رییس انجمن دوستی ایران وعراق: دو کشور ظرفیت بالایی برای همکاری دارند

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا حمید جیاد موحان الابیض جمعه شب در نشست هیات تجاری و بازاریابی عراق با تجار خراسان شمالی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد گفت: هم اکنون این کشور در تلاش است تا صادرات آرد را به صورت اختصاصی از ایران داشته باشد.
وی به تنوع محصولات و کالاهای مرغوب استان خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: برای مذاکره در زمینه نحوه ورود محصولات این استان در زمینه های نظیر رب گوجه فرنگی، روغن نباتی و آرد به بجنورد سفر کرده ایم.
موحان الابیض، کشور ایران را از جمله کشورهای قدرتمند در حوزه اقتصادی در جهان و منطقه دانست و اظهار داشت: متاسفانه امروزه انبوه واردات کالاهایی ترکیه ی به عراق بازار این کشور را اشباع کرده است.
وی اظهار کرد: وجود کثرت کالاهای ترکیه ای در عراق باعث شده انجمن دوستی ایران و عراق به این فکر بیافتد این تهاجم اقتصادی را مهار کند و کالاهایی که از کشور ترکیه وارد عراق می شود به طور ویژه از ایران وارد عراق شود.
وی افزود: این مسائل سبب شده است یک کمیته ای بزرگ از تجار و بازرگانان تشکیل دهیم تا کالاهای مورد نیاز عراق را به طور خاص تنها از ایران وارد کنیم.
این مقام عراقی از تمامی کارخانه داران و واحدهای تولیدی خراسان شمالی خواست برای شناسایی و بررسی بهتر محصولات یک نمونه از محصول خود را به صورت کاتالوگ به هیات تجاری عراق ارائه دهند تا ارتباط اقتصادی روز به روز پیشرفته تر و وسیع تر و در راستای کمک بین دو کشور انجام شود.
یکی از تجار کشور عراق گفت: در سفر تجاری به ایران و استان خراسان شمالی خیلی جدی هستیم امیدواریم روابط تجاری به ایران در رونق اقتصادی و تجاری بین دو کشور موثر باشد.
رحیم ثجیل جیر به کیفیت کارخانه های آرد ایران و خراسان شمالی اشاره و از صادرات آرد ایران به صورت اختصاصی به کشور عراق خبر داد و گفت: در این خصوص عراق در صدد است یک کارخانه بزرگ آرد در عراق راه اندازی کند.
وی افزود: دراین رابطه تاجران خراسان شمالی نیز می توانند از طریق شرکت سهامی با ما مشارکت داشته باشند و سایر محصولات خود را وارد عراق کنند.

* ایران کشوری فعال در زمینه صادرات و واردات است
یکی دیگر از تجار عراقی گفت: طی 30 سال گذشته متاسفانه با ورود حکومت های مختلف زیربناهای این کشور ضعیف شده است و ما نیاز به کمک ایرانیان در تمام زمینه ها داریم.
عادل قاسم عگیل با اعلام این که هم اکنون بازارهای عراق پر از محصولات ترکیه، اردنی، عربستانی و … است گفت: درحالی که بازارهای عراق ظرفیت خیلی بالایی دارد به خاطر همین در تلاشیم بین دو کشور ایران و عراق روابط تجاری و بازرگانی بیش از گذشته داشته باشیم.
وی با بیان این که ایران کشوری فعال در زمینه صادرات و واردات است گفت: بنابراین سیاست انجمن دوستی ایران و عراق درتلاش است روز به روز بتواند واردات ایران به عراق را افزایش دهد.
قاسم عگیل حداقل میزان تبادلات تجاری ایران و عراق را هم اکنون 6 میلیارد دلار اعلام کرد و اظهار کرد: درحال حاضر مبادلات تجاری عراق با ترکیه 12 میلیارد دلار است در تلاشیم میزان معاملات تجاری ایران به عراق را از میزان مبادلات تجاری ترکیه به این کشور افزایش دهیم.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان شمالی به 6 کارخانه آرد موجود در استان خراسان شمالی اشاره کرد و از آمادگی این استان به صادرات آرد و رب گوجه فرنگی به کشور عراق خبرداد.
محمد صمدی به460 کارخانه تولیدی در این استان اشاره کرد و گفت: از این تعدادکارخانه 71 نوع کالا تولید می شود که تاکنون به 22 کشور دنیا صادر شده است.
وی از قابلیت بالای استان خراسان شمالی در زمینه محصولات کشاورزی خبر داد و افزود: این استان به جهت شرایط اقلیمی در بخش کشاورزی دارای تنوع زیادی از محصولات باغی و زراعی است که جزء محصولات پاک و ارکانیگ محسوب می شود که قابلیت صادرات به کشورهای مختلف کشور را دارد.
وی اظهار کرد: همچنین کارخانه های رب این استان بیش از 80 تن محصولات خود را به کشورهای خارجی صادر می کند بنابراین استان خراسان شمالی در این دو محصول (آرد و رب گوجه فرنگی ) آمادگی کامل دارند.
صمدی با اعلام این که 90 درصد صادرات محصولات بجنورد به کشور عراق انجام می شود، گفت: استان خراسان شمالی در زمینه محصولات لبنی، ماکارونی، شکر، نوشیدنی ها، بتن سبک در ساخت و ساز و خدمات فنی و مهندسی در ساخت و ساز آمادگی صادرات به کشور عراق را دارد.
استان خراسان شمالی با داشتن 344 هزار هکتار عرصه باغی و زراعی توانمندی خوبی در بخش کشاورزی دارد.
این استان همچنین دارای واحدهای تولیدی بزرگ نظیر مجتمع پتروشیمی خراسان، کارخانه سیمان، کارخانه قند شیروان، طرح آلومینای جاجرم و مجتمع فولاد اسفراین است.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده:سیدحسین قدسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا