اعلام اخطار ایمنی به 13 پاساژ حادثه‌خیز تبریز

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، آتشپاد داوود طالب‌نژاد، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به این‌ که زمینه‌های وقوع حادثه پلاسکو، تنها مربوط به پایتخت نیست، افزود: پاساژها و مجتمع‌های تجاری حریم بازار تاریخی تبریز از جمله کانون‌های حادثه‌خیزی است که اخطارهای قانونی و ایمنی به مالکان آن‌ها داده است.
وی اظهار کرد: بیشتر این مجتمع‌ها در دهه 50 احداث شده و اکنون از نظر استحکام و شاخص‌های ایمنی، فرسوده و ناکارآمد است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز از وقوع 26 مورد آتش‌سوزی در بازار تبریز در یک سال اخیر خبر داد و یادآوری کرد: با تمهیدات لازم و عملیات سریع آتش‌نشانان، این حریق‌ها ختم به خیر شده با این حال اگر حادثه مشابهی در بخش‌های کور و دور از دسترس بازار روی دهد، عملیات ایمنی و امداد بسیار پیچیده و دشوار است.
آتشپاد طالب نژاد، ادامه داد: برنامه‌های تجهیز و توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی، تنها در صورتی تاثیرگذار است که با مشارکت و همکاری شهروندان همراه باشد.
وی خطر انبارهای مواد آتش‌پذیر مانند پارچه، لباس، فرش، کاغذ و بساط دستفروشان در راهروی پاساژها را از نقاط خطرساز در مجتمع‌های تجاری و پاساژها خواند و گفت: آتش نشانی به طور قانونی نمی‌تواند وارد حوزه جمع‌آوری سد معبر شود.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز با اشاره به بازدید‌ از برخی انبارهای بازار تبریز اظهار کرد: در بیشتر این انبارها، حتی خود فرد فروشنده به سختی می‌تواند از لابلای دپوی اجناس رد شود که این موضوع بستر حریق است.
آتشپاد طالب نژاد، افزود: بسیاری از اصناف پاساژها اجازه بازدید از انبارها را نمی‌دهد و در صورت بازدید و بررسی تمام انبارهای بازار می توان به نتایج دقیق‌تری نیز دست یافت.
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر و در مورد مباحث فرهنگ‌سازی، برنامه‌های آموزشی لازم به نگهبانان و کسبه واحدهای تجاری ارائه و گواهینامه‌های مربوط نیز صادر شده است.
به گزارش ایرنا، وی گفت: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز در این خصوص با نصب کپسول‌های اطفای حریق در پاساژها، هزینه‌های دوچندانی را متقبل شده با این حال حتی در همین موضوع نیز، واحدهای تجاری اغلب همکاری کمی دارند.
آتشپاد طالب‌نژاد با مقایسه شرایط بحران پلاسکو در تبریز و سایر کلان‌شهرهای کشور اظهار کرد: ناوگان آتش‌نشانی تهران، با بیش از 60 ایستگاه، مجهزترین زیرساخت‌ها و ماشین‌آلات ایمنی کشور را در اختیار دارد و محل حادثه پلاسکو نیز درست در مسیر خیابان، در دسترس عوامل آتش‌نشانی و امدادی است با این حال، امروز مدیریت شهری تهران این‌چنین درگیر بحران شده است.
وی گفت: در صورت وقوع حادثه مشابه در تبریز با 20 ایستگاه آتش‌نشانی، چه شرایطی حاکم خواهد بود و چگونه می‌توان عملیات مشابه را در محدوده‌ ‌کوچه‌های تنگ راسته‌کوچه و پشت مسجد جامع اجرا کرد.
آتشپاد طالب نژاد ادامه داد: تمام این موارد نشان‌دهنده نقش عموم مباحث عمرانی، شهرسازی، فرهنگی و اجتماعی در مسائل ایمنی شهری بوده ولی در کشور ما همه مسئولیت، متوجه آتش‌نشانان شده است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز قابلیت‌های مهارتی و آموزشی آتش‌نشانی این شهر را ممتاز خواند و گفت: حادثه رانش تونل انرژی شرکت برق در خیابان خاقانی، عملیات بسیار دشواری بود که جمعه گذشته (24 دی‌) اجرا شد و آتش ‌نشانان تبریز، موفق شدند اجساد کارگران را از عمق 12 متری و بدون کمترین خدشه از تونل بیرون بیاورند.
آتشپاد طالب‌نژاد با تسلیت شهادت آتش‌نشانان تهران در حادثه پلاسکو افزود: در روزهای گذشته، عموم آتش‌نشانان در کنار مردم، از حادثه ساختمان پلاسکو متاثر هستند و این حادثه یک بار دیگر ضرورت توجه ویژه به مباحث ایمنی شهری را بارز کرد.
وی با بیان این‌که در مباحث ایمن‌سازی کل کشور با نارسایی‌هایی مواجه هستیم، یادآوری کرد: تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی هر قدر هم قوی باشد، باز همکاری مالکان و فعالان واحدهای تجاری و عموم مردم ضروری بوده و اگر عموم شهروندان این توانایی و مهارت را داشته باشند که قبل از رسیدن آتش‌نشانان، حریق اولیه را مهار کنند در این صورت به طور قطع دامنه آتش گسترش نخواهد یافت.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده:محمد رستگار
8023/6183

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا