با هدف کسب درآمدهای پایدار شهری صورت می گیرد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

با هدف کسب درآمدهای پایدار شهری صورت می‌گیرد؛
استفاده از ظرفیت امور خیر شهروندان برای ساختن شهر/«وقف» منبع درآمد پایدار شهری
استفاده از ظرفیت امور خیر شهروندان و شناسایی این ظرفیت به عنوان منبع درآمد پایدار شهری در پروژه‌ای مطالعاتي با هدف بررسي و ارائه‌ي راهكارهاي ارتقای بخش سوم اقتصاد (وقف) مدنظر شهرداری اصفهان قرار گرفته است.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، یکی از شاخص‌های مهم در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مردمی کردن اقتصاد است و در این راه استفاده از ظرفیت امور خیر شهروندان می‌تواند نقش موثری در راستای توسعه و آبادانی شهرهای کشور داشته باشد.

تامین نیازهای شهر در قالب طرح های خیرخواهانه در صورتی که با اطلاع‌ رسانی‌های صحیح برای شهروندان همراه شود می تواند ثمرات بسیار خوبی برای شهر اصفهان داشته باشد. از همین رو شهرداری اصفهان با همکاری دانشگاه اصفهان طرحی را تحت عنوان پروژه«تحلیل مبانی و طراحی الگوی ارتقای بخش سوم اقتصاد (وقف) در تامین نیازهای شهروندان» مدتی است کلید زده تا با استفاده از ظرفیت‌های خیر شهروندان در ساختن شهری آبادتر و شکوفاتر تلاش کند.

سعید ابراهیمی مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان با اشاره به این طرح و با بیان اینکه این پروژه 4 بخش‌ (مطالعات پایه، مطالعات شناخت، تحلیل و در نهایت تجویز) را شامل می شود، اظهار کرد: هدف اصلی این طرح استفاده از ظرفیت امور خیر شهروندان و شناسایی این ظرفیت‌ها به عنوان منبع درآمد پایدار شهری است.
وی برآورد درآمد پیش‌بینی شده از این طرح را براي سال آينده در صورت شروع عملياتي كردن راهكارهاي پيشنهادي چیزی حدود چهار میلیارد تومان برای شهر اصفهان دانست و افزود: این در حالی است که ظرفیت كل امور خير در حيطه شهري در این مطالعه بالغ بر 200 میلیارد تومان برآورد شده است.
وی با بیان اینکه رويكرد شهرداری در این پروژه ارائه خدمات شهري و سرویس برای شهروندان مبتنی بر نظر واقف است، تاکید کرد: پروژه ارتقای بخش سوم اقتصاد (وقف) ظرفیت و انگیزه‌های قابل قبول، اعتقادی و مذهبی بسیاری را برای شهروندان در جهت ايجاد منابع پایدار به منظور مشاركت در اجراي پروژه‌هاي شهري فراهم می‌آورد تا این شهروندان كمك‌هاي خود را به صورت مشارکت در امور پيشرفت و عمران شهري مصرف کنند.
مدیر پژوهش معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان گفت: این طرح در ساير كشورهاي (غير اسلامي) دنیا با عنوان بخش سوم اقتصاد در كنار بخش خصوصی و بخش دولتی مطرح شده است چراکه نه انگیزه های انتفاعی و نه انگیزه های دستوری دارد در حالی‌که در فرهنگ و مبانی دینی ما با عناوين مختلف از جمله فرهنگ وقف، هبه و صدقات جاريه شناخته می‌شود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا