبه میان طرفین و استفاده از تجارب یکدیگر باشد.
هاشمی ابراز امیدواری کرد که سرمایه گذاران ایرانی و چینی بتوانند سرمایه گذاری مشترکی در حوزه بهداشت، سلامت، پزشکی و بخش های مختلف داشته باشند.
وزیر بهداشت ایران در این راستا یادآور شد که دو کشور که پیش تر یادداشت تفاهمی را تنظیم کرده بودند و هم اکنون شرایط برای امضای سند همکاری میان طرفین فراهم است و در ملاقات بعدی با همتای چینی در تهران یا در چین، این مهم محق می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا