زمینه فعالیت جدی سیستم مکانیزه شهرسازی در تمام مناطق شهر فراهم شود

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان:

زمینه فعالیت جدی سیستم مکانیزه شهرسازی در تمام مناطق شهر فراهم شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مینه فعالیت جدی سیستم مکانیزه شهرسازی در تمام مناطق شهر فراهم شود، گفت: سیستم مکانیزه شهرسازی در برخی مناطق آغاز شده و در برخی مناطق هنوز موضوع جدی گرفته نشده که باید با جدیت هرچه تمام تر تلاش شود تا پایان سال این مهم عملیاتی شود.

 

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان، رضا امینی در یکصد و شصت و پنجمین جلسه علنی از دوره چهارم شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن گرامیداشت 12  بهمن ماه سالروز بازگشت حضرت امام خميني (ره) به ايران و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: روز 12 بهمن ماه 1357، پرشكوه ترین استقبال تاریخی رقم خورد و هواپیمای ایرفرانس در حوالی ساعت 9 صبح در فرودگاه مهرآباد نشست و حضرت امام (ره) با قلبی آرام و مطمئن پس از 15 سال هجرت، پا به خاك میهن اسلامی گذاشتند و 100ها خبرنگار و عكاس و فیلمبردار به ثبت این رویداد تاریخی پرداختند.

وی با بیان اینکه دهه فجر،‌ سرآغاز طلوع اسلام،‌ خاستگاه ارزش هاي اسلامي، مقطع رهايي ملت ايران و بخشي از تاريخ ما است كه گذشته را از آينده جدا ساخته است، اضافه کرد: در دهه فجر، اسلام تولدي دوباره يافت و اين دهه در تاريخ ايران نقطه اي تعيين كننده و بي مانند به شمار مي رود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تا قبل از انقلاب اسلامي، در ايران نظام اسلامي وجود نداشت و ارتباط پادشاهان با مردم  ارتباط غالب و مغلوب وسلطان و رعيت  بود و پادشاهان احساس مي‌كردند كه فاتحيني هستند كه بر مردم غلبه يافته اند و حضرت امام (ره) اين سلسله معيوب را قطع كردند و نقطه عطفي در تاريخ ايران به وجود آوردند و شمشير اسلام مردم را عليه دشمنان اسلام،‌ مردم و استعمارگران به كار گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه دهه فجر انقلاب از رشحات اسلام است و آئينه اي است كه خورشيد اسلام در او درخشيد و اين دهه فجر بايد با عظمت هرچه تمام تر برگزار شود، ادامه داد: اين مراسم را با هيجان هاي عاطفي صحيح بايد با طراوت و تازه كرد.

امینی با اشاره به اینکه در مذهب ما،‌ احساسات،‌ گريه و شادي، حب و بغض و عشق و نفرت جايگاه والايي دارد و با توجه به این موضوع جشن هاي دهه فجر باید همچون مراسم و اعياد مذهبي گرامي داشته شود و مردمي باشد، تاکید کرد: بايد تمام مساجد فعال شوند و مردم با حضور در مساجد خاطره فراموش نشدني حضرت امام (ره) و پيروزي انقلاب اسلامي را جشن بگيرند.

وی افزود: شهرداری اصفهان نیز در برپائی جشن های انقلاب اسلامی و به منظور تامین فضای شادی و نشاط ایام پیروزی انقلاب اسلامی باید با برنامه ریزی لازم توازن و فراگیری مراسم ها در نقاط مختلف شهر را برقرار کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پنج هنر بزرگ امام خمینی(ره) به روایت رهبرمعظم انقلاب اسلامی گفت: رهبری امام خمینی(ره) و ویژگی‌ها و امتیازات خاص آن در نگاه آیت الله خامنه ای از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل پیروزی انقلاب اسلامی، تثبیت نظام اسلامی در كشور و حركت رو به جلوی ملت ایران در عرصه‌های گوناگون است.

وی اظهار کرد: مواردی چون شناخت نیروی مردم و بهره‌گیری از آن و نهادسازی در راستای حفظ دستاوردهای انقلاب از جمله خصوصیات رهبری نهضت بوده كه توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان هنر امام خمینی(ره) نامیده شده است.

امینی ادامه داد: مطرح كردن حاكمیت اسلام، شناختن نیروی مردم، گم نكردن هدف، جلوگیری از هضم شدن انقلاب در اردوگاه شرق و غرب و سامان دادن نهاد بسیج به عنوان هنر بزرگ امام خمینی(ره) به روایت رهبرمعظم انقلاب اسلامی است.

وی ضمن گرامیداشت روز فناوری فضایی تصریح کرد: پس از پرتاب موفقیت آمیز اولین ماهواره ایرانی با نام امید به فضا در روز ۱۴ بهمن سال ۱۳۸۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، این روز را روز ملی فناوری فضا نامگذاری کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: ایران برای دستیابی به فناوری های فضایی پس از انقلاب اسلامی، راه های بسیاری پیمود و موفقیت های چشمگیری نیز کسب کرد که سبب شد در زمره پنج قدرت نوظهور فناوری فضا و جایگاه اول منطقه قرار بگیرد و بر اساس اعلام اتحادیه جهانی مخابرات، پرسرعت ترین کشور منطقه در دستیابی به این دانش شود.

وی با تاکید بر اینکه آمارهایی که سال گذشته نیز منتشر شد از جایگاه ایران به عنوان هشتمین کشور دارای چرخه کامل فناوری فضایی، حکایت دارد، افزود: این ارتقاء جایگاه ایران در عرصه فناوری فضایی و پیوستن به جمع کشورهای دارای چرخه کامل فناوری فضایی با دستاوردهایی همچون طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره های کوچک و دانشجویی، ماهواره های سنجش از دور و ماهواره برهای داخلی و نیز اعزام موجود زنده به فضا و ساخت ایستگاه های زمینی همراه بوده است.

امینی به فهرست دستاوردهای رونمایی شده در مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی ‌در طی سال­های 88 تا 93 اشاره کرد و گفت: پرتاب موفقیت‌آمیز راکت کاوشگر ۳ حامل محموله‌ای زیستی شامل لاک پشت، کرم، موش و نمونه‌های سلولی، رونمایی از ماهواره طلوع، نمونه مهندسی ماهواره مصباح دو، نمونه مهندسی ماهواره دانشجویی نوید علم و صنعت، نمونه مدل اولیه ماهواره‌بر سیمرغ، موتور ماهواره ‌بر آن، افتتاح نخستین مرکز پردازش تصاویر ماهواره‌ای ایران و آزمایشگاه سه بعدی مجازی ماهواره‌ای از دیگر دستاوردهای فضایی کشور در این روز بود.

وی اظهار کرد: در سال 89 نمونه‌های مهندسی چهار ماهواره ظفر، رصد، فجر، دانشجویی امیرکبیر و همچنین نمونه مهندسی موتور ماهواره بر سفیر B۱ و

کپسول زیستی کاوشگر ۴ رونمایی شد و سال ۹۰ ماهواره نوید با موفقیت در مدار قرار گرفت و در سال ۹۱ مدل مهندسی ماهواره ناهید و مدل توسعه‌ای ماهواره زهره رونمایی شد و نخستین میمون پرتاب شده به فضا آفتاب با کاوشگر پیشگام که زنده به زمین بازگشت در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در سال ۹2 از دو ماهواره تدبیر و خلیج فارس نیز رونمایی شد که البته در مهرماه سال ۹۲ و در هفته جهانی فضا، دومین میمون فضانورد ایرانی با نام فرگام با کاوشگر پژوهش و با گاز مایع به فضا پرتاب شد که این محموله زیستی سالم به زمین بازگشت و در سال ۹۳ ماهواره ملی فجر با ماهواره بر سفیر با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت.

وی ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س) در روز پنجم جمادی الاول و روز پرستار تصریح کرد: علت نام گذاری این روز به نام روز پرستار این است که حضرت زینب پرستاری امام زمانش حضرت زین العابدین (ع) و دیگر بیماران و مصیبت زدگان اهل بیت (ع) را بر عهده داشت و ضمن این که رسالت مهم نگهداری و تبلیغ از نهضت حسینی را به خوبی انجام داد و از پرستاری بیمار کربلا نیز با تحمل آن همه سختی ها و ناملایمات، آنی فروگذار نبود و تا آخرین رمق، دین خود را به مکتب و رهبرش ادا کرد.

امینی اضافه کرد: علت نامگذاری روز میلاد با سعادت حضرت زینب (س) به روز پرستار به دلیل تجلیل از مقام شامخ و شخصیت والای حضرت زینب(س) است که با برگزاری این مراسم یادی از این بزرگ بانو می شود و باعث الگو سازی در جامعه می شود و همچنین تقویت روحیه زینب گونه در میان پرستاران و تقدیر و تشکر از زحمات و نقش پرارزش پرستار در جامعه است.

وی با اشاره به تصویب سند معماری و شهرسازی تاکید کرد: تدوین و تصویب و رعایت سبک معماری شهرسازی ایران اسلامی بر مبنای میراث معنوی مشترک اسلامی و با استفاده از فنون و مهارت‌های پدید آمده در ادوار تاریخ ایران، نهادینه‌سازی و توسعه روابط و تعاملات خانه، مسجد، مدرسه، محله  ومراکز فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی با مرکزیت مسجد، ایجاد کرسی‌های نظریه‌پردازی و قطب‌ها و مراکز علمی و پژوهشی جامع، ارتقاء سطح دانش و توانمندی‌های فنی، اصلاح و بازنگری در محتوا، رشته‌ها، گرایش‌های آموزشی در حوزه معماری شهرسازی ایرانی – اسلامی، توجه و اهمیت به پدافند غیرعامل و آمادگی در حوادث غیرمترقبه و پیشگیری از وقوع جرم، حفاظت و احیای  بناها و بافت‌های تاریخی شهری و روستایی، مدیریت فضای زیست شهری در جهت زیباسازی و تأمین نشاط در زندگی شهری و همچنین ارتقاء بینش و افزایش آگاهی‌های عمومی در خصوص ویژگی‌ها، اصول و ارزش‌های شهر و معماری ایرانی – اسلامی از جمله مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص سند معماری ایرانی – اسلامی است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در این سند دوباره نقش شهرداری ها و شورا ها که نمایندگان مردم و متولیان امر مدیریت شهری هستند نادیده گرفته شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امور عمرانی جزئی در مناطق باید به نحوی برنامه ریزی و اجرائی باشد که با رفت و آمد های شب عید مردم در شهر مغایرت پیدا نکند.

وی اظهار کرد:  ایستگاه های خطوط اتوبوس تندرو در برخی مناطق سرعت مناسبی ندارد که باید برای راه اندازی سریع تر خط 2 (شرقی غربی )در این زمینه تسریع شود.

امینی با تاکید بر اینکه مینه فعالیت جدی سیستم مکانیزه شهرسازی در تمام مناطق شهر فراهم شود، ادامه داد: سیستم مکانیزه شهرسازی در برخی مناطق آغاز شده و در برخی مناطق هنوز موضوع جدی گرفته نشده که باید با جدیت هرچه تمام تر تلاش شود تا پایان سال این مهم عملیاتی شود.

 

وی با بیان اینکه محاسبات در مناطق تا حدود زیادی اصلاح شده که جای تقدیر و تشکر دارد، تصریح کرد: برخی از مناطق هنوز هم  شفاف سازی مناسبی ندارند که  لازم است رویه خود را اصلاح کنند و در غیر این صورت با روش های دیگری موضوع اصلاح رویه های محاسباتی را دنبال خواهیم کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: واگذاری زمین در 5 نقطه شهری که با جمعیت بالا مسجد ندارند یکی از تاکیدات شورا بوده که هنوز به نتیجه نرسیده است و این مهم باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: مسئولین شهرداری با حضور جدی در رسانه ها به سئوالات و ابهامات مردم در خصوص بافت های فرسوده، اصل مقاوم سازی ساختمان ها و لزوم رعایت موارد ایمنی در ساختمان ها پاسخ بدهند.

امینی با اشاره به اینکه روابط رسانه ای شهرداری باید دوطرفه باشد و در مواقع بروز مشکل هم با حضور در رسانه ها راه های کاهش بلایا و عوارض شهری و همچنین راه های کاهش آسیب ها و خسارت های ناشی از بلایا را اطلاع رسانی کند، افزود: همه دستگاه های اجرائی و مسئول و متولی امر ساختمان و مدیریت شهری و استان باید دست در دست هم بدهند تا با همکاری یکدیگر زمینه افزایش ایمنی در ساختمان ها و سایر نقاط شهر را فراهم کنند.

وی با تاکید بر اینکه در خط کشی معابر معاونت حمل و نقل و ترافیک با همکاری معاونین خدمات شهری و ترافیک و عمران هر منطقه باید نظام دسترسی از طریق خط کشی معابر که نقش هدایت کنندگی عابرین پیاده را برعهده دارند اصلاح کنند، گفت: متاسفانه تعداد زیادی از خط کشی ها بدون پیش بینی راه دسترسی برای عابرین پیاده انجام می شود که نه منطق کارشناسی دارد و نه امکان استفاده برای عابرین را دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا